New listening in the net? University students’ music consumption and browsing habits

Authors

Abstract

This study describes the general trends in music content consumption habits in web browsing from the perspective of university students as a generation immersed in Internet culture. Using descriptive statistics, it is shown what devices or sources they use to listen to music while browsing, what style of music or sound content they listen to, if activities are performed simultaneously, and what forms of listening this digital generation uses in the Internet environment. The most important conclusions are that the technological features of Internet do not influence the chosen style of music as the most popular genres still prevail, but instead determine how to listen and from which channel or technology. At the same time, a young multitasking consumer who uses music as an accompaniment at all times, even off the Internet, is emerging; and simultaneously a hyperpersonalized ‘sonosphere’ or vital soundtrack tailored to each user can be distinguished. This initial picture, hitherto unknown in the approach to music consumption, can contribute to further research that links social networks and digital resources to the kind of listening, the valuation of Internet and its music that young people make from the perspective of audiovisual enunciation, and what implicit values this new generation assumes in online music.

Keywords

Internet, music, consumption, listening, habits, young people

References

BENNETT, S.; MATON, K.; KERVIN, L. (2008). «The “digital natives” debate: A critical review of the evidence». Brittish Journal of Educational Technology, 39 (5), 775-786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x

BULL, M. (2010). «iPod: a Personalized Sound World for its Consumers». Comunicar, 34, 55-63. https://doi.org/10.3916/C34-2010-02-05

CASTELLS, M. (2009). Comunicació i poder. Barcelona: UOC Press.

GARCÍA, M. C.; VALDÍVIA, A. (2014). «Prosumidores mediáticos. Cultura participativa de las audiencias y responsabilidad de los medios». Comunicar, 43, 10-13. https://doi.org/10.3916/C43-2014-a2

GENDRAU, Ll. (2013). «Joves, de comunicació i consum cultural». Treballs de Sociolingüística Catalana, 22, 179-188. http://goo.gl/fmwikV [Fecha de consulta: 16-02-2015].

GUTIÉRREZ, M.; RIBES, X.; MONCLÚS, B. (2011). «La audiencia juvenil y el acceso a la radio musical de antena convencional a través de internet». Comunicación y Sociedad, XXIV (2), 305-331.

GUTIÉRREZ, M.; MARTÍ, J. M.; FERRER, I.; MONCLÚS, B.; RIBES, X. (2014). «Los programas radiofónicos españoles de prime time en Facebook y Twitter: sinergias entre la radio convencional y las redes sociales. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 418-434. https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1018

HAVE, I. (2008). «Background Music and Background Feelings: Background Music in Audio-Visual Media». JMM: The Journal of Music and Meaning, 6, sec. 5.1. http://goo.gl/TB0O99 [Fecha de consulta: 15-12-2016].

HERBERT, R. (2012). «Modes of music listening and modes of subjectivity in everyday life». Journal of Sonic Studies, 1. http://goo.gl/XWMIqI [Fecha de consulta: 10-01-2015].

MACLUHAN, M. (2009). Comprender los medios de comunicación: las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.

MAJÓ, J. (1997). Xips, cables i poder. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

PERONA, J. J.; BARBEITO, M. L.; FAJULA, A. (2014). «Los jóvenes ante la sono-esfera digital: medios, dispositivos y hábitos de consumo sonoro». Comunicación y Sociedad, XXVII (1), 205-224.

POSTMAN, N. (1993). Divertim-nos fins a morir. El discurs públic a l’època del ‘show business’. Barcelona: Llibres de l’Índex.

PEDRERO, L. M. (2014). «¿Y la pantalla que se oye?». Innovación Audiovisual. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.19066.90564

PRENSKY, M. (2001). «Digital Natives, Digital Immigrants». On the Horizon, 5, 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816

ROM, J.; SABATÉ, J. (2011). «La neopublicitat, la comunicació publicitària en el temps dels twitters». Trípodos, 28, 9-12.

SAN PABLO, P. (2011). «Cuando la información se viraliza: nuevas perspectivas para el periodismo. Estudios de caso en torno al movimiento 15-M en España». En: J. SÁNCHEZ (ed.). La información audiovisual en la sociedad digital. Madrid: Editorial Fragua, 215-229.

SHAFER, M. (1993). The soundscape: Our sonic environment and the tunning of the world. Rochester: Destiny Books.

SOLANAS, O.; CARRERAS, G. (2011). «Nuevos medios publicitarios: la influencia del mundo digital en la planificación de medios». Trípodos, 28, 63-81.

TORRAS, D. (2016). «La concepción de internet como un entorno visual proveedor de música y sonido». En: J. A. BORNAY; V. J. RUIZ ANTÓN; J. VERA (eds.). Pantallas pequeñas, ¿músicas menores? Alacant: Letra de Palo, 201-216.

Author Biography

Daniel Torras i Segura, Escola Superior Politècnica TecnoCampus- UPF

Profesor lector de la Escola Universitaria Politècnica de Mataró (Eupmt – UPC) en el parque TecnoCampus. Doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad Ramon Llull. Licenciado en Comunicación Audiovisual y Periodismo por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Máster en Ciencias Políticas y Sociales por la Universidad Pompeu Fabra (UPF). Título profesional de música por el Conservatori Professional de Música de Badalona.

 

Coordinador del grupo de investigación SSIT (So, Silenci, Imatge i Tecnologia) y colaborador en el proyecto de I+D ‘Cine musical en España: recuperación, inventario y estudio de un género identitario’ (HAR2011-22492). Director del postgrado en Diseño y Análisis de la Banda Sonora. Sus principales líneas de investigación son el silencio audiovisual, la música en la comunicación persuasiva, música y nuevas tecnologías y música y comunicación política.

Published

15-12-2017

Downloads

Download data is not yet available.