Documentaries, industry and social engagement. Sub-Saharan immigration as a case study

Lidia Peralta García

Abstract

This article discusses various aspects related to the production of Spanish documentaries over the last decade in the specific field of sub-Saharan immigration, to ascertain how it has evolved and what variants are involved. This will allow us to determine who the agents involved in production are, how televisions, institutions and other agencies are engaged, and to what extent such productions are made in a channel of social transformation. We use the quantitative and qualitative analysis of a representative sample of 41 Spanish documentaries made between 2001 and 2011, a period in which Spanish documentaries in general – and documentaries on migration issues in particular – experienced moments of boom and bust. This article shows that as a whole Catalonia is the community that has produced the largest number of documentaries about sub-Saharan immigration, and argues that in Spain the production of these documentaries has been very dependent on economic fluctuations, government policies on immigration, the “crisis of the dinghies” and the dynamics of the media. Finally, we propose booming trends in the search for new forms of financing.

Keywords

documentary, sub-Saharan immigration, social engagement, independent production, creative industries

Full Text:

PDF (Español)

References

CASTEL, A.; SENDÍN, J. C. (2010). Imaginar África. Los estereotipos occidentales sobre África y los africanos. Madrid: Los libros de la Catarata.

CATALÁ, J. M. (2009). Pasión y Conocimiento: el nuevo realismo melodramático. Madrid: Cátedra.

CERDÁN, J. (2009). «Desplazamiento centrífugo en tres movimientos sobre la geografía del documental español». En: I. SÁNCHEZ; M. DÍEZ. Doc 21. Panorama del reciente cine documental. Girona: Luces de Gálibo. Pág.67-80

CHAPARRO, M. (2012). «Viejos y nuevos paradigmas». En Comunicaçao para o desenvolvimento. Brasil: Cultura Académica.

CUBELLES, X.; BORRÁS, J. (2010). «La producción independiente de documentales en Cataluña (1995-2009)». En: C. TORREIRO (ed.). Realidad y creación en el cine de no ficción. Madrid: Cátedra. Pág.87-104

ELENA, A. (2010). La llamada de África: estudios sobre el cine colonial español. Barcelona: Bellaterra.

GALÁN, M. (2012). «Cine militante y videoactivismo: los discursos audiovisuales de los movimientos sociales». Revista Comunicacio?n. Vol. 1, núm. 10.

GANDY, O. (1998). Communication and Race. A Structural Perspective. Oxford: Edward Arnold and Oxford University Press. 219.

GARCÍA CANCLINI, N. (2002). La globalización imaginada. Madrid: Paidós.

INIESTA, F. (2009). «El estigma de Cam. El negro en el pensamiento occidental». CASTEL, A. y SENDÍN, J.C. (eds.). Imaginar África: los estereotipos occidentales sobre África y los africanos. Madrid: La catarata Págs. 11-34

JESURUN, E. (2013). La Representación del inmigrante subsahariano contemporáneo. Aproximaciones a la condición postcolonial [Tesis doctoral en línea, 2011]. [Fecha de consulta: 02/06/2014].

MIR GARCÍA. J. (2007). «La Central del Curt i el cinema alternatiu a Catalunya» [artículo en línea]. Quaderns del Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles. Banyoles. Núm. 26. Pág. 251-262. [Fecha de consulta: 15/07/2014].

MOSANGINI, G. (2010). Documentales para la transformación. Guía para la elaboración de documentales sociales participativos. ACSUR-Las Segovias. 18

MULLOR, M. (2011). Inmigrantes subsaharianos, una aproximación a las claves de la exclusión. Asociación Círculo Africano y ONGD África Activa.

ZUNZUNEGUI, S. (2007). «Joaquín Jordá Catalá». En: C. TORREIRO; J. CERDÁN (eds.). Al otro lado de la ficción. Trece documentalistas españoles contemporáneos. Madrid: Cátedra. Pág. 173-206.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2015