Digital identities in WhatsApp: The representation of gender among the university population
Abstract
The digital medium is presented as a new environment in which a social interaction is produced led by the culture of image and appearance. The overall objective of this article is to describe, from a gender perspective, how young people build their identities through their WhatsApp profile, for which a sample of 320 students from the universities of Malaga and Seville was used. The subjects studied, regardless of sex, define their image in the understanding that participation implies recognition by photographic identification. We also concluded that females and males construct their digital identity in a real and natural way since they address a close and well-known group of people and, although certain differential nuances are observed, it is partially confirmed that the representations are stereotyped according to the gender of the subjects.Keywords
WhatsApp, gender, digital identities, young people, image, self-representationReferences
ALADRO VICO, E.; VALBUENA DE LA FUENTE, F. y PADILLA, G. (2012). «Redes sociales y jóvenes universitarios españoles: nuevos ejes de socialización». Austral Comunicación, 1 (1), 27-40. https://doi.org/10.26422/aucom.2012.0101.ala
BAÑUELOS, J. (2017). «Fotografía móvil y redes sociales. Prácticas de producción y socialización en jóvenes universitarios». Revista Icono 14, 15 (1), 1-22. https://doi.org/10.7195/ri14.v15i1.999
BASILE, D. y LINNE, J. (2014). «Performances de autopresentación a través de fotografías digitales. El caso de los adolescentes de sectores populares en Facebook». Cuadernos.Info, 35, 209-217. https://doi.org/10.7764/cdi.35.536
BARKER, V. (2009). «Older Adolescents’ Motivations for Social Network Site Use: The Influence of Gender, Group Identity and Collective Self-esteem». Cyberpsychology & Behavior, 2 (2), 209-213. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0228
BARRIO FERNÁNDEZ, A. del (2014). «Los adolescentes y el uso que hacen de los teléfonos móviles y de videojuegos». International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 563-570. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.536
BLABST, N. y DIEFENBACH, S. (2017). «WhatsApp and Wellbeing: A study on WhatsApp usage, communication quality and stress». En: Proceedings of the 31st International BCS Human Computer Interaction Conference (HCI 2017). https://doi.org/10.14236/ewic/hci2017.85
BOYD, D. y ELLISON, N. (2007). «Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship». Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
CÁCERES ZAPATERO, M. D.; BRÄNDLE SEÑÁN, G. y RUIZ SAN ROMÁN, J. A. (2017). «Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital». Historia y Comunicación Social, 22 (1), 233-247. https://doi.org/10.5209/HICS.55910
CUESTA, U. y GASPAR, S. (2013). «Análisis motivacional del uso del smartphone entre jóvenes: una investigación cualitativa». Historia y Comunicación Social, 18, 435-447. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44252
DE VRIES, D. y PETER, J. (2013). «Women on Display: The Effect of Portraying the Self Online on Women’s Self-objectification». Computers in Human Behavior, 29 (4), 1.483-1.489. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.01.015
DIMICCO, J. M. y MILLEN, D. R. (2007). «Identity management: multiple presentations of self in Facebook». En: Group ’07. Proceedings of the 2007 International ACM Conference on Supporting Group Work. Nueva York: Association for Computing Machinery, p. 383-386. https://doi.org/10.1145/1316624.1316682
FUNDACIÓN TELEFÓNICA (2019). Sociedad digital en España 2018. Madrid: Fundación Telefonica – Taurus. Recuperado de https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/655/. [Fecha de consulta: 05/08/2019]
GERGEN, K. J. (1991). The saturated self: dilemmas of identity in contemporary life. Nueva York: Basic Books.
GORDO LÓPEZ, A. J. (coord.) (2006). Jóvenes y cultura messenger. Tecnología de la información y la comunicación en la sociedad interactiva. Madrid: FAD - INJUVE. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/culturamessenger.pdf. [Fecha de consulta: 05/08/2019]
HAFERKAMP, N. y KRÄMER, N. C. (2010). «Creating a digital self. Impression management and impression formation on social networking sites». En: K. DROTNER y K. C. SCHRODER (eds.). Digital content creation: creativity, competence, critique. Nueva York: Peter Lang, 129-146.
HIGGINS, E. T. (1987). «Self-discrepancy: A theory relating self and affect». Psychological Review, 94, 319-340. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.94.3.319
HOOTSUITE (2019). The global state of digital in 2019. Recuperado de https://hootsuite.com/resources/digital-in-2019. [Fecha de consulta: 05/08/2019]
IBRAHIM, A. A.; HAFIZ, H. y MUSA, A. (2018). «Research Trends on the Use of Whatsapp in Education: A Content Analysis». En: The European Proceedings on Social & Behavioural Sciences EpSBS. https://doi.org/10.15405/epsbs.2018.05.11
KORPIJAAKKO, M. L. (2015). «Why People Use Facebook». En: Cracking Facebook. Youth, Media and Culture Series. Rotterdam: Sense, 15-31. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-211-0_2
LINNE, J. (2014). «Usos comunes de Facebook en adolescentes de distintos sectores sociales en la Ciudad de Buenos Aires». Comunicar, 43 (22), 189-197. http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-19
LINNE, J. (2016). «La “multimidad”: performances íntimas en Facebook de adolescentes de Buenos Aires». Estudios Sociológicos, XXXIV (100), 65-84. https://doi.org/10.24201/es.2016v34n100.1389
MANAGO, A. M.; GRAHAM, M. B.; GREENFIELD, P. M. y SALIMKHAN, G. (2008). «Self-presentation and gender on MySpace». Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 446-458. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.07.001
MAGNUSON, M. J. y DUNDES, L. (2008). «Gender Differences in ‘Social Portraits’ Reflected in MySpace Profiles». Cyberpsychology & Behavior: The Impact of the Internet, Multimedia and Virtual Reality on Behavior and Society, 11 (2), 239-241. http://dx.doi.org/10.1089/cpb.2007.0089
MARKUS, H. y NURIUS, P. (1986). «Possible selves». American Psychologist, 41, 954-969. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954
MARTÍN BONACCI, J. (2013). «Los jóvenes de perfil: una aproximación a las representaciones corporales de adolescentes y jóvenes usuarios de Facebook». En: M. G. PALAZO y P. A. GÓMEZ (coords.). Sujetos, miradas, pra?cticas y discursos. Segundo Encuentro sobre Juventud, Medios e Industrias Culturales. San Miguel de Tucumán: Facultad de Filosofía y Letras. 68-73. Recuperado de https://www.aacademica.org/gabriela.palazzo/39 [Fecha de consulta: 05/08/2019]
MEGÍAS, I. y RODRÍGUEZ, E. (2014). «Jóvenes y comunicación. La impronta de lo virtual». Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, FAD. https://doi.org/10.5281/zenodo.3667597
MULVEY, L. (1988). «Placer visual y cine narrativo». Valencia: Centro de Semiótica y Teoría del Espectáculo. Documentos de trabajo Eutopías, 2ª época.
OBERST, U.; CHAMARRO, A. y RENAU, V. (2016). «Estereotipos de género 2.0: Autorepresentaciones de adolescentes en Facebook». Comunicar, 48, 81-90. https://doi.org/10.3916/C48-2016-08
RAMBE, P. y MKONO, M. (2019). «Appropriating WhatsApp-mediated postgraduate supervision to negotiate “relational authenticity” in resource-constrained environments». British Journal of Educational Technology, 50 (2), 702-734. https://doi.org/10.1111/bjet.12688
RENAU, V.; OBERST, U. y CARBONELL, X. (2013). «Construcción de la identidad a través de las redes sociales online: una mirada desde el construccionismo social». Anuario de Psicología, 43 (2), 159-170. Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/9931/12739. [Fecha de consulta: 05.08.2019]
RUBIO ROMERO, J. y PERLADO LAMO DE ESPINOSA, M. (2015). «El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal». Revista Icono 14, 13 (2), 73-94. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.818
SABATER FERNÁNDEZ, C. y FERNÁNDEZ ALCALDE, J. B. (2015). «No sin mi móvil. Diferencias de género y uso de las nuevas tecnologías». Revista Icono 14, 13 (1), 208-246. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i1.722
SÁNCHEZ DE MERA, D. y LÁZARO CAYUSO, P. (2017). «La adicción al Whatsapp en adolescentes y sus implicaciones en las habilidades sociales». Tendencias Pedagógicas, 29, 121-134. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.005
STRANO, M. M. (2008). «User Descriptions and Interpretations of Self-presentation through Facebook Profile images». Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2 (2), art. 5. Recuperado de https://cyberpsychology.eu/article/view/4212/3253
TURKLE, S. (2011). Alone Together. Nueva York: Basic Books.
WALTHER, J. B. (2007). «Selective self-presentation in computer-mediated communication: Hyperpersonal dimensions of technology, language, and cognition». Computers in Human Behavior, 23, 2.538-2.557. https:/doi.org/10.1016/j.chb.2006.05.002
Published
Downloads
Copyright (c) 2020 Teresa Vera Balanza, Inmaculada Sánchez-Labella Martín, Carmen Romo Parra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.