Visual narrative on the liberation of the extermination camps: analysis of Night will Fall (André Singer, 2014)

Authors

  • Aarón Rodríguez Serrano Universitat Jaume I

Abstract

In our paper, we strive to undertake a specific narrative analysis of Night Will Fall (André Singer, 2014), the British Film Institute production that celebrates the seventieth anniversary of the liberation of the concentration and extermination camps. It is a very recent object of study and its historical importance is beyond question: It strives to clarify the relations between the images taken at Bergen-Belsen, Dachau or Auschwitz (among other important lagers or camps) and the famous unfinished propaganda movie developed by Sidney Bernstein and Alfred Hitchcock. In the analysis, we briefly include the first cut of this material, Memory of the Camps, screened for the first time in 1985. To achieve our goal, we use a methodology based on the traditional studies of audiovisual narratology focusing on two specific aspects: firstly, the analysis of the structure of the film shows how Night will Fall is based on a classical division into three acts: and secondly, we analyse the different levels of enunciation. It will be demonstrated that this new documentary is built on the laws of the classical expository documentary: it uses the classical voiceover without any critical resonances and it uses the different witnesses (members of the army, survivors, audiovisual crew or historians) to show the impression of a clear unity in the discourse.

Keywords

visual narrative, Holocaust, liberation of the camps, Auschwitz, Night will Fall

References

ARISTÓTELES (1974). Poética. Madrid: Gredos.

AUMONT, J. (1992). La imagen. Barcelona: Paidós.

AUMONT, J. y MARIE, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.

BAER, A. (2005). El testimonio audiovisual: Imagen y memoria del Holocausto. Madrid: Siglo XXI de España.

BARTHES, R. (1974). S/Z. Oxford: Blackwell Publishing.

CASETTI, F. y DI CHIO, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

DIDI-HUBERMAN, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós.

DWORK, D. y VAN PELT, R. J. (2008). Auschwitz: Revised and updated. Nueva york: W. W. Norton.

GARCÍA LANDA, J. A. (1998). Acción, relato, discurso. Estructura de la ficción narrativa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

GAUDREAULT, A. y JOST, F. (1995). El relato cinematográfico: Ciencia y narratología. Barcelona: Paidós.

GÓMEZ TARÍN, F. J. (2004). “Ficcionalización y naturalización: caminos equívocos en la supuesta representación de la realidad”. En AAVV, El documental, carcoma de la ficción. Córdoba: Consejería de Cultura y Filmoteca de Andalucía; págs. 63-70.

GÓMEZ TARÍN, F. J. (2006). “La realidad como construcción o la fragilidad del concepto documental”. En AAVV, Actas del II Congreso Internacional sobre el cine europeo contemporáneo, Barcelona: Universidad Pompeu-Fabra [cd-rom].

GUERIN, F. y HALAS, R. (2007). “The image and the Witness: Trauma, Memory and Visual Culture”. Vertigo Magazine, Nº 8; online [Fecha de consulta: 17 de Marzo de 2015]. < https://www.closeupfilmcentre.com/vertigo_magazine/volume-3-issue-8-winter-2008/the-image-and-the-witness-trauma-memory-and-visual-culture/>

HILBERG, R. (1992). Perpetrators, Victims, Bystanders: The Jewish Catastrophe, 1933-1945. Nueva York: Harper Collins.

JACOBS, S. (2011). “Hitchcock, The Holocaust and the Long Take: Memory of the camps”. Revista Arcadia – International Journal for Literacy Studies, Vol. 45; págs. 265-276.

LOZANO AGUILAR, A. (1999). “Nuit et Brouillard (1955): De la Historia a la Memoria”. En: AAVV. La memoria de los campos: el cine y los campos de concentración nazis. Valencia: Ediciones de la miradas; págs. 69-92.

MACHADO, A. (2009). El sujeto en la pantalla. La aventura del espectador, del deseo a la acción. Barcelona: Gedisa.

MCKEE, R. (2013). El guión : sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba.

NICHOLS, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.

ORGERON, M. (2006). “Liberating Images? Samuel Fuller´s Film of Falkenau Concentration Camp”. Revista Film Quarterly, Nº 2; pags. 38-47.

PROPP, V. (1998). Morfología del cuento. Madrid: Akal.

RODRÍGUEZ SERRANO, A. (2014a). “Educar Mediante las Imágenes de la Barbarie: La Problemática de los Textos Audiovisuales del Holocausto como Herramientas Docentes”. UT. Revista de Ciències de l´Educació, Nº 2; págs. 75-92.

RODRÍGUEZ SERRANO, A. (2014b). “Verdad e imagen: la edición en las representaciones fílmicas del Holocausto”. Revista Ámbitos, Nº 26; online [Fecha de consulta: 18 de Marzo de 2015] < http://ambitoscomunicacion.com/2014/verdad-e-imagen-la-edicion-en-las-representaciones-filmicas-del-holocausto/>

SÁNCHEZ-BIOSCA, V. (2006). Cine y guerra civil española: del mito a la memoria. Madrid: Alianza.

SÁNCHEZ-ESCALONILLA, A. (2001). Estrategias de guion cinematográfico. Madrid: Ariel.

SÁNCHEZ-ESCALONILLA, A. (2002). Guion de aventura y forja del héroe. Madrid: Ariel.

STRUK, J. (2011). Photographing the Holocaust. Interpretations of the evidence. Nueva York: I. B. Tauris.

WECKEL, U. (2005). “Does Gender Matter? Filmic Representation of the Liberated Nazi Concentration Camps, 1945-1946”. Revista Gender & History, Nº 17; págs. 538-566.

WEINRICHTER, A. (2004). Desvíos de lo real: El cine de No ficción. Madrid: Editorial T&B.

Author Biography

Aarón Rodríguez Serrano, Universitat Jaume I

Facultad de Ciencias Humanas y Sociales

Personal Investigador Contratado Doctor

Published

15-12-2015

Downloads

Download data is not yet available.