Presentation
Trends in the digitalization of journalism
Abstract
Presentation of the monograph.
References
AKBARI, A. y GABDULHAKOV, R. (2019). «Platform surveillance and resistance in Iran and Russia: The Case of Telegram». Surveillance & Society, 17 (2), 223-231. https://doi.org/10.24908/ss.v17i1/2.12928
CAMAJ, L. (2019). «From selective exposure to selective information processing: A motivated reasoning approach». Media and Communication, 7 (3), 8-11. https://doi.org/10.17645/mac.v7i3.2289
CANAVILHAS, J. (2022). «Inteligencia artificial aplicada al periodismo: Estudio de caso del proyecto “A European Perspective” (UER)». Revista Latina de Comunicación Social, 80, 1-13. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1534
DIAKOPOULOS, N. (2019). Automating the news: How algorithms are rewriting the media. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
FIDALGO, A. y CANAVILHAS, J. (2009). «Todos os jornais no bolso: Pensando o jornalismo na era do celular». En: RODRIGUES, C. (Org.). Jornalismo On-Line: Modos de fazer. Porto Alegre: Editora Sulina, 96-146.
FLETCHER, R. y NIELSEN, R. K. (2018). «Are people incidentally exposed to news on social media?: A comparative analysis». New Media & Society, 20 (7), 2450-2468. https://doi.org/10.1177/1461444817724170
FREIRE, L. S. (2019). «O gênero micronarrativa em contexto digital pela perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo». Entretextos, 19 (1), 193-206. http://dx.doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n1p193
GALCERÁN, M. (2007). «Reflexiones sobre la reforma de la Universidad en el capitalismo cognitivo». Nómadas, 27, 86-97.
MARTOS, J. y SÁNCHEZ, H. M. (2021). «Comunicación interna de los partidos políticos en plataformas de mensajería móvil». En: ÁLVAREZ, J. y MÉNDEZ, S. (eds.). Periodismo y Comunicación Institucional. Sevilla: Fragua, 203-220.
MOLYNEUX, L. (2018). «Mobile News Consumption». Digital Journalism, 6 (5), 634-650. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1334567
NEWMAN, N.; LEVY, D. y NIELSEN, R. K. (2016). Reuters Institute Digital News Report. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism. Recuperado de shorturl.at/puNQ2.
NIELSEN, R. y SCHRØDER, K. (2014). «The relative importance of social media for accessing, finding, and engaging with news». Digital Journalism, 2 (4), 472-489. https://doi.org/10.1080/21670811.2013.872420
O’REILLY, T. (2005). What is Web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. Recuperado de http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html.
PAÍNO-AMBROSIO, A. y RODRÍGUEZ-FIDALGO, M. I. (2019). «Propuesta de “géneros periodísticos inmersivos” basados en la realidad virtual y el vídeo en 360º». Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1132-1153. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1375
PETERS, C. (2012). «Journalism to go: The changing spaces of news consumption». Journalism Studies, 13 (5-6), 695-705. https://doi.org/10.1080/1461670X.2012.662405
POELL, T.; NIEBORG, D. y VAN DIJCK, J. (2019). «Platformisation». Internet Policy Review, 8 (4). https://doi.org/10.14763/2019.4.1425
SÁNCHEZ, H. M. (2022a). «Transformación digital y audiencia: Tendencias y uso de la inteligencia artificial en medios verificadores». Ámbitos, 56, 9-20. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.01
SÁNCHEZ, H. M. (2022b). «Transformaciones en el periodismo: Hacia la digitalización». En: SÁNCHEZ, H. M. (ed.) (2022). La digitalización en el periodismo: Transformación, retos y oportunidades. Barcelona: Gedisa.
SÁNCHEZ, H. M. y MARTOS, J. (2020). «Telegram como herramienta para periodistas: Percepción y uso». Revista de Comunicación, 19 (2), 245-261. https://doi.org/10.26441/RC19.2-2020-A14
SÁNCHEZ, H. M. y SÁNCHEZ, M. (2017). «Los bots como servicio de noticias y de conectividad emocional con las audiencias: El caso de Politibot». Doxa Comunicación: Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 25, 63-84.
SCHUDSON, M. (2018). Why journalism still matters. Cambridge: Polity Press.
SCHWAB, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Barcelona: Debate.
SEDANO, J. y PALOMO, B. (2018). «Aproximación metodológica al impacto de WhatsApp y Telegram en las redacciones». Hipertext.net, 16, 61-67.
TÚÑEZ, J.-M.; TOURAL, C. y CACHEIRO, S. (2018). «Uso de bots y algoritmos para automatizar la redacción de noticias: Percepción y actitudes de los periodistas en España». Profesional de la Información, 27 (4), 750-758. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.04
VAN DIJCK, J.; POELL, T. y DE WAAL, M. (2018). The Platform Society: Public values in a connective world. Nueva York: Oxford University Press.
WESTLUND, O. y FÄRDIGH, A. (2011). «Displacing and complementing effects of news sites on newspapers 1998-2009». International Journal on Media Management, 13 (3), 177-194. https://doi.org/10.1080/14241277.2011.595020
WU, S.; TANDOC JR, E. C. y SALMON, C. T. (2019). «When journalism and automation intersect: Assessing the influence of the technological field on contemporary newsrooms». Journalism Practice, 13 (10), 1238-1254. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1585198
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Hada M. Sánchez Gonzales, João Canavilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.