Indie o mainstream? Tensions i matisos entre el que és alternatiu i mainstream en els indie games

Autors/ores

  • Óliver Pérez Latorre Universitat Pompeu Fabra

Resum

L’emergència dels indie games com a producte comercial des de l’any 2008 és un repte fonamental per als estudis contemporanis del videojoc. Quan encara no tenim una clara definició de l’indie game, la popularitat i la comercialitat d’aquests videojocs fan que sigui més complex conceptualitzar-los. Lluny de constituir un model de videojoc «pur», completament separat de l’esfera mainstream, els indie games presenten sovint hibridacions i ambigüitats entre el que és alternatiu i el que és predominant.

En aquest sentit, aquest article pretén qüestionar la conceptualització nítida dels indie games com un gènere oposat als videojocs mainstream, explorant les múltiples tensions i matisos entre el que és alternatiu i el que és predominant que es poden identificar en els processos de producció, la cultura i el disseny dels videojocs indie.

La primera part de l’article se centra en aspectes de producció i distribució, com també en la construcció cultural i la legitimació artística de l’indie game. A continuació, s’analitza el disseny dels indie games inspirat en Kellner (1995) i basat en la retòrica procedimental (Bogost, 2006; Flanagan i Nissenbaum, 2014). Aquesta anàlisi s’aplica als indie games que tenen èxit comercial, considerant-los un objecte d’estudi particularment interessant per a explorar i entendre la cultura contemporània per mitjà de les friccions entre cultura hegemònica i contracultura, progressisme i conservadorisme, capitalisme i anticapitalisme, i la manera com es conceben aquestes nocions.

Paraules clau

indie game, disseny, cultura, ideologia, mainstream

Referències

ADAMS, E. (2010). Fundamentals of game design. Berkeley: New Riders.

ANTHROPY, A. (2012). Rise of the Videogame Zinesters. New York: Seven Stories.

BOGOST, I. [et al.] (2005). “Asking what is possible: The Georgia-Tech approach to Game Research and Education”. International Digital Media & Arts Association Journal. Vol. 2, issue 1, p. 59-68.

BOGOST, I. (2006). Persuasive Games. Cambridge: MIT Press.

BOURDIEU, P. (1988). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

CASSAR, R. (2013). “Gramsci and Games”. Games & Culture. Vol. 8, issue 5, p. 330-353. <http://dx.doi.org/10.1177/1555412013493499>

DE JONG, J. (2013). Indie issues: The meaning of ‘Indie’ games and their incorporation into the ‘Mainstream’ game industry [on-line]. Master Thesis, University of Amsterdam. [Accessed: 19/11/15].

DONOVAN, T. (2010). Replay. The history of videogames. Lewes: Yellow Ant.

FLANAGAN, M.; NISSENBAUM, H. (2014). Values at Play in Digital Games. Cambridge: MIT Press.

FRASCA, G. (2007). Play the Message. Play, game and videogame rhetoric [on-line]. Doctoral Thesis, IT University of Copenhagen. [Accessed: 19/11/15]. <http://www.powerfulrobot.com/Frasca_Play_the_Message_PhD.pdf>

JAHN-SUDMANN, A. (2008). “Innovation NOT Opposition. The Logic of Distinction of Independent Games” [online]. Eludamos. Vol. 2, issue 1, p. 5-10. [Accessed: 19/11/15].

<http://www.eludamos.org/index.php/eludamos/article/viewArticle/vol2no1-2/45>

JUUL, J. (2010). A casual revolution. Reinventing videogames and their players. Cambridge: MIT Press.

KELLNER, D. (1995). Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and the Postmodern. London: Routledge. <http://dx.doi.org/10.4324/9780203205808>

KING, G. (2009). Indiewood, USA: where Hollywood meets independent cinema. London: Tauris.

LIPKIN, N. (2013). “Examining indie’s independence: the meaning of “indie” games, the politics of production, and mainstream co-optation” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 8-24. [Accessed: 19/11/15]. <http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/122>

MARTIN, C.B.; DEUZE, M. (2009). “The Independent Production of Culture: A Digital Games Case Study”. Games and Culture. Vol. 4, issue 3, p. 276-295. <http://dx.doi.org/10.1177/1555412009339732>

NEALEN, A. [et al.] (2011). “Towards minimalist game design” [online]. Proceedings of the 6th International Conference on Foundations of Digital Games. [Accessed: 19/11/15]. <http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2159371>

PARKER, F. (2013). “An Art World for ArtGames” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 41-60. [Accessed: 19/11/15]. <http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/119>

ROSE, N. (1998). Inventing our selves. Psychology, power and personhood. Cambridge: Cambridge University Press.

ROSE, N. (1999). Governing the soul. The shaping of the private self. London: Free Association Books.

RUFFINO, P. (2013). “Narratives of independent production in video game culture” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 106-121. [Accessed: 19/11/15]. <http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/120>

SALEN, K.; ZIMMERMAN, E. (2004). Rules of Play. Game design fundamentals. Cambridge: MIT Press.

SICART, M. (2008). “Defining game mechanics” [online]. Game Studies. Vol. 8, issue 2. [Accessed: 19/11/15].

SIMON, B. (2013). “Indie, eh? Some kind of game studies” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 1-7. [Accessed: 19/11/15].

<http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/viewArticle/129>

WESTECOTT, E. (2013). “Indie game development as craft” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 78-91. [Accessed: 19/11/15]. <http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/124>.

Biografia de l'autor/a

Óliver Pérez Latorre, Universitat Pompeu Fabra

Óliver Pérez Latorre is a Junior Lecturer in the Department of Communication at Universitat Pompeu Fabra (Barcelona). He is a member of the research group UNICA.  His research focuses on game studies and the semiotics of new entertainment media. He has published articles on videogame theory and analysis in academic journals such as European Journal of Communication and Games and Culture. He is the author of the books El lenguaje videolúdico: Análisis de la significación del videojuego [The videoludic language: Analysisis of video game’s meaning] (Laertes, 2012) and El arte del entretenimiento. Un ensayo sobre el diseño de experiencias en narrativa, videojuegos y redes sociales [The art of entertainment. An essay on the design of experiences in narrative, videogames and social media] (Laertes, 2015).

Publicades

2016-06-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.