Indie o mainstream? Tensions i matisos entre el que és alternatiu i mainstream en els indie games
Resum
L’emergència dels indie games com a producte comercial des de l’any 2008 és un repte fonamental per als estudis contemporanis del videojoc. Quan encara no tenim una clara definició de l’indie game, la popularitat i la comercialitat d’aquests videojocs fan que sigui més complex conceptualitzar-los. Lluny de constituir un model de videojoc «pur», completament separat de l’esfera mainstream, els indie games presenten sovint hibridacions i ambigüitats entre el que és alternatiu i el que és predominant.
En aquest sentit, aquest article pretén qüestionar la conceptualització nítida dels indie games com un gènere oposat als videojocs mainstream, explorant les múltiples tensions i matisos entre el que és alternatiu i el que és predominant que es poden identificar en els processos de producció, la cultura i el disseny dels videojocs indie.
La primera part de l’article se centra en aspectes de producció i distribució, com també en la construcció cultural i la legitimació artística de l’indie game. A continuació, s’analitza el disseny dels indie games inspirat en Kellner (1995) i basat en la retòrica procedimental (Bogost, 2006; Flanagan i Nissenbaum, 2014). Aquesta anàlisi s’aplica als indie games que tenen èxit comercial, considerant-los un objecte d’estudi particularment interessant per a explorar i entendre la cultura contemporània per mitjà de les friccions entre cultura hegemònica i contracultura, progressisme i conservadorisme, capitalisme i anticapitalisme, i la manera com es conceben aquestes nocions.
Paraules clau
indie game, disseny, cultura, ideologia, mainstreamReferències
ADAMS, E. (2010). Fundamentals of game design. Berkeley: New Riders.
ANTHROPY, A. (2012). Rise of the Videogame Zinesters. New York: Seven Stories.
BOGOST, I. [et al.] (2005). “Asking what is possible: The Georgia-Tech approach to Game Research and Education”. International Digital Media & Arts Association Journal. Vol. 2, issue 1, p. 59-68.
BOGOST, I. (2006). Persuasive Games. Cambridge: MIT Press.
BOURDIEU, P. (1988). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
CASSAR, R. (2013). “Gramsci and Games”. Games & Culture. Vol. 8, issue 5, p. 330-353. <http://dx.doi.org/10.1177/1555412013493499>
DE JONG, J. (2013). Indie issues: The meaning of ‘Indie’ games and their incorporation into the ‘Mainstream’ game industry [on-line]. Master Thesis, University of Amsterdam. [Accessed: 19/11/15].
DONOVAN, T. (2010). Replay. The history of videogames. Lewes: Yellow Ant.
FLANAGAN, M.; NISSENBAUM, H. (2014). Values at Play in Digital Games. Cambridge: MIT Press.
FRASCA, G. (2007). Play the Message. Play, game and videogame rhetoric [on-line]. Doctoral Thesis, IT University of Copenhagen. [Accessed: 19/11/15]. <http://www.powerfulrobot.com/Frasca_Play_the_Message_PhD.pdf>
JAHN-SUDMANN, A. (2008). “Innovation NOT Opposition. The Logic of Distinction of Independent Games” [online]. Eludamos. Vol. 2, issue 1, p. 5-10. [Accessed: 19/11/15].
<http://www.eludamos.org/index.php/eludamos/article/viewArticle/vol2no1-2/45>
JUUL, J. (2010). A casual revolution. Reinventing videogames and their players. Cambridge: MIT Press.
KELLNER, D. (1995). Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and the Postmodern. London: Routledge. <http://dx.doi.org/10.4324/9780203205808>
KING, G. (2009). Indiewood, USA: where Hollywood meets independent cinema. London: Tauris.
LIPKIN, N. (2013). “Examining indie’s independence: the meaning of “indie” games, the politics of production, and mainstream co-optation” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 8-24. [Accessed: 19/11/15]. <http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/122>
MARTIN, C.B.; DEUZE, M. (2009). “The Independent Production of Culture: A Digital Games Case Study”. Games and Culture. Vol. 4, issue 3, p. 276-295. <http://dx.doi.org/10.1177/1555412009339732>
NEALEN, A. [et al.] (2011). “Towards minimalist game design” [online]. Proceedings of the 6th International Conference on Foundations of Digital Games. [Accessed: 19/11/15]. <http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2159371>
PARKER, F. (2013). “An Art World for ArtGames” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 41-60. [Accessed: 19/11/15]. <http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/119>
ROSE, N. (1998). Inventing our selves. Psychology, power and personhood. Cambridge: Cambridge University Press.
ROSE, N. (1999). Governing the soul. The shaping of the private self. London: Free Association Books.
RUFFINO, P. (2013). “Narratives of independent production in video game culture” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 106-121. [Accessed: 19/11/15]. <http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/120>
SALEN, K.; ZIMMERMAN, E. (2004). Rules of Play. Game design fundamentals. Cambridge: MIT Press.
SICART, M. (2008). “Defining game mechanics” [online]. Game Studies. Vol. 8, issue 2. [Accessed: 19/11/15].
SIMON, B. (2013). “Indie, eh? Some kind of game studies” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 1-7. [Accessed: 19/11/15].
<http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/viewArticle/129>
WESTECOTT, E. (2013). “Indie game development as craft” [online]. Loading… Vol. 7, issue 11, p. 78-91. [Accessed: 19/11/15]. <http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/124>.
Publicades
Descàrregues
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 3.0.