Multiplatform strategies of Euskal Irrati Telebista [Basque Radio Television] aimed at new audiences: The challenges of public television in a minority language
Abstract
The broadcasting industry and consumer habits have undergone a profound change since the arrival and subsequent monopoly of online or over-the-top (OTT) content platforms. Children’s and youth audiences tune in less and less to public television channels, which have seen an irreversible decline in their audiences. Euskal Irrati Telebista [Basque Radio Television] (EITB) has seen its audience share reduce by more than half since 2004, and the digitisation of its content is a matter of survival if it wants to compete with the OTT services. This paper aims to identify the recent multiplatform strategies implemented by EITB to attract new audiences; and to analyse whether they are consistent with its public service mandate both to promote the Basque language and to prioritise children and youth as key audiences.
Keywords
OTT platforms, regional television stations, Basque public radio and television, children’s and youth audiences, multiplatform strategiesReferences
AMO CASTRO, I. A. del (2019). «Lo que suena en Gaztea Irratia: Origen, evolución e influencia social de la emisora musical pública vasca». Zer, 25 (47), 13-32. https://doi.org/10.1387/zer.20619
AZURMENDI, A. (2013). «Reformas de la televisión regional europea con lengua propia en el contexto actual de crisis». Revista Latina de Comunicación Social, 68, 355-382. https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-981
BARLOVENTO COMUNICACIÓN (2021). Barómetro TV-OTT. Recuperado de https://www.barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2021/10/BAROMETRO-TV-OTT-Avance-3-ola-2021.pdf
BUSTOS DÍAZ, J. (2020). «La penetración de Netflix en el mercado español ¿cuestiona el modelo televisivo tradicional?». Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 50, 49-61. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.04
CARNIEL BUGS, R. y CRUSAFON, C. (2019). «Adaptarse o “morir”: La televisión pública en España frente a los retos del mercado único digital europeo». En: SIERRA SÁNCHEZ, J. y LAVÍN, J. M. (coords.). Redes sociales, tecnologías digitales y narrativas interactivas en la sociedad de la información. Madrid: McGraw Hill / Interamericana de España, 395-407.
CRUSAFON, C.; GONZÁLEZ-SAAVEDRA, C. y MURCIANO, M. (2020a). «Televisión pública en España y jóvenes universitarios: Radiografía del acceso, consumo y valores más preciados». En: Comunicación y diversidad: Selección de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). Valencia, España, 28-30 de octubre, 357-366. EPI SL. https://doi.org/10.3145/AE-IC-epi.2020.e21
CRUSAFON, C.; GONZÁLEZ-SAAVEDRA, C. y MURCIANO, M. (2020b). «Las redes sociales y las aplicaciones móviles en las estrategias de transformación digital de los medios de servicio público europeos». Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 37 (2), 33-54. https://doi.org/10.2436/20.3008.01.195
CRUSAFON BAQUÉS, C. y CARNIEL BUGS, R. (2021). «Las corporaciones audiovisuales en los países nórdicos: ¿la mejor estrategia para preservar el servicio público europeo?». En: MARTA-LAZO, C. (ed.). Retos del periodismo en la era postdigital. Sevilla: Ediciones Egregius, 111-127.
D’ARMA, A.; RAATS, T. y STEEMERS, J. (2021). «Public service media in the age of SVoDs: A comparative study of PSM strategic responses in Flanders, Italy and the UK». Media, Culture & Society, 1-19. https://doi.org/10.1177/0163443720972909
DEPARTAMENTO DE CULTURA Y POLÍTICA LINGÜÍSTICA DEL GOBIERNO VASCO (2020). Plan de promoción del euskera en el ámbito socioeconómico 2020-2023. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Recuperado de https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/plan_euskera/es_def/adjuntos/2020-2023-Planaren-PDF_gaz.pdf
DONDERS, K. (2019). «Public service media beyond the digital hype distribution strategies in a platform era». Media, Culture & Society, 1-19. https://doi.org/10.1177/0163443719857616
ELORDUI URKIZA, A. (2015). «Diseinu linguistikoa eta transmedia-engaiatzea: Gaztea, audientziari begira prosumitzaileen aroan». En: ELORDUI URKIZA, A. y ARANA ARRIETA, E. (eds.). Transmedia Komunikazio Estrategiak: Gaurkotasun-edukiak diseinatzeko eta hedatzeko bide berriak. Bilbao: Udako Euskal Unibertsitatea, 135-154.
EUSKAL IRRATI TELEBISTA (2010). Estrategia eitb 2010-2013. Recuperado de https://www.eitb.eus/multimedia/documentos/2010/05/17/288979/plan_estrategico.pdf
EUSKAL IRRATI TELEBISTA (2013). Plan Estratégico 2013-2016. Recuperado de https://www.eitb.eus/multimedia/corporativo/documentos/plan-estrategico-eitb-2013-2016.pdf
EUSKAL IRRATI TELEBISTA (2016). Contrato-programa con el ente público Radio Televisión Vasca (EITB) para el período 2016-19. Recuperado de https://www.eitb.eus/multimedia/corporativo/documentos/Contrato-Programa_2016-2019.pdf
EUSKAL IRRATI TELEBISTA (2018). Líneas estratégicas y proyectos 2017-2020. Recuperado de https://www.eitb.eus/multimedia/corporativo/documentos/Lerro_Estrategikoak_EiTB_2017_2020_CAST_.pdf
EUSKAL IRRATI TELEBISTA (2021a). Memoria integrada 2020: Memoria de Responsabilidad Social Corporativa y Estado de Información no Financiera. Recuperado de https://www.eitb.eus/multimedia/corporativo/documentos/Memoria_Integrada_EITB_2020.pdf
EUSKAL IRRATI TELEBISTA (2021b). Cuadro de mando del Contrato-Programa 2016-2020. Año 2020. Recuperado de https://www.eitb.eus/multimedia/documentos/2021/05/27/2778207/Kontratu-Programa-Aginte-Koadroa-Emaitzak-Contrato-Programa-EITB-Cuadro-Mando-Resultados-2020.pdf
EUSKAL IRRATI TELEBISTA (2022). «Memoria integrada 2021». Memoria de Responsabilidad Social Corporativa y Estado de Información no Financiera. Recuperado de https://www.eitb.eus/multimedia/corporativo/documentos/Memoria_Integrada_EITB_2021.pdf
GARCÍA-JIMÉNEZ, A.; LÓPEZ-DE-AYALA LÓPEZ, M. C. y MONTES-VOZMEDIANO, M. (2020). «Características y percepciones sobre el uso de las plataformas de redes sociales y dispositivos tecnológicos por parte de los adolescentes». Zer, 25 (48), 269-286. https://doi.org/10.1387/zer.21556
GARCÍA-LEIVA, M. T. y HERNÁNDEZ-PRIETO, M. (2021). «Plataformas y política audiovisual: Netflix en España». Estudios del Mensaje Periodístico, 27 (3), 855-866. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.73591
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2020). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares, Comunidades y Ciudades Autónomas, 2020. Recuperado de https://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=46294#!tabs-grafico
LARRONDO, A.; LARRAÑAGA, J.; MESO, K. y AGIRREAZKUENAGA, I. (2012). «Convergencia de medios y redacciones: El caso de la Radio Televisión Pública Vasca (EITB)». El profesional de la Información, 21 (4), 347-353. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.03
LARRONDO URETA, A. (2016). «El avance de las televisiones públicas autonómicas en el escenario convergente: Análisis de experiencias periodísticas transmedia en EITB y CCMA». Communication & Society, 29 (4), 107-120. https://doi.org/10.15581/003.29.4.107-120
LARRONDO-URETA, A.; PEÑA-FERNÁNDEZ, S. y AGIRREAZKUENAGA-ONAINDIA, I. (2020a). «Hacia una mayor participación de la audiencia: Experiencias transmedia para jóvenes». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26 (4), 1445-1454. http://dx.doi.org/10.5209/esmp.71375
LARRONDO-URETA, A.; PEÑA-FERNÁNDEZ, S. y AGIRREAZKUENAGA-ONAINDIA, I. (2020b). «Transmedia apps designed for young audiences: Their implications and use in the context of public service media». En: PEÑA-FERNÁNDEZ, S.; MESO-AYERDI, K. y LARRONDO-URETA, A. (eds.). Active audiences: Empowering Citizens’ Discourse in the Hybrid Media System. Madrid: McGraw Hill Interamericana, 117-129.
«Ley 5/1982, de 20 de mayo, de creación del Ente Público “Radio Televisión Vasca”». Boletín Oficial del País Vasco, 71 (2-6-1982), 1250-1262. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es-pv/l/1982/05/20/5/dof/spa/pdf
LOCALCOM (2021a). Audiencia de la televisión pública en España (Grupo RTVE+Autonómicas). Recuperado de https://centresderecerca.uab.cat/oic/content/publicaciones-MSP
LOCALCOM (2021b). Línea de tendencia de las audiencias del Grupo RTVE y las cadenas autonómicas. Recuperado de https://centresderecerca.uab.cat/oic/content/publicaciones-MSP
LOCALCOM (2021c). Audiencias de la televisión pública según canales. Recuperado de https://centresderecerca.uab.cat/oic/content/publicaciones-MSP
MENDIETA BARTOLOMÉ, A. M. (2021). «Los retos de la televisión pública en España ante el Mercado Único Digital Europeo: El caso del Ente Público Radio Televisión Vasca (EiTB)». Dipòsit digital de documents de la UAB. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/251739
MENDIETA BARTOLOMÉ, A. M. (2022). «Entre la competencia y la supervivencia: Nuevas estrategias digitales de la radiotelevisión pública vasca (EITB). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28 (2), 353-365. https://doi.org/10.5209/esmp.77487
MORENO-ESPINOSA, P.; ROMÁN-SAN MIGUEL, A. y FLORES-VIVAR, J. M. (2021). «Evolución del informativo audiovisual en opinión de sus creadores: De la televisión a la carta al vodcasting». Revista de Comunicación, 20 (2), 303-318. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A16
NAVARRO ROBLES, M. y VÁZQUEZ BARRIO, T. (2020). «El consumo audiovisual de la Generación Z: El predominio del vídeo online sobre la televisión tradicional». Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 51, 10-30. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.02
OBSERVATORIO VASCO DE LA JUVENTUD. DEPARTAMENTO DE IGUALDAD, JUSTICIA Y POLÍTICAS SOCIALES DEL GOBIERNO VASCO (2021). Diagnóstico de la situación de la juventud de Euskadi 2020. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Recuperado de https://www.gazteaukera.euskadi.eus/contenidos/informacion/ovj_plan_joven/es_5560/adjuntos/Diagnostico_2020_gaztelaniaz.pdf
PÉREZ-ALAEJOS, M. P.; MARCOS-RAMOS, M.; CEREZO PRIETO, M. y HERNÁNDEZ-PRIETO, M. (2020). «Diagnóstico del uso de plataformas de distribución de contenidos audiovisuales en niños y adolescentes españoles: Una aproximación a los cambios en los modelos de recepción y hábitos de las audiencias en el entorno digital». En: Comunicación y diversidad: Selección de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). Valencia, España, 28-30 de octubre, 379-390. EPI SL. https://doi.org/10.3145/AE-IC-epi.2020.e22
POZO MONTES, Y. y LARRONDO URETA, A. (2020). «Las iniciativas transmedia de la Radiotelevisión Pública Vasca (EITB) para conectar con la audiencia joven». En: MESO AYERDI, K.; PEÑA FERNÁNDEZ, S. y LARRONDO URETA, A. (eds.). Nuevos actores y estrategias en el espacio mediático compartido: Actas del XI Congreso Internacional de Ciberperiodismo. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco, 242-252.
SACALUGA RODRÍGUEZ, I.; PÉREZ SÁNCHEZ, J. y GARCÍA GARCÍA, F. (2018). «El sentido de la televisión pública autonómica en la era de los youtubers». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24 (2), 1715-1734. https://doi.org/10.5209/ESMP.62243
SOZIOLINGUISTIKA KLUSTERRA (2016). VII Medición del uso de las lenguas en la calle: Euskal Herria, 2016. Recuperado de https://soziolinguistika.eus/files/hekn2016-_es_1.pdf
Entrevistas realizadas
SAINZ, L. (2020 y 2021). Director de Transformación Digital de EITB.
Published
Downloads
Copyright (c) 2023 Ana Mendieta Bartolomé
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.