El factor relacional a la convergència mediàtica: una proposta emergent
Resum
La comunicació humana expressa els seus primers balbotejos amb l'oralitat i segueix escrivint la seva història a través de les diferents mediacions tecnològiques. Els escenaris mediats per la tecnologia possibiliten una educació no limitada en el temps i l'espai físic. La nostra proposta se centra en la revisió del discurs i del model TIC, des de la inclusió del Factor Relacional, de manera que parlem de TRIC: Tecnologies de la Relació, Informació i Comunicació. Aquest procés i estructura relacional opera en la convergència de tres àmbits: salut, educació i comunicació. Les competències digitals adquireixen una altra dimensió i un altre enfocament.
Considerem que la proposta de les TRIC supera i millora el discurs TIC, centrat en la seva dimensió tècnica i/o instrumental i en els continguts «curriculars»; però que ignora, rebutja i/o prohibeix els usos habituals a l'oci digital. La concreció del que hem batejat com a Factor Relacional, en el context sociocultural de l'entorn digital, es materialitza en el pla educatiu en una trajectòria intermetodològica. Les activitats que transcorren a l'oci digital són una oportunitat per a l'apropiació d'aquests aprenentatges als espais formals educatius.
Paraules clau
factor R-elacional, competències digitals, habilitats per a la vida, intermetodologia, e-learningReferències
AGUADO, J.M.; FEIJOÓ, C.; MARTÍNEZ, I. (2013). La comunicación móvil. Barcelona: Gedisa.
APARICI, R.; SILVA, M. (2012). «Pedagogía de la interactividad». Comunicar. Núm. 38, pág. 51-58. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-05
ARANDA, D.; GABELAS, J. A.; SÁNCHEZ NAVARRO, J. (2011). «Una discusión sobre ocio digital y aprendizaje: algunos mitos y una paradoja sobre las redes sociales y los videojuegos» [en línea]. En I Congreso de Educación Mediática. Segovia. [Fecha de consulta: 04/05/2013]. <http://www.educacionmediatica.es/comunicaciones/Eje%203/Daniel%20Aranda%20-%20Jose%20Antonio%20Gabelas.pdf >
CARTA OTAWA [en línea]. [Fecha de consulta: 04/02/2014] <http://www.promocion.salud.gob.mx/dgps/descargas1/promocion/2_carta_de_ottawa.pdf>
CASTELLS, M. (2000). La galaxia internet. Barcelona: Ediciones de bolsillo.
CASTELLS, M. (2001). «Internet, Libertad y Sociedad. Una perspectiva analítica». Lección inaugural del curso académico 2001-2002 de la UOC [en línea]. [Fecha de consulta: 16/05/2013] <http://www.uoc.edu/web/esp/launiversidad/inaugural01/intro_conc.html>
CASTELLS, M. (2012). Redes de indignación y esperanza. Barcelona: Alianza Editorial.
COPE, B.; KALANTZIZS, M. (2009). Ubiquitous Learning. Exploring the anywhere/anytime possibilities for learning in the age of digital media. Illinois, University of Illinois Press. Traducción de Emilio Quintana [en línea]. [Fecha de consulta: 10/10/2014]<http://www.nodosele.com/blog/wp-content/uploads/2010/03/Cope_Kalantzis.Aprendizajeubicuo.pdf>
DAMASIO, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. Barcelona: Ediciones Destino.
DELORS, J. (1996). «Los cuatro pilares de la educación». En: La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/UNESCO, pág. 91-103.
ECO, U. (1995). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Tusquets Editores.
FREIRE, P. (1969). La educación como práctica de libertad. Montevideo: Tierra Nueva.
GABELAS, J.A. (2010). La creación de un cortometraje: un proceso de mediación en la promoción de la salud del adolescente [en línea]. (Tesis doctoral inédita). Madrid: Departamento de Periodismo II. Universidad Complutense [en línea]. [Fecha de consulta: 05/05/2013] <http://eprints.ucm.es/11632/1/T32380.pdf>
GUBERN, R. (2007). «Del bisonte a la realidad virtual: la escena y el laberinto». Barcelona: Anagrama.
HERGUETA, E. (2014). «Intermetodología 2.0. Prácticas Relacionales Educomunicativas en la Educación Superior» [en línea] [Fecha de consulta: 9/10/2015] <http://www.revistalatinacs.org/14SLCS/2014_actas/046_Hergueta.pdf>
JENKINS, H.; PURUSHOTMA, R.; CLINTON, K.; WEIGEL, M.; ROBISON, A. J. (2008). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Chicago: The MacArthur Foundation [en línea] [Fecha de consulta: 12/10/2015] <http://www.newmedialiteracies.org/files/working/NMLWhitePaper.pdf>
KAPLÚN, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
LANKSEHAR, M.; KNOBEL, M. (2008). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata.
MARTA-LAZO, C.; GABELAS, J. A.; HERGUETA, E. (2013). «Phenomenological features of digital communication, interactivity, immersion and ubiquity». Sociedad de la Información (Special Issue). Núm. 44, pág. 169-193.
MARTA-LAZO, C.; GABELAS, J. A. (2013). «La Intermetodología en la Educomunicación». Anuario Ininco. Vol. 26, pág. 185-223.
MARTA-LAZO, C.; GRANDÍO, M. (2012). «Critical insights in media liceracy research in Spain: Educational and political challenges». Media Studies. Núm. 3, pág. 139-151.
OMS (1993). «Carta de Otawa para la promoción de la salud». Salud Pública Educ Salud. Núm. 1 (1), pág. 19-22.
PRIETO CASTILLO, D. et al. (2013). «Entrevista a Daniel Prieto Castillo: En torno a la palabra en la práctica de la Educomunicación». Aularia. Núm. 2 (2), pág. 281-287.
SÁNCHEZ NAVARRO, J.; ARANDA, D.; BALLANO, S. (2013). Ludoliteracy: Alfabetización y videojuegos [en línea]. [Fecha de consulta: 10/10/2015] <http://www.uoc.edu/portal/es/symposia/congreso_ludoliteracy2013/conclusiones_actas/Conclusiones_EDUMED2013.pdf >
SIEMENS, G. (2004). «Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age». En: Eleaarnspace. Everithijg Elearning [en línea]. [Fecha de consulta: 8/10/2015] <http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm>
VALKENBURG, P. M.; JOCHEN, P. (2011). «Adolescents' online communication: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks». Journal of Adolescent Health. Núm. 48, pág. 121-127. <http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020>
WILSON, C.; GRIZZLE, A. et al. (2011). Media and Information Literacy. Curriculum for teachers. Paris: UNESCO [en línea]. [Fecha de consulta: 09/10/2015] <http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001929/192971e.pdf >
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Anàlisi
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 3.0.