Interactive documentaries as a format in audiovisual media: A case study of RTVE and Al Jazeera

Authors

Abstract

The main objective of this article is to examine new interactive non-fiction narratives in audiovisual media. In the current context marked by convergence, a hybridization of forms and languages is taking place within the news environment. Online media show a singular characterization, and the limits between press, radio and television are increasingly blurred. In the digital strategy of televisions as online media, innovation and the search for added value have led to the confluence of journalism and transmedia narratives, as well as to the development of new formats, among them interactive documentaries. The study was conducted in two stages. The first consists of an exploratory-descriptive stage, where interactive documentaries produced by online media in 2016 are related and classified, thus obtaining a panoramic vision of this genre in the last year. Secondly, a comparative case study is presented between Párkinson, que tiemble el camino (RTVE, 2016) and Hacked (Al Jazeera, 2016), both of which are audiovisual media projects. The analysis of these two projects focuses on the docugame, which provides novelties for the user, the content and media through ludification, simulation and greater user engagement.

Keywords

interactive documentary, transmedia, docugame, newsgames, online media

References

ASTON, J.; GAUDENZI, S. (2012). «Interactive documentary: setting the field». Studies in Documentary Film, 6 (2), 125-139. https://doi.org/10.1386/sdf.6.2.125_1

BOGOST, I. (2007). Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge, EE.UU.: MIT.

CANAVILHAS, J. (2015). «Nuevos medios, nuevo ecosistema». El profesional de la información, 24 (4), 357-362. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.01

DETERDING, S.; DIXON, S.; KHALED, R.; NACKE, L. (2011). «From game design elements to gamefulness: defining “gamification”». MindTrek’11 Proceedings. Nueva York: ACM, 9-15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

DÍAZ NOCI, J.; SALAVERRÍA, R. (2003). Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel.

DOMÍNGUEZ, E. (2013). «Periodismo inmersivo: fundamentos para una forma periodística basada en la interfaz y la acción» [tesis doctoral]. Barcelona: Universitat Ramon Llull.

GAUDENZI, S. (2013). «The Living Documentary: from representing reality to co-creating reality in digital interactive documentary» [tesis doctoral]. Londres: University of Goldsmiths, Centre for Cultural Studies.

GERSHON, R. (2016). Digital Media and Innovation. Los Angeles: Sage.

GIFREU, A. (2013). «El documental interactivo como nuevo género audiovisual. Estudio de la aparición del nuevo género, aproximación a su definición y propuesta de taxonomía y de modelo de análisis a efectos de evaluación, diseño y producción» [tesis doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.

IRIGARAY, F.; LOVATO, A. (2015). Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías. Rosario, Argentina: UNR.

ISLAS, O. (2009). «La convergencia cultural a través de la ecología de medios». Comunicar, XVII (33), 25-33. https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-002

JENKINS, H. (2003). «Transmedia Storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling». Technology Review. Accesible en https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling

— (2006). Convergence culture: where old and new media collide. Nueva York: New York University Press.

LARRONDO, A. (2015). «Cibergéneros para la profundización informativa y el diálogo: reportaje, crónica, entrevista y otros». En: L. NÚÑEZ LADEVÉZE (coord.) Periodismo en la red: géneros, estilos y normas. Madrid: Editorial Universitas.

— (2016). «El relato transmedia y su significación en el periodismo. Una aproximación conceptual y práctica». Trípodos, 38, 31-47.

LIUZZI, Á. (2015). «El documental interactivo en la era transmedia: de géneros híbridos y nuevos códigos narrativos». Obra Digital, 8, 105-135.

LÓPEZ, X.; PEREIRA, X. (coords.). (2010). Convergencia digital: reconfiguración de los medios de comunicación en España. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

MANOVICH, L. (2014). «Software is the Message». Journal of Visual Culture, 13 (1), 79-81. https://doi.org/10.1177/1470412913509459

MOLONEY, K. (2011). «Porting Transmedia Storytelling to Journalism» [tesis doctoral]. Denver: University of Denver.

NASH, K. (2012). «Modes of interactivity: analysing the webdoc». Media, Culture & Society (34), 2, 195-210. https://doi.org/10.1177/0163443711430758

O’FLYNN, S. (2012). «Documentary’s metamorphic form: Webdoc, interactive, transmedia, participatory and beyond». Studies in Documentary Film, 6 (2), 141-157. https://doi.org/10.1386/sdf.6.2.141_1

PAÍNO AMBROSIO, A.; RODRÍGUEZ FIDALGO, M. I. (2016). «Renovarse o morir. Los “docugames”, una nueva estrategia transmedia que reinventa las formas de transmitir la realidad». Icono 14, 14, 155-180. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.908

RENÓ, D. P. (2013). «Diversidade de modelos narrativos para documentários transmídia”. Doc On-line, 14, 93-112.

RODRÍGUEZ FIDALGO, M. I.; MOLPECERES ARNÁIZ, S. (2013). «Los nuevos documentales multimedia interactivos: construcción discursiva de la realidad orientada al receptor activo». Historia y Comunicación Social, 18, 249-262. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44325

SALAVERRÍA, R. (2005). Redacción periodística en Internet. Navarra: EUNSA.

— (2015). «Los labs como fórmula de innovación en los medios». El Profesional de la Información, 24 (4), 397-404. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.06

— (2017). «Tipología de los cibermedios periodísticos: bases teóricas para su clasificación». Revista Mediterránea de Comunicación, 8 (1), 19-32. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.2

SCOLARI, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Centro Libros PAPF.

SORA, C. (2015). «Etapas, factores de transformación y modelo de análisis del nuevo audiovisual interactivo online». El Profesional de la Información, 24 (4), 424-431. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.09

VÁZQUEZ-HERRERO, J.; LÓPEZ-GARCÍA, X. (2016). «La gamificación en el periodismo a través del documental interactivo: estudio comparativo de Pirate Fishing, Réfugiés y Montelab». En: J. P. MARFIL; M. RÖMER (coord.). Retos del periodismo para el ejercicio responsable y libre de la profesión. Madrid: Universidad Camilo José Cela.

VÁZQUEZ-HERRERO, J.; NEGREIRA-REY, M.-C.; PEREIRA-FARIÑA, X. (2017). «Contribuciones del documental interactivo a la renovación de las narrativas periodísticas: realidades y desafíos». Revista Latina de Comunicación Social, 72, 397-414. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1171

ZICHERMANN, G.; CUNNINGHAM, C. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. Sebastopol: O’Reilly Media.

Author Biographies

Jorge Vázquez-Herrero, Universidade de Santiago de Compostela

Grupo de investigación NOVOS MEDIOS
Departamento de Ciencias da Comunicación

Xosé López-García, Universidade de Santiago de Compostela

Grupo de investigación NOVOS MEDIOS
Departamento de Ciencias da Comunicación

Published

15-12-2017

Downloads

Download data is not yet available.