From ICT to ICRT. A study of ICT use and the digital divide among adults and adolescents in Spain

Authors

Abstract

This article provides the most significant findings of the AUSTICA project (National R + D + i 2010-2013), that studies the use of Information and Communications Technology (ICT) and the effects of the digital divide among adults and adolescents both in school and in the household. Its main objective is to analyze the different cultural trends (or habits) among digital "natives" (teens) and digital "immigrants" (parents and teachers). The research, carried out by fourteen researchers from five different Spanish universities, is based on the laborious process of qualitative analysis. The study’s results show that the digital divide between generations does exist, but that the concepts of digital divide and ICT are often used very superficially, because they also affect the way users relate to each other (ICRT). While young users employ these technologies within informal contexts (social networks), adults tend to use them more in their professional environment. Adults face a change in the cultural paradigm in which an inversion of the conventional educational process occurs. Teenagers have more practical skills, integrating online environments into their everyday life, while adults regard them as being a "world apart". Hence, the digital divide between young users and adults is primarily sociocultural.

Keywords

Information Technology and Communication (ICT), digital divide, generational digital divide, educommunication, generational conflict

References

ARANDA, D.; SÁNCHEZ-NAVARRO, J.; TABERNERO, C. (2009). Jóvenes y ocio digital. Informe sobre el uso de herramientas digitales por parte de adolescentes en España. Barcelona: Editorial UOC.

BALLANO, S.; URIBE, A. C.; MUNTÉ-RAMOS, R. A. (2014). «Young users and the digital divide: readers, participants or creators on Internet?». Comunicación y Sociedad. Vol. 27, núm. 4, págs. 147-156.

BARICCO, A. (2008). Los bárbaros. Ensayo sobre la mutación. Barcelona: Anagrama.

BRINGUÉ, X.; SÁDABA, Ch. (2009). La generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Madrid: Ariel-Fundación Telefónica.

BUSQUET, J.; BALLANO, S.; MEDINA, A. [et al.] (2012). «La dinámica de la brecha digital entre jóvenes, padres y profesores en España». En: A. García (ed.). Comunicación, infancia y juventud. Situación e investigación en España, págs. 39-55. Barcelona: UOC.

BUSQUET, J.; ARANDA, D.; BALLANO [et al.] (2012). «La bretxa è mobile. La fractura digital generacional a Catalunya». En: Anuario de la Societat Catalana de Sociologia. Barcelona: IEC.

BUSQUET, J.; MEDINA, A.; BALLANO, S. (2013). «El uso de las TRIC y el choque cultural en la escuela. Encuentros y desencuentros entre maestros y alumnos». Revista Mediterránea de Comunicación. Vol. 2, núm. 4, págs. 116-135.

CARR, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Madrid: Taurus.

CASTELLS, M. (2006). La sociedad red: Una visión global. Madrid: Alianza.

CASTELLS, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

CASTELLS, M. [et al.] (2007). La transición a la sociedad red. Barcelona: Ariel.

DONOVAN, M. (2011) «Digital Omnivores: How Tablets, Smartphones and Connected Devices are Changing U.S. Digital Media Consumption Habits». [en línea]. ComScore. <http://www.waafiles.org/whitepapers/digital_omnivores_comscore.pdf>

ELZO, J. (2000). El silencio de los adolescentes. Madrid: Temas de Hoy.

Estudio sobre seguridad de la información y la e-confianza de los hogares españoles (2012). Madrid: INTECO.

FEIXA, C. (2006). De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona: Ariel.

GABELAS, J. A.; MARTA, C.; ARANDA, D. (2012). «Por qué las TRIC y no las TIC». Comein. Núm. 9. [Fecha e consulta: 12 de diciembre de 2013].

<http://uoc.edu/divulgacio/comein/es/numero09/articles/Article-Dani-Aranda.html>

GABELAS, J. A.; MARTA-LAZO, C.; GONZÁLEZ-ALDEA, P. (2015). «El factor relacional en la convergencia mediática: una propuesta emergente». Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura. Núm. 53, págs. 20-34.<http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i53.2509>

GARMENDIA, M.; GARITAONANDIA, C. [et al.] (2011). Riesgos y seguridad en Internet. Los menores españoles en el contexto europeo. Bilbao: Universidad del País Vasco.

GIDDENS, A. (2000). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. Madrid: Taurus.

ITO, M. [et al.] (2009). Hanging out, messing around, and geeking out: Kids living and learning with new media. Londres: MIT Press.

ITO, M.; HORST, H.; BITTANTI, M. [et al.] (2008). «Living and Learning with New Media: Summary of Findings from the Digital Youth Project». En: The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge: MIT Press.

JENKINS, H. (2006). Convergence culture. Where old and new media collide. Nueva York / Londres: New York University Press.

JENKINS, H.; CLINTON, K.; PURUSHOTMA, R. [et al.] (2006). Confronting the challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Chicago: The MacArthur Foundation.

LIVINGSTONE, S. (2009). Young People in the European Digital Media. Lanscape. Suecia: International Clearinghouse on Children, Youth and Media.

LIVINGSTONE, S. (2002). Young people and new media. Childhood and the changing media environment. Londres: SAGE Publications.

LIVINGSTONE, S.; HADDON, L. (2009). Risk and safety on the internet. London: LSE.

KUPIAINEN, R. (2013). Media Literacies in secondary school. Nueva York: Peter Lang.

MAFFESOLI (1990). El tiempo de las tribus. Barcelona: Icaria.

PRENSKY, M. (2001). «Digital Natives, Digital Immigrants». On the Horizon, vol. 5, núm. 9. Lincoln: NCB University Press. <http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816>

RHEINGOLD, H. (2004). Multitudes Inteligentes: la próxima revolución social. Barcelona: Gedisa.

RUBIO, A. (2010). «Generación Digital: patrones de consumo de Internet, cultura juvenil y cambio social». Revista de Estudios de Juventud, núm. 88, págs. 201-221.

SÁNCHEZ-NAVARRO, J.; ARANDA, D. (2013). «Messenger and social network sites as tools for sociability, leisure and informal learning for Spanish young people». European Journal of Communication, núm. 1, págs. 67-75. <http://dx.doi.org/10.1177/0267323111432411>

TAPSCOTT, D. (2009). Grown up digital. How the net generation is changing your world. Nueva York: McGraw-Hill.

TAPSCOTT, D. (1998). Creciendo en un entorno digital: La generación net. Santafé de Bogotá: McGraw-Hill.

VALKENBURG, P. M.; PETER, J. (2011). «Online communication among adolescents: an integrated model of its attraction, opportunities, and risks». Journal of Adolescent Health, núm. 48, págs. 121-127. <http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020>

WELLMAN, B. (2003). «The Social Affordances of the Internet for Networked Individualism». Journal of Computer Mediated Communication, núm. 8, pág. 3. <http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2003.tb00216.x>

WINOCUR, R. (2007). «Nuevas tecnologías y usuarios. La apropiación de las TIC en la vida cotidiana». Telos, núm. 73.

Author Biographies

Manuel Garrido-Lora, Universidad de Sevilla

Secretario de la Facultad de Comunicación
Profesor Titular de Universidad
Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad

Jordi Busquet Duran, Universitat Ramon Llull

Profesor Titular de Universidad

Departamento de Comunicación Blanquerna

Rosa-Àuria Munté Ramos, Universitat Ramon Llull

Profesora Lectora

Departamento de Comunicación Blanquerna

Published

01-06-2016

Downloads

Download data is not yet available.