Co-creation practices in music videos: the case of Evolution of Get Lucky

Authors

Abstract

The present paper is focused on the analysis of an  initiative of audiovisual collective creation where the relationship between music and image have a key role. Drawing from a review of emergent forms of engagement of publics in relation to popular music, we will focus on the case study of Evolution of Get Lucky,  an experiment by the French musician and Youtube celebrity PV Nova, who took one of the hits of 2013, Daft Punk’s Get Lucky and re-interpreted it through the conventions of different musical decades biulding up a music remix. Taking this music track as a base material, the artist also invited his followers to playfully build audiovisual pieces that would be part of a participatory music video, built under the crowdsourcing formula. Evolution of Get Lucky is an exponent of praticipative project that allow us to reflect on the processes of re-appropriation in popular culture, as well as the social construction of cultural memory and of the notion of nostalgia that is present in music and videos. Our theoretical and methodological approach is related to our previous work in participatory culture and co-creation practices, grounded on practice theories and a critical approach, from Cultural Studies, towards participatory phenomena.

Keywords

remix, participation, reappropriation, nostalgia, pop music

References

Bull, M. (2007). "Bergson's iPod? The Cognitive Management of Everyday Life'". En: M. BULL, Sound Moves: iPod Culture and Urban Experience. London: Routledge

Hellekson, K.; Busse, K. (2006) Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet. Jefferson (North Carolina): McFarland.

BUSTINZA, O. F; VENDRELL-HERRERO, F.; GLENN, V.M. (2013). "Music business models and piracy. Industrial Management and Data Systems". Industrial Management & Data Systems, Vol. 113, Núm. 1, pág. 4-22.

http://dx.doi.org/10.1108/02635571311289638

Cartwright, P. A., Besson, E., & Maubisson, L. (2013). "Nostalgia and technology innovation driving retro music consumption". European Journal of Innovation Management, Vol 16, Núm. 4, pág 5-5.

Denzin, N. K. (1991). Images of postmodern society: Social theory and contemporary cinema. London: Sage, vol. 11.

Diaz, A. (2013). "Dígitos que sue-an con pureza analógica. Fans del sonido ante las nuevas técnicas de producción musical". Unpublished working paper. Barcelona: Interdisciplinary Internet Institute.

Guffey, E. (2006). Retro: The Culture of Revival. London: Reaktion Books.

Jameson, F. (1990). Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press,

Lessig, L. (2005). Por una cultura libre: cómo los grandes grupos de comunicación utilizan la tecnología y la ley para clausurar la cultura y controlar la creatividad. Barcelona: Traficantes de sue-os.

MAGAUDDA, P. (2011). "When materiality 'bites back': digital music consumption practices in the age of dematerialization". Journal of Consumer Culture Vol 11, Núm. 1, pág. 15-36.

http://dx.doi.org/10.1177/1469540510390499

Manovich, L. (2005). "Remix and remixability" [en línea] Rhizome. [Fecha de consulta: 15/07/2013] < http://rhizome.org/discuss/view/19303/> ROIG et al. (2012) Cine en abierto: formas y estrategias de producción basadas en la participación. L'Atalante: revista de estudios cinematográficos, (13), 20-27.

ROIG, A. et al (2014). The fruits of my own labour: A case study on clashing models of co-creativity in the new media landscape. International Journal of Cultural Studies, Vol. 17, Num. 6, pág. 637–653

http://dx.doi.org/10.1177/1367877913503828

Reynolds, S. (2011) Retromania: Pop-rock Culture's Addiction to its Own Past. London: Faber&Faber.

Rushton, K. (2013). "Music industry stages a comeback as returns to growth for first time since 1999" [en línea] The Telegraph. . [Fecha de consulta: 15/07/2013] <http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/9894851/Music-industry-stages-a-comeback-as-returns-to-growth-for-first-time-since-1999.html>

Vernallis, C. (2010). "Music Video and YouTube: New Aesthetics and Generic Transformations Case Study — Beyoncé' s and Lady Gaga' s Video Phone". En: H. Keazor; T. Wübbena (eds.), Rewind, Play, Fast Forward: The Past, Present and Future of the Music Video. Bielefeld: Transcript Berlag.

Author Biographies

Antoni Roig Telo, Universitat Oberta de Catalunya Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació

Doctor en Sociedad de la Información (UOC), Profesor de los Estudios de Ciencias de la Información y la Comunicación de la UOC e investigador del grupo MEDIACCIONES. Su investigación se centra, entre otros aspectos, en los procesos creativos en la producción de medios digitales, las prácticas creativas de la cultura participativa, la música y las experiencias transmedia, y el crowdsourcing y crowdfunding en proyectos cinematográficos. Es autor o coordinador de libros como Fanáticos. La cultura fan (2013), Trabajo colaborativo en la producción cultural y el entretenimiento (2011) o Cine en conexión (2009).

Gemma San Cornelio Esquerdo, Universitat Oberta de Catalunya Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació

Licenciada en Bellas artes y Doctora en Comunicación Audiovisual (Universitat Politècnica de Valencia). Profesora de los Estudios de Ciencias de la Información y la comunicación de la UOC e investigadora del grupo MEDIACCIONES. Sus líneas de investigación se centran en las prácticas creativas y la participación en los nuevos medios, y la innovación en las industrias creativas. Investigadora principal de los proyectos con financiación pública Arte, estética y New media (2006-2009) y Prácticas creativas y participación en los nuevos medios (2011-2013). Coordinadora y co-autora del libro Exploraciones creativas. Prácticas artísticas y culturales de los nuevos medios (2010).

Published

15-12-2014

Downloads

Download data is not yet available.