Spanish journalists on Twitter: Diagnostic approach to what, and how Spanish journalists talk about politics, international affairs, society, communication and culture

Authors

Abstract

Twitter has become a broad network of news and information. Journalists exploit the possibilities of this network to access information sources, to disseminate messages or participate in debates about current news. The objective of this investigation is to discover what Spanish journalists talk about on Twitter through a comparative study between journalists working in traditional media and in cyber media and determine if there is a difference between their platform usage. This research analyzes 3,500 tweets taken from two samples of Spanish journalists (conventional media professionals and digital media professionals). This comparative study is based on six major thematic categories: politics, international affairs, society, communication and culture, according to a system of classification of registration units consisting of 6 thematic groups covering 35 categories and 1,226 subcategories. The research identifies, among other aspects, a predominance of content focused on political issues compared to other thematic areas. In addition, there are very homogeneous network utilization dynamics among general media journalists and digital journalists, while there is a growing interest in society and culture issues and a shortage of content about the network and the journalistic profession itself.

Keywords

microblogging, Twitter, current news, debates, Spanish journalists, communication

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Author Biographies

Santiago Tejedor Calvo, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesor Agregado. Director del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona. Doctor en Periodismo y Ciencias de la Comunicación por la UAB. Doctor en Ingeniería de Proyectos por la Universidad Politécnica de Cataluña. Miembro del Grupo de Investigación ‘Gabinete de Comunicación y Educación’. Ha participado en varias investigaciones financiadas relacionadas con Media Literacy y participación ciudadana. Ha realizado estancias de investigación en Colombia, Costa Rica y Nicaragua. Posee el título honorífico “Egregius Educator”, otorgado por el Consejo Superior de Dirección de la Universidad de Ciencias Comerciales de Managua y el reconocimiento como “Visitante distinguido” de la Universidad Tecnológica de Honduras. Sus líneas de investigación son: ciberperiodismo, convergencia mediática y nuevas narrativas transmedia.

Laura Cervi, Universitat Autònoma de Barcelona

Investigadora Post-Doctoral del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la UAB. Doctora en Ciencia Política por la Universitá di Pavia, Italia y por la UAB. Miembro del Grupo de Investigación ‘Gabinete de Comunicación y Educación’. Ha participado en varias investigaciones financiadas en convocatorias públicas relacionadas con Media Literacy y participación ciudadana: “DINAMIC, Desarrollo de indicadores de alfabetización mediática individuales, corporativos y ciudadanos” (2012-2014); “Showing films and other audio-visual content in European Schools - Obstacles and best practices” (2013-2014); “EMEDUS, European Media Literacy Education Study” (2012-2014). Ha sido, junto con el Dr. José Manuel Perez Tornero, Investigadora Principal del proyecto europeo Y-NEX, European Youth News Exchange. En el 2014 fue investigadora visitante en la Newberry Library de Chicago.

Gabriel Jaraba, Universitat Autònoma de Barcelona

Investigador del Gabinete de Comunicación y Educación del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.

Fernanda Esperanza Tusa, Universidad Técnica de Machala

PhD en Comunicación Social. Máster Universitaria en Medios en Red y Ciencias de la Web. Máster Internacional en Comunicación y Educación. Licenciada en Periodismo Multimedios. Docente Investigadora de la Universidad Técnica de Machala, Ecuador. Miembro del Grupo de Investigación en Discurso, Comunicación y Web (GIDCOWEB).

Published

24-12-2020

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