Information professionals and the use of social media in newsrooms: Perspectives and challenges by age groups

Authors

  • María Ganzabal Learreta Universidad del País Vasco UPV/EHU https://orcid.org/0000-0002-4231-402X
  • Koldobika Meso Ayerdi Universidad del País Vasco UPV/EHU
  • Jesús Pérez Dasilva Universidad del País Vasco UPV/EHU
  • Terese Mendiguren Galdospin Universidad del País Vasco UPV/EHU

Abstract

Social media have revolutionized not just the way the profession of journalism is exercised, but also how consumers access information. Four different generations of journalists (generation Z, millennials, generation X and baby boomers) from different media in the Basque Country answered a questionnaire about their use of the main social tools such as Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn and the messaging network WhatsApp. The results of more than 500 survey responses show a large generation gap between younger and older professionals. In addition, the underutilization of some tools such as Telegram or LinkedIn evidence a lack of knowledge along with a shortage of training by companies. New applications such as TikTok or Twitch are not part of the daily routines of these journalists in any of the generations analysed.

Keywords

profession, generation, social media, journalists

References

ANDERSON, C. W. (2020). «Practice, interpretation, and meaning in today’s digital media ecosystem». Journalism & Mass Communication Quarterly, 97 (2), 342-359. https://doi.org/10.1177/1077699020916807

BAÑALES, I. (2005). «Redacción digital eitb.com». Mediatika, 11, 251-255.

BENCSIK, A.; HORVÁTH-CSIKÓS, G. y JUHÁSZ, T. (2016). «Y and Z Generations at workplaces». Journal of Competitiveness, 8 (3), 90-106. https://doi.org/10.7441/joc.2016.03.06

BERGSTROM, A. y JERVELYCKE-BELFRAGE, M. (2018). «News in social media». Digital Journalism, 6 (5), 583-598. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1423625

BINGHAM, C. M. (2020). «Talking about Twitch: Dropped frames and a normative theory of new media production». Convergence, 26 (2), 269-286. https://doi.org/10.1177/1354856517736974

CABRERA MÉNDEZ, M.; CODINA, L. y SALAVERRÍA ALIAGA, R. (2019). «Qué son y qué no son los nuevos medios: 70 visiones de expertos hispanos». Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1506-1520. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1396

CANTALAPIEDRA, M. J.; COCA, C. y BEZUNARTEA, O. (2000). «La situación profesional y laboral de los periodistas vascos». ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 5 (9). https://doi.org/10.1387/zer.17441

DEUZE, M. (2017). «Considering a possible future for digital journalism». Revista Mediterránea de Comunicación, 8 (1), 9-18. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.1

DEUZE, M. y WITSCHGE, T. (2020). Beyond Journalism. Cambridge, UK: Polity Press.

DIMOCK, M. (2019). «Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins». Pew Research Center. PRC. Recuperado de https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/

DURANA, A. (2011). El perfil del periodista vasco y su formación en el ámbito social de la inmigración. Tesis doctoral. Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea.

GUTIÉRREZ-CUESTA, J. J.; VINK LARRUSKAIN, N. y CANTALAPIEDRA GONZÁLEZ, M. J. (2022). «La precariedad, obstáculo para la calidad periodística: Estudio de caso». Doxa Comunicación: Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 35, 113-125. https://doi.org/10.31921/doxacom.n35a1588

HERRERA, S. y REQUEJO, J. L. (2015). «Crear comunidad: La gran asignatura pendiente para los diarios en Twitter». Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 100, 108-119. Recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero100/la-gran-asignatura-pendiente-para-los-diarios-en-twitter/?output=pdf

HERRERO, E. (2014). Del 11M al 15M: Periodistas y redes sociales en España. Barcelona: UOC.

HERRERO DIZ, P.; TAPIA FRADE, A. y VARONA ARAMBURU, D. (2020). «La consolidación de los dispositivos móviles para el consumo de información en España». Cuadernos.Info, 46, 203-221. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1741

HIGHFIELD, T. y LEAVER, T. (2016). «Instagrammatics and Digital Methods: Studying Visual Social Media, from Selfies and GIFs to Memes and Emoji». Communication Research and Practice, 2 (1), 47-62. https://doi.org/10.1080/22041451.2016.1155332

KAYE, D. B. V.; CHEN, X. y ZENG, J. (2021). «The coevolution of two Chinese mobile short video apps: Parallel platformization of Douyin and TikTok». Mobile Media & Communication, 9 (2), 229-253. https://doi.org/10.1177/2050157920952120

KIM, H.; KNIGHT, D. K. y CRUTSINGER, C. (2009). «Generation Y employees’ retail work experience: The mediating effect of job characteristics». Journal of Business Research, 62 (5), 548-556. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.06.014

LARRAÑAGA ZUBIZARRETA, J. (2009). «Aproximación al perfil profesional y laboral del periodista digital en el País Vasco». En: Iberoamérica: Comunicación, cultura y desarrollo en la era digital. Comunicación presentada en Ibercom 06. IX Congreso Iberoamericano de Comunicación, 15-18 de noviembre. Sevilla.

LÓPEZ-GARCÍA, X.; RODRÍGUEZ-VÁZQUEZ, A. I. y PEREIRA-FARIÑA, X. (2017). «Competencias tecnológicas y nuevos perfiles profesionales: Desafíos del periodismo actual». Comunicar, 25 (53), 81-90. https://doi.org/10.3916/C53-2017-08

MALLABIA, I. y MESO, K. (2012). «Periodistas y medios en las redes sociales». XII Congreso Periodismo Digital, 15-16 de marzo. Huesca.

MARCOS-GARCÍA, S.; ALONSO-MUÑOZ, L. y LÓPEZ-MERI, A. (2021). «Periodismo y nuevas narrativas: Storytelling como formato de difusión informativa en redes sociales». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27 (2), 553-567. https://doi.org/10.5209/esmp.71193

MARTA-LAZO, C.; RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, J. M. y PEÑALVA, S. (2020). «Competencias digitales en periodismo: Revisión sistemática de la literatura científica sobre nuevos perfiles profesionales del periodista». Revista Latina de Comunicación Social, 75, 53-68. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1416

MARTÍN GARCÍA, A.; BUITRAGO, A. y AGUADED, I. (2022). «La voz del periodismo en las redes sociales: Cartografía y funciones del community manager de medios informativos como nuevo actor de la comunicación periodística». Profesional de la Información, 31 (3), e310303. https://doi.org/10.3145/epi.2022.may.03

MARTÍN GRANADOS, I. (2016). Telegram, herramienta de comunicación política. Asociación de Comunicación Política (ACOP). Recuperado de https://compolitica.com/telegram-herramienta-decomunicacion-politica/

MARTÍN SABARÍS, R. y AMURRIO, M. (2003). «¿Para qué sirven los periodistas?: Percepciones de los y las profesionales de radio y televisión de la CAPV». Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 14, 11-28.

MELLADO, C. y ALFARO, A. (2020). «Platforms, journalists, and their digital selves». Digital Journalism, 8 (10), 1258-1279. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1817763

MELLADO, C. y HERMIDA, A. (2021). «The promoter, celebrity, and joker roles in journalists’ social media performance». Social Media + Society, 7 (1), 1-11. https://doi.org/10.1177/2056305121990643

MESO AYERDI, K. (2003). «La formación del periodista digital». Chasqui, 84, 4-10.

MESO, K.; DÍAZ NOCI, J.; LARRAÑAGA, J. y LARRONDO, A. (2011). Euskal Herriko kazetari digitalen lanbide-jarrerak eta lan-egoera. Bilbao: Servicio Editorial de la UPV/EHU.

MORAL, J. A. del (2005). «El periodista digital». Mediatika, 11, 199-209.

MORENO ESPINOSA, P. (2018). «Periodismo digital, paradigma del nuevo panorama interactivo». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23 (2), 1299-1317. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.58046

NEGREDO, S.; AMOEDO, A.; VARA-MIGUEL, A.; MORENO, E. y KAUFMANN, J. (2020). Digital Unav – Center for internet studies and digital life. Facultad de Comunicación. Universidad de Navarra. Recuperado de https://www.digitalnewsreport.es/resumen-ejecutivo-digitalnewsreport-es-2020-decrece-la-confianza-en-la-informacion-sube-el-pago-por-noticias-digitales-y-aumenta-el-dominio-del-movil/

OLIVARES-GARCÍA, F. J. y MÉNDEZ MAJUELOS (2022). «Periodistas y comunicadores en Twitch: Medios más allá de las redes sociales». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 66, 45-61. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3473

PALOMO, B. y SEDANO, J. (2018). «WhatsApp como herramienta de verificación de fake news: El caso de B de Bulo». Revista Latina de Comunicación Social, 73. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1312

PAVLIK, J. V. (2013). «Innovation and the future of journalism». Digital Journalism, 1 (2), 181-193. https://doi.org/10.1080/21670811.2012.756666

PEÑA, S. (2005). «Kazetarien formazioa aro digitalean». Mediatika: Cuadernos de Medios de Comunicación, 11, 319-326.

QUIROZ, Y. R. (2015). «Aplicación de WhatsApp en el periodismo digital y ciudadano». Hamut’ay: Revista de Divulgación Científica de la Universidad Alas Peruanas, 2 (1), 71-83. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v2i1.854

RADA, V. D. de (2012). «Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet». Papers: Revista de Sociologia, 97 (1), 193-223. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v97n1.71

SÁNCHEZ GONZALES, H. y MARTOS MORENO, J. (2020). «Telegram como herramienta para periodistas». Revista de Comunicación, 19. http://dx.doi.org/10.26441/rc19.2-2020-a14

SEDANO, J. y PALOMO, B. (2018). «Aproximación metodológica al impacto de WhatsApp y Telegram en las redacciones». Hipertext, 16, 61-67. https://dx.doi.org/10.31009/hipertext.net.2018.i16.10

SIXTO-GARCÍA, J.; SILVA-RODRÍGUEZ, A.; RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, A. I. y LÓPEZ GARCÍA, X. (2022). «Redefining journalism narratives, distribution strategies and user involvement based on innovation in digital native media». Journalism, 0 (0), 1-20. https://doi.org/10.1177/14648849211062766

TEJEDOR CALVO, S. y CERVI, L. (2017). «Análisis de los estudios de Periodismo y Comunicación en las principales universidades del mundo: Competencias, objetivos y asignaturas». Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1626-1647. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238

VARONA-ARAMBURU, D. y SÁNCHEZ-MUÑOZ, G. (2016). «Las redes sociales como fuentes de información periodística: Motivos para la desconfianza entre los periodistas españoles». El Profesional de la Información, 25 (5). https://doi.org/10.3145/epi.2016.sep.10

WU, Y. (2019). «How Age Affects Journalists: Adoption of Social Media as an Innovation». Journalism Practice, 13 (5), 537-557. https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1511821

YAMAMOTO, M.; NAH, S. y CHUNG, D. S. (2017). «Conceptualizing Citizen Journalism: US News Editors’ Views». International Journal of Communication, 11, 684-700. https://doi.org/10.1177/1464884916686596

Author Biography

María Ganzabal Learreta, Universidad del País Vasco UPV/EHU

María Ganzabal es profesora agregada del Departamento de Perioidsmo de la Universidad del País Vasco.

Published

15-11-2022

Downloads

Download data is not yet available.