Digital identities in WhatsApp: The representation of gender among the university population

Authors

Abstract

The digital medium is presented as a new environment in which a social interaction is produced led by the culture of image and appearance. The overall objective of this article is to describe, from a gender perspective, how young people build their identities through their WhatsApp profile, for which a sample of 320 students from the universities of Malaga and Seville was used. The subjects studied, regardless of sex, define their image in the understanding that participation implies recognition by photographic identification. We also concluded that females and males construct their digital identity in a real and natural way since they address a close and well-known group of people and, although certain differential nuances are observed, it is partially confirmed that the representations are stereotyped according to the gender of the subjects.

Keywords

WhatsApp, gender, digital identities, young people, image, self-representation

References

ALADRO VICO, E.; VALBUENA DE LA FUENTE, F. y PADILLA, G. (2012). «Redes sociales y jóvenes universitarios españoles: nuevos ejes de socialización». Austral Comunicación, 1 (1), 27-40. https://doi.org/10.26422/aucom.2012.0101.ala

BAÑUELOS, J. (2017). «Fotografía móvil y redes sociales. Prácticas de producción y socialización en jóvenes universitarios». Revista Icono 14, 15 (1), 1-22. https://doi.org/10.7195/ri14.v15i1.999

BASILE, D. y LINNE, J. (2014). «Performances de autopresentación a través de fotografías digitales. El caso de los adolescentes de sectores populares en Facebook». Cuadernos.Info, 35, 209-217. https://doi.org/10.7764/cdi.35.536

BARKER, V. (2009). «Older Adolescents’ Motivations for Social Network Site Use: The Influence of Gender, Group Identity and Collective Self-esteem». Cyberpsychology & Behavior, 2 (2), 209-213. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0228

BARRIO FERNÁNDEZ, A. del (2014). «Los adolescentes y el uso que hacen de los teléfonos móviles y de videojuegos». International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 563-570. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.536

BLABST, N. y DIEFENBACH, S. (2017). «WhatsApp and Wellbeing: A study on WhatsApp usage, communication quality and stress». En: Proceedings of the 31st International BCS Human Computer Interaction Conference (HCI 2017). https://doi.org/10.14236/ewic/hci2017.85

BOYD, D. y ELLISON, N. (2007). «Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship». Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x

CÁCERES ZAPATERO, M. D.; BRÄNDLE SEÑÁN, G. y RUIZ SAN ROMÁN, J. A. (2017). «Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital». Historia y Comunicación Social, 22 (1), 233-247. https://doi.org/10.5209/HICS.55910

CUESTA, U. y GASPAR, S. (2013). «Análisis motivacional del uso del smartphone entre jóvenes: una investigación cualitativa». Historia y Comunicación Social, 18, 435-447. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44252

DE VRIES, D. y PETER, J. (2013). «Women on Display: The Effect of Portraying the Self Online on Women’s Self-objectification». Computers in Human Behavior, 29 (4), 1.483-1.489. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.01.015

DIMICCO, J. M. y MILLEN, D. R. (2007). «Identity management: multiple presentations of self in Facebook». En: Group ’07. Proceedings of the 2007 International ACM Conference on Supporting Group Work. Nueva York: Association for Computing Machinery, p. 383-386. https://doi.org/10.1145/1316624.1316682

FUNDACIÓN TELEFÓNICA (2019). Sociedad digital en España 2018. Madrid: Fundación Telefonica – Taurus. Recuperado de https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/655/. [Fecha de consulta: 05/08/2019]

GERGEN, K. J. (1991). The saturated self: dilemmas of identity in contemporary life. Nueva York: Basic Books.

GORDO LÓPEZ, A. J. (coord.) (2006). Jóvenes y cultura messenger. Tecnología de la información y la comunicación en la sociedad interactiva. Madrid: FAD - INJUVE. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/culturamessenger.pdf. [Fecha de consulta: 05/08/2019]

HAFERKAMP, N. y KRÄMER, N. C. (2010). «Creating a digital self. Impression management and impression formation on social networking sites». En: K. DROTNER y K. C. SCHRODER (eds.). Digital content creation: creativity, competence, critique. Nueva York: Peter Lang, 129-146.

HIGGINS, E. T. (1987). «Self-discrepancy: A theory relating self and affect». Psychological Review, 94, 319-340. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.94.3.319

HOOTSUITE (2019). The global state of digital in 2019. Recuperado de https://hootsuite.com/resources/digital-in-2019. [Fecha de consulta: 05/08/2019]

IBRAHIM, A. A.; HAFIZ, H. y MUSA, A. (2018). «Research Trends on the Use of Whatsapp in Education: A Content Analysis». En: The European Proceedings on Social & Behavioural Sciences EpSBS. https://doi.org/10.15405/epsbs.2018.05.11

KORPIJAAKKO, M. L. (2015). «Why People Use Facebook». En: Cracking Facebook. Youth, Media and Culture Series. Rotterdam: Sense, 15-31. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-211-0_2

LINNE, J. (2014). «Usos comunes de Facebook en adolescentes de distintos sectores sociales en la Ciudad de Buenos Aires». Comunicar, 43 (22), 189-197. http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-19

LINNE, J. (2016). «La “multimidad”: performances íntimas en Facebook de adolescentes de Buenos Aires». Estudios Sociológicos, XXXIV (100), 65-84. https://doi.org/10.24201/es.2016v34n100.1389

MANAGO, A. M.; GRAHAM, M. B.; GREENFIELD, P. M. y SALIMKHAN, G. (2008). «Self-presentation and gender on MySpace». Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 446-458. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.07.001

MAGNUSON, M. J. y DUNDES, L. (2008). «Gender Differences in ‘Social Portraits’ Reflected in MySpace Profiles». Cyberpsychology & Behavior: The Impact of the Internet, Multimedia and Virtual Reality on Behavior and Society, 11 (2), 239-241. http://dx.doi.org/10.1089/cpb.2007.0089

MARKUS, H. y NURIUS, P. (1986). «Possible selves». American Psychologist, 41, 954-969. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954

MARTÍN BONACCI, J. (2013). «Los jóvenes de perfil: una aproximación a las representaciones corporales de adolescentes y jóvenes usuarios de Facebook». En: M. G. PALAZO y P. A. GÓMEZ (coords.). Sujetos, miradas, pra?cticas y discursos. Segundo Encuentro sobre Juventud, Medios e Industrias Culturales. San Miguel de Tucumán: Facultad de Filosofía y Letras. 68-73. Recuperado de https://www.aacademica.org/gabriela.palazzo/39 [Fecha de consulta: 05/08/2019]

MEGÍAS, I. y RODRÍGUEZ, E. (2014). «Jóvenes y comunicación. La impronta de lo virtual». Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, FAD. https://doi.org/10.5281/zenodo.3667597

MULVEY, L. (1988). «Placer visual y cine narrativo». Valencia: Centro de Semiótica y Teoría del Espectáculo. Documentos de trabajo Eutopías, 2ª época.

OBERST, U.; CHAMARRO, A. y RENAU, V. (2016). «Estereotipos de género 2.0: Autorepresentaciones de adolescentes en Facebook». Comunicar, 48, 81-90. https://doi.org/10.3916/C48-2016-08

RAMBE, P. y MKONO, M. (2019). «Appropriating WhatsApp-mediated postgraduate supervision to negotiate “relational authenticity” in resource-constrained environments». British Journal of Educational Technology, 50 (2), 702-734. https://doi.org/10.1111/bjet.12688

RENAU, V.; OBERST, U. y CARBONELL, X. (2013). «Construcción de la identidad a través de las redes sociales online: una mirada desde el construccionismo social». Anuario de Psicología, 43 (2), 159-170. Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/9931/12739. [Fecha de consulta: 05.08.2019]

RUBIO ROMERO, J. y PERLADO LAMO DE ESPINOSA, M. (2015). «El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal». Revista Icono 14, 13 (2), 73-94. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.818

SABATER FERNÁNDEZ, C. y FERNÁNDEZ ALCALDE, J. B. (2015). «No sin mi móvil. Diferencias de género y uso de las nuevas tecnologías». Revista Icono 14, 13 (1), 208-246. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i1.722

SÁNCHEZ DE MERA, D. y LÁZARO CAYUSO, P. (2017). «La adicción al Whatsapp en adolescentes y sus implicaciones en las habilidades sociales». Tendencias Pedagógicas, 29, 121-134. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.005

STRANO, M. M. (2008). «User Descriptions and Interpretations of Self-presentation through Facebook Profile images». Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2 (2), art. 5. Recuperado de https://cyberpsychology.eu/article/view/4212/3253

TURKLE, S. (2011). Alone Together. Nueva York: Basic Books.

WALTHER, J. B. (2007). «Selective self-presentation in computer-mediated communication: Hyperpersonal dimensions of technology, language, and cognition». Computers in Human Behavior, 23, 2.538-2.557. https:/doi.org/10.1016/j.chb.2006.05.002

Author Biographies

Teresa Vera Balanza, Universidad de Málaga

Profesora Titular de Periodismo

Departamento de Periodismo
Vicedecana de Organización Académica, Profesorado e Igualdad

Facultad de Ciencias de la Comunicación

Inmaculada Sánchez-Labella Martín, Universidad de Sevilla

Profesora Contratada Doctora

Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad

Facultad de Comunicación

Carmen Romo Parra, Universidad de Málaga

Profesora contratada Doctora del Departamento de Psicología Social, Trabajo Social, Antropología Social y Estudios de Asia Oriental.

Published

23-10-2020

Downloads

Download data is not yet available.