Analysis of Data Journalism in Spanish Communication Faculties: Innovating Degree Journalism Education

Jesus Miguel Flores-Vivar, Pilar José López-López

Abstract

Due to the rapid evolution of journalism and the media, in-depth knowledge of computer tools has become an increasingly pressing need for 21st-century journalists. In this regard, it is necessary to analyze, discuss and reach a consensus on the basic technological training needed to perform quality journalism. Data journalism, appropriated by the Internet, is a specialization that requires knowledge of these tools and, consequently, ad-hoc training. But are communication faculties prepared to face these new training challenges and create new profiles in the era of big data? To answer this question, we present the preliminary results of research examining the study programs and course syllabi of undergraduate journalism and communication degrees at Spanish universities. The study confirms that there is no correlation between the demands of the professional journalism market and higher education training. This finding demonstrates how computer technology, as a knowledge base for data journalists, occupies a minimal place in the training of professionals, thus highlighting the urgent need to modify journalism curricula.

Keywords

data journalism; curricular innovation; training; communication; professional skills

References

BRADSHAW, P. (2017). The Online Journalism Handbook: Skills to Survive and Thrive in the Digital Age. 2a ed. Londres: Routledge.

CEREZO, P. (2018). Los medios líquidos. Barcelona: UOC.

ELÍAS, C. (2015). Big data y periodismo en la sociedad red. Madrid. Síntesis.

FINN, E. (2018). La búsqueda del algoritmo. Barcelona: Alph Decay Ed.

FLORES, J. (2018). «Algoritmos, aplicaciones y Big Data: Nuevos paradigmas en el proceso de comunicación y de enseñanza-aprendizaje del periodismo de datos». Revista de Comunicación, 17 (2), 268-291. https://doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A12

FLORES, J. y SALINAS, C. (2013). «El periodismo de datos como especialización de las organizaciones de noticias en Internet». Correspondencias & Análisis: Fondo editorial USMP, 3, 15-34.

JOANNES. A. (2010). Database Journalism: Bases de données et visualisation de l’information. París: CFPJ.

LLANEZA, P. (2019). Datanomics: Todos los datos personales que das sin darte cuenta y todo lo que las empresas hacen con ellos. Barcelona: Deusto.

LÓPEZ, X.; OTERO, M.; PEREIRA, X. y GAGO, M. (2007). «El nuevo profesional y las nuevas profesiones». En: GARCÍA, A. y RÚPEREZ, P. (coords.). Aproximaciones al periodismo digital. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos. Servicio de Publicaciones, 59-84.

NAFRÍA, I. (2017). La reinvención de The New York Times. Centro Knight para el Periodismo de las Américas. Universidad de Texas, Austin. EE. UU.

ONTIVEROS, E. y LÓPEZ, V. (2017). Economía de los datos: Riquezas 4.0. Madrid: Fundación Telefónica.

RAMONET, I. (2011). La explosión del periodismo. Madrid: Clave Intelectual.

SÁNCHEZ, P. y CAMPOS, E. (2015). «La formación de los periodistas en nuevas tecnologías antes y después del EEES: El caso español». Trípodos, 38, 161-179.

TEJEDOR, S. (2006). La enseñanza del ciberperiodismo en las licenciaturas de Periodismo de España. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

WIMMER, D. y DOMINICK, R. (1996). La investigación científica en los medios de comunicación: Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

ZANCHELLI, M. y CRUCIANELLI, S. (2012). «Integrando el periodismo de datos en las salas de redacción». International Center for Journalists. Recuperado el 2 de junio de 2019, de http://bit.ly/2POQ5fO

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 Jesús Miguel Flores-Vivar Pilar, José López-López