Els temes de campanya a la premsa nacional i aragonesa durant un cicle electoral complet: eleccions municipals i autonòmiques del 2011, eleccions generals del 2011 i eleccions europees del 2014
Resum
Aquest article analitza, des d'una perspectiva descriptiva, la presència dels temes de campanya a la premsa nacional i aragonesa durant l'últim cicle electoral complet: les eleccions municipals i autonòmiques del 2011, les generals del mateix any i les europees del 2014. Té com a objectius comparar les cobertures entre capçaleres i campanyes, identificar els principals temes, així com descobrir si hi ha assumptes recurrents o particulars. Per a fer-ho, utilitza la metodologia de l'anàlisi de contingut quantitativa i en concret analitza 6.691 peces periodístiques publicades a El País i El Mundo, editats a Madrid, i en els quatre diaris generalistes de pagament editats a Aragó (Heraldo de Aragón, El Periódico de Aragón, Diario del Altoaragón i Diario de Teruel). Els resultats de la investigació mostren que l'atenció de la premsa en els tres tipus d'eleccions està centrada en temes com ara l'organització i el disseny de la campanya, la participació/abstenció als comicis i la publicació de sondejos. Per tant, els mitjans posen èmfasi en el desenvolupament de la pròpia campanya i no tant en aquells assumptes que, segons les enquestes d'opinió, interessen als ciutadans. La crisi econòmica, en canvi, és un tema d'interès social que també rep un tracte preferent per part dels sis diaris analitzats. Per contra, un dels temes que més preocupa els espanyols, la corrupció i els escàndols polítics, gairebé no tenen cabuda a la premsa.
Paraules clau
campanyes electorals, temes de campanya, premsa, periodisme, Aragó, EspanyaReferències
BERGANZA, M. R. (2008). “Medios de comunicación, ‘espiral del cinismo’ y desconfianza política. Estudio de caso de la cobertura mediática de los comicios electorales europeos”. ZER. 13, 25, pág. 121-139.
BERELSON, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. Nueva York: Free Press.
CANEL, M. J. (2006). Comunicación política. Una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.
CENTRO DE INVESTIGACIONES SOCIOLÓGICAS. (2011). Barómetro de mayo [en línea]. [Fecha de consulta: 09/04/15] <http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/2880_2899/2888/Es2888.pdf>
CENTRO DE INVESTIGACIONES SOCIOLÓGICAS. (2011). Barómetro de noviembre [en línea]. [Fecha de consulta: 09/04/15] <http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/2900_2919/2917/Es2917.pdf>
CENTRO DE INVESTIGACIONES SOCIOLÓGICAS. (2014). Barómetro de mayo [en línea]. [Fecha de consulta: 09/04/15] <http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/3020_3039/3024/es3024mar.pdf>
GARCÍA, C., LAFUENTE, P., ZUGASTI, R., y ZURUTUZA, C. (2011). Las elecciones europeas de 2009 en España: la cobertura de la prensa nacional y aragonesa. Buenos Aires: Libros en Red.
McCOMBS, M. (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.
SÁDABA, T. (2006). Framing. Una teoría para los medios de comunicación. Pamplona: Ulzama.
TUCHMAN, G. (1978). Making News. Nueva York: Free Press.
VERÓN, J. J., y ZURUTUZA, C. (eds.) (2014). Las elecciones autonómicas y municipales de 2011 en Aragón vistas desde los diarios. Madrid: Fragua.
ZUGASTI, R., GARCÍA, C., LUMBIERRES, C., VERÓN, J. J., y SABÉS, F. (2011). La campaña de las elecciones generales de 2008 en la prensa diaria. El caso aragonés. Zaragoza: Asociación de Periodistas de Aragón.
Publicades
Descàrregues
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 3.0.