Production of visual message through packaging: a conceptual model to analyze the code

Authors

  • Jordi Colet Ruz Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual Facultat de Ciències de la Comunicació Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

Beyond its original function, packaging has instituted a powerful communicative dimension. The importance of package design resides in the visual identity of products. From this perspective, packs are subject of consumption. The point of sale has converted them inadvertising artifacts for brands.

In particular, the fast-moving consumer goods have developed the ability to convey the typological identity of the product and brand values at a decisive moment: the act of purchase. This fact is important in order to address a reflection on the iconographic representation of products.

The conceptual model presented here examines the formulation of the visual message through the packaging. Its main goal is to propose a theoretical approach in relation to the study of the visual code to enhance the communicative efficiency of packaging.

This workis based on three main concepts: order, complexity and congeniality. This triad includes the visual code in their syntactic and semantic aspects.Apart from the academic interest, the conceptual model becomes a very useful research tool when it is necessary to know the efficiency of the message.Especially, in professional activities about packaging in order to know the effects and limits of the visual code on purchase behavior. The variables involved in the organization of the code make it possible a systematic evaluation of several structures and graphics in order to enhance the communicative function of this advertising medium.

Keywords

Visual code, packaging, perception

References

ACASO, M. (2006). El lenguaje visual. Barcelona: Paidós Ibérica.

AMBROSE, G.; HARRIS, P. (2011). Packaging de la marca. La relación entre el diseño de packaging y la identidad de marca. Barcelona: Parramón Ediciones.

AMPUERO, O.; VILA, N. (2006). "Consumer perceptions of product packaging." Journal of Consumer Marketing. Vol. 23, núm. 2, pàg. 100-112. http://dx.doi.org/10.1108/07363760610655032

BASU, K. (1993). "Consumer’s categorization processes: an examination with two alternative methodological paradigms." Journal of Consumer Psychology. Vol. 2, pàg. 97-121. http://dx.doi.org/10.1016/S1057-7408(08)80020-4

BENSE, M. (1972). Estética de la información. Madrid: Editorial Alberto Corazón.

— (1973). Estética. Consideraciones metafísicas sobre lo bello. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

BIRKHOFF, G. D. (1933). Aesthetic measure. Cambridge: Harvard University. http://dx.doi.org/10.4159/harvard.9780674734470

BLOCH, P. (1995). "Seeking the ideal form: product design and consumer response." Journal of Marketing. Vol. 59, núm. 3, pàg. 16-29. http://dx.doi.org/10.2307/1252116

CALVER, G. (2004). ¿Qué es el packaging? Barcelona: Gustavo Gili.

CAPELLA, J.; ÚBEDA, R. (2003). Cocos, copias y coincidencias. Barcelona: Electa.

CAPSULE (2009). Claves del diseño. Packaging. Barcelona: Gustavo Gili.

CASARES, J. (1999). Diccionario ideológico de la lengua española. Barcelona: Gustavo Gili. 2a. ed.

CERVERA, A. (2003). Envase y embalaje, la venta silenciosa. Madrid: ESIC. 2a ed.

COHEN, J.; BASU, K. (1987). "Alternative models of categorization: toward a contingent processing framework." Journal of Consumer Research. Vol. 13, pàg. 455-472. http://dx.doi.org/10.1086/209081

COLET, J. (2012). La concepció de la identitat visual dels envasos. Una aproximació a la funció publicitària del packaging. [Tesi doctoral, en línia]. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. [Data de consulta: 23/04/2014] <http://www.tdx.cat/handle/10803/145037>

COSTA, J. (2004). La imagen de marca. Barcelona: Ediciones Paidós.

CREUSEN, M.; SCHOORMANS, J. (2005). "The different roles of product appearance in consumer choice." The Journal of Product Innovation Management. Vol. 22, pàg. 63-81. http://dx.doi.org/10.1111/j.0737-6782.2005.00103.x

DEMBER, W. (1990). Psicologia de la percepción. Madrid: Alianza Editorial.

DONDIS, D. (2004). La sintaxis de la imagen. Barcelona: Gustavo Gili.

ECO, U. (1972). La estructura ausente. Barcelona: Editorial Lumen.

FESTINGER, L. (1975) Teoría de la disonancia cognitiva. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

GARBER, L. (1995). "The package appearance in choice." Advances in Consumer Research. Vol. 22, pàg. 653-660.

LIDWELL, W.; HOLDEN, K.; BUTLER, J. (2005). Principios universales de diseño. Barcelona: Editorial Blume.

LOKEN, B.; WARD, J. (1990). "Alternative approaches to understanding the determinants of tipicality." Journal of Consumer Research. Vol. 17, pàg. 111-126. http://dx.doi.org/10.1086/208542

MAEDA, J. (2010). Las leyes de la simplicidad. Barcelona: Gedisa.

MARTÍNEZ, J. M. (2010). La influencia del Aspecto en la eficiencia del mensaje gráfico publicitario. [Tesi doctoral, en línia]. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. [Data de consulta: 19/03/2014]. <http://www.tdx.cat/handle/10803/4161>

MOLES, A. (1976). Teoría de la información y percepción estética. Madrid: Ediciones Júcar.

MORGADO, I. (2012). Cómo percibimos el mundo. Una exploración de la mente y los sentidos. Barcelona: Editorial Ariel.

NORMAN, D. (2005). El diseño emocional. Por qué nos gustan (o no) los objetos cotidianos. Barcelona: Ediciones Paidós.

PILDITCH, J. (1992). El vendedor silencioso: Cómo realizar envases que venden. Barcelona: Oikos-Tau. 2a. ed.

RETTIE, R.; BREWER, C. (2000). "The verbal and visual components of package design." Journal of Product & Brand Management. Vol. 9, núm. 1, pàg. 56-70. http://dx.doi.org/10.1108/10610420010316339

ROM, J. (2002). Els fonaments del disseny gràfic. Barcelona: Trípodos.

ROSCH, E.; MERVIS, C. (1975). "Family resemblances: studies in the internal structure of categories." Cognitive Psychology. Vol. 7, pàg. 573-605. http://dx.doi.org/10.1016/0010-0285(75)90024-9

SCHOORMANS, J.; ROBBEN, H. (1997). "The effect of new package design on product attention, categorization and evaluation." Journal of Economic Psychology. Vol. 18, pàg. 271-287. http://dx.doi.org/10.1016/S0167-4870(97)00008-1

SIERRA, B.; FALCES, C. (2001). "El papel de la apariencia visual del diseño de los envases en el reconocimiento del producto, de la variedad y de la marca." A: S. RUIZ; J. ALONSO (dir.). Experiencias y casos de comportamiento del consumidor. Madrid: Editorial ESIC, pàg. 131-143.

SILAYOI, P.; SPEECE, M. (2007). "The importance of packaging attributes: a conjoint analysis approach." European Journal of Marketing. Vol. 41, núm. 11/12, pàg. 1495-1517. http://dx.doi.org/10.1108/03090560710821279

STEWART, B. (2008). Packaging. Manual de diseño y producción. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

TENA, D. (1998). La influencia de la composición gráfica en la elección de un bloque de texto escrito. [Tesi doctoral, en línia]. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. [Data de consulta: 08/02/2014] < http://www.tdx.cat/handle/10803/4135>

— (2005). Diseño gráfico y comunicación. Madrid: Pearson Educación.

— (2011). Diseñar para comunicar. Barcelona: Editorial Bosch.

UNDERWOOD, R.; OZANNE, J. (1998). "Is your package an effective communicator? A normative framework for increasing the communicative competence of packaging." Journal of Marketing Communications. Vol. 4, pàg. 207-220. http://dx.doi.org/10.1080/135272698345762

UNDERWOOD, R.; KLEIN, N.; BURKE, R. (2001). "Packaging communication: attentional effects of product imagery." Journal of Product & Brand Management. Vol. 10, núm. 7, pàg. 403-422. http://dx.doi.org/10.1108/10610420110410531

— (2002). "Packaging as brand communication: effects of product pictures on consumer responses to the package and brand." Journal of Marketing Theory and Practice. Vol. 10, núm. 4, pàg. 58-69.

— (2003). "The communicative power of product packaging: creating brand identity via lived and mediated experience." Journal of Marketing Theory and Practice. Vol. 11 núm. 1, pàg. 62-77.

VERYZER, R. (1993). "Aesthetic response and the influence of design principles on product preferences." Advances in Consumer Research. Vol. 20, pàg. 224-228.

— (1995). "The place of product design and aesthetics in consumer research." Advances in Consumer Research. Vol. 22, pàg. 641-645.

VIDALES, M. (2003). El mundo del envase. Manual para el diseño y producción de envases y embalajes. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

WANG, R.; MU-CHIEN, Ch. (2011). "The comprehension modes of visual elements: how people know about the contents by product packaging." International Journal of Business Research and Management. Vol. 1, núm. 1.

WARD, J.; LOKEN, B. (1988). "The generality of typicality effects on preference and comparison: an exploratory test." Advances in Consumer Research. Vol. 15, pàg. 55-61.

Author Biography

Jordi Colet Ruz, Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual Facultat de Ciències de la Comunicació Universitat Autònoma de Barcelona

PhD in Communication Sicences (Advertising), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Published

15-12-2014

Downloads

Download data is not yet available.