Mapping Digital Media and Journalism in Spain

Authors

  • Carles Llorens Maluquer Universitat Autònoma de Barcelona
  • Virginia Luzón Fernández Universitat Autònoma de Barcelona
  • Helena Puertas Grau Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

This article is based in a large-scale comparative study on Spanish Media digitalization funded by the Open Society Media Program . It shows how digital technology impacts on media newsrooms; on journalist ethics and on how investigative journalism have shaped Spanish media and how it is mixed with media economic crisis. It details trends in news websites’ and their audiences; how online media outlets have proliferated, how consolidated media groups lead internet news audience rankings, and how newly created digital online outlets suffer from a lack of resources and branding. Internet’s role as the space for public expression and it’s importance of Spanish digital mobilizations is as well analyzed. Our analysis suggests that social media in Spain do have the potential to achieve significant mobilization, but developing this potential will depend on the prior existence of ‘offline’ reasons for mobilization, on simple and visible public appeals, on viral reproduction, and on the amplification of protests by legacy media.

Keywords

Media, Digital Media, Journalism, Digital Mobilizations and Social Networks

References

Anderson, N. (2012). “How the U.S. Pressured Spain to adopt unpopular Web blocking law”. Ars Technica, 6 January 2012, available at http://ars¬technica.com/tech-policy/news/2012/01/how-the-us-convinced-spain-to-adopt-internet-censorship.ars (accessed 8 January 2012).

Bennet, L. (2010). “Soitu.es couldn’t find the business model to match its content creativity”. Nieman Journalism Lab, 5 March, available at: http:// www.niemanlab.org/2010/03/soitu-es-couldnt-find-the-business-model-to-match-its-content-creativity/ (accessed 15 May 2012)

Casero, A., López, P. (2012). “La evolución de la agenda mediática española (1980-2010). Un análisis longitudinal de la portada de la prensa de referen¬cia” Revista Latina de Comunicación Social, 67: 470-493.

Casero, A.; Andrés, R. (2012). “Nuevas formas de producción de noticias en el entorno digital y cambios en el periodismo: el caso del 15-M”. Comunica¬ción y Hombre, 8: 130-140

Cabrera, M. A. (2012). Evolución Tecnológica y Cibermedios. Sevilla: Comunica¬ción Social y Ediciones.

Comscore (2012). Number of European Smartphone Users Accessing News Surges 74 Percent Over Past Year. Available at: http://www.comscore.com/Press_ Events/Press_Releases/2012/3/Number_of_European_Smartphone_ Users_Accessing_News_Surges_74_Percent_Over_Past_Year (Accessed 10 May 2012).

El País (2011). ”La presión en la red contribuyó a tumbar la ley Sinde”. 12 December, available at http://www.elpais.com/articulo/cultura/presion/ Red/contribuyo/tumbar/ley/Sinde/elpepucul/20111212elpepucul_2/ Tes (accessed 26 December 2011).

El País (2009). “La nueva OJD digital desata la polémica entre los gran¬des medios”. 13 March, available at http://www.elpais.com/articulo/ sociedad/nueva/OJD/digital/desata/polemica/grandes/medios/ elpepisoc/20090313elpepisoc_7/Tes (accessed 10 March 2011).

Europa Press (2011). “España, pionera en la medición híbrida de audien¬cias online”. 5 March, available at http://www.europapress.es/portal¬tic/internet/noticia-espana-pionera-medicion-hibrida-audiencias-onli¬ne-20110305080009.html (accessed 15 March 2011).

García, J. S. (2013). “Gobiernos en la calle y ciudadanos en las redes sociales: nuevas exigencias para el periodismo”. Telos: Cuadernos de comunicación e in¬novación, (94), 58-67.

García, J. (2010). “¿Expulsar a los antisistema de Internet?”. El País. 5 Oc¬tober, available at http://www.elpais.com/articulo/cataluna/Expulsar/ antisistema/Internet/elpepuespcat/20101005elpcat_3/Tes (accessed 7 March 2011).

García, J. (2010). Internet, motor de los antisistema. El País, 7 October, available at http://www.elpais.com/articulo/cataluna/Internet/motor/antisistema/ elpepiespcat/20101007elpcat_8/Tes (accessed 7 March 2011).

Galera, M.; Del HoyoHurtado, M. (2013) “Redes sociales, un medio para la movilización juvenil”. Zer: Revista de estudios de comunicación= Komunikazio ikasketen aldizkaria, 34: 111-125.

Idoyaga, P., Ramírez, T. (2012). “Política informativa de El País y ABC ante la nueva situación política del País Vasco (1998-2000).” Zer-Revista de Estudios de Comunicación 6.10

Llorens, C.; Luzón, V. & Puertas, H. (2012). Mapping Digital Media: Spain. Avaliable at http://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-spain

Micò, J.l.; Canavilhas, J.; Masip, P. & Ruiz, C. (2008).“La ética en el ejercicio del periodismo: Credibilidad y autorregulación en la era del periodismo en Internet”. Estudos em Comunicaçao, Núm. 4, pàg. 15–39.

Otero, T. P., & Sánchez, C. C. (2012). “Ciberactivismo y redes sociales. El uso de Facebook por uno de los colectivos impulsores de la ‘spanish revo¬lution’, Democracia Real Ya (DRY)”. Observatorio (OBS*), 6(3).

Presidencia del Gobierno(2011). Agenda de la Comunicación. Madrid: Gobier¬no de España, available at http://www.agenciasaeacp.es/publicaciones/ docs/AGENDA2011.pdf (accessed 20 April 2011).

Salaverría, R. & Negredo, S. (2008). Periodismo integrado: convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Sol90Media.

Virgili, J. Sádaba, T. (2007) “La construcción de la agenda de los medios. El debate del estatut en la prensa española.” Ambitos: Revista internacional de comunicación, 16: 187-211.

Villanueva, J. et al. (2008). La TDT: ¿un negocio imposible? Barcelona: Deusto.

Author Biographies

Carles Llorens Maluquer, Universitat Autònoma de Barcelona

Aggregate Professor at the Autonomous University of Barcelona

Department of Audiovisual Communication and Advertising

Virginia Luzón Fernández, Universitat Autònoma de Barcelona

Aggregate Professor at the Autonomous University of Barcelona

Department of Audiovisual Communication and Advertising

Helena Puertas Grau, Universitat Autònoma de Barcelona

Research grant from the Autonomous University of Barcelona

Department of Audiovisual Communication and Advertising

Published

05-06-2014

Downloads

Download data is not yet available.