Silence, expressive and significant matter

Daniel Torras i Segura

Abstract

Significance, expression and communication need not always go together. However, audiovisual silence as a resource and for psycho-perceptive contrast can be significant. It may be a form of expression and it can be a type of communication.

Audiovisual silence is significant because it is part of the world and it is perceptible; everything that is perceptible can be interpreted and make discernible sense. Similarly, it is also significant because, despite its ambiguity, it may refer to a different sense of itself.

Silence is a form of expression because it is the outward exteriorization of a thought or feeling in a sensitive form, which is, once again, perceptible. The voluntariness of issue reinforces the idea of silence as an expression, and even more so in the context of an audiovisual product.

Silence is communication because it is part of the message and, even when someone does not intend to say anything with a silence, it communicates. Audiovisual silence is communication because it strives to involve a third party in a sense that it carries. Despite the possible misunderstanding, audiovisual silence qualifies visual codes of its context.

Rather than as a code, it is more appropriate to understand audiovisual silence as expressive material, and within the scope of the speech, rather than in the language, in the audiovisual or linguistic context.

Keywords

silence; communication; audiovisual; semiotics; film

References

ALBALADEJO, M. (2007). La comunicació més enllà de les paraules. Què comuniquem quan creiem que no comuniquem. Barcelona: Graó (Desenvolupament Personal del Professorat, 10).

AMORÓS, A. (1991). La palabra del silencio (la función del silencio en la poesía española a partir de 1969). Tesi doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

CHION, M. (1999). El sonido. Música, cine, literatura... Barcelona: Paidós (Paidós Comunicación, 107).

MORRIS, R.C. (1944). A Preface to Logic. Nova York: Henry Holt & Co. (citat a MEYER 2001: 53).

FERNÁNDEZ, F. i MARTÍNEZ, J.(1998). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós (Paidós comunicació, 22).

FISHER, B. A. (1978). Perspectives on Human Communication. Nova York: MacMillan.

MARCO, A. (2001). Una antropología del silencio. Un estudio sobre el silencio en la actividad humana. Barcelona: PPU.

MARTÍN, M. (2003). Teoría de la comunicación: una propuesta. Madrid: Tecnos.

MATEU, R. (2001). El lugar del silencio en el proceso de comunicación. Tesi doctoral. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona.

RAMÍREZ, J.L. (1989). “El significado del silencio y el silencio del significado” ponència presentada al Seminari d’Antropologia de la Conducta de la Universidad de Verano, San Roque. Cádiz. Recuperat de: http://www.ub.edu/geocrit/sv-73.htm. [Data de consulta: 15/06/2013].

RODRIGO, M. (2008). Teorías de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB (Aldea Global, 11).

RODRÍGUEZ, A. (1998). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona: Paidós (Papeles de comunicación, 14).

RODRÍGUEZ, A. (2003). “La investigación aplicada: una nueva perspectiva para los estudios de recepción” Anàlisi, 30, 17-36.

ROMÁN, M.T. (2012). “Reflexiones sobre el silencio y el lenguaje a la luz de oriente y occidente” Revista Internacional de Filosofía, 56, 53-65.

SCIACCA, M.E. (1961). El silencio y la palabra (cómo se vence en Waterloo). Barcelona: Luís Miracle.

TERRÓN, J.L. (1991). El silencio en el lenguaje radiofónico. Tesi doctoral . Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona.

TORRAS, D. (2010a). “El silencio: el elemento olvidado en la expresión audiovisual. Sensación de silencio y percepción de silencio”. Icono 14, A4, 633-654.

TORRAS, D. (2010b). Funcions, estètica i tipologies de la música i el silenci en els espots electorals. Estructures narratives de la música i el silenci en els vídeos electorals. Tesi doctoral. Barcelona: Universitat Ramon Llull.

TORRAS, D. (2012). “Existència per contrast. La natura psicoacústica del silenci” Trípodos, 29, 73-84.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2015 Anàlisi