Neurociència i pubicitat. Atenció i emoció en els premis del Festival Internacional de Publicitat de Cannes
Resum
Una de les qüestions recurrents en publicitat està relacionada amb l’eficàcia que té. De vegades, com a mesura d’èxit, s’esmenten els premis de publicitat que han obtingut els espots en festivals. No obstant això, els processos psíquics d’atenció i emoció enregistrats pels espots semblen un mitjà més fiable per a mesurar l’èxit, encara més tenint en compte la importància d’aquests dos processos mentals en el record que genera l’espot en el públic objectiu.
Així, en aquest treball es van mesurar els nivells d’atenció i emoció generats mitjançant l’estudi de l’activitat electrodèrmica en un grup de 22 persones.
Posteriorment es va relacionar aquest mesurament amb el premi obtingut al Festival de Cannes 2002 (Lleó d’Or, Plata o Bronze) per saber si els espots amb Lleó d’Or havien provocat més atenció i emoció, o dit d’una altra manera, si el jurat d’aquests premis havia concedit els principals guardons als espots que havien generat més atenció i emoció en el públic, que a priori són els millors o els més eficaços si considerem l’activitat publicitària en ella mateixa.
Els resultats obtinguts permeten associar objectivament les taxes de canvi en l’atenció de l’espectador amb l’obtenció d’un Lleó d’Or, i també entre el nivell mitjà d’emoció enregistrat i els premis d’Or, Plata i Bronze obtinguts (els anuncis amb Lleó d’Or van obtenir nivells significativament més alts d’emoció que els espots que van aconseguir el Lleó de Plata, i aquests en van obtenir més en comparació amb els que van guanyar el Lleó de Bronze).
Paraules clau
neurociència, atenció, emoció, publicitat, CannesReferències
ANDREU-SÁNCHEZ, C.; Contreras-Gracia, A.; Martín Pascual, M. A. (2014). «Situación del neuromarketing en España». El Profesional de la Información. Vol. 2, núm. 23, págs. 151-157. <http://dx.doi.org/ 10.3145/epi.2014.mar.07>
AIGER, M.; PALACÍN, M.; CORNEJO, J. M. (2013). «La señal electrodérmica mediante Sociograph: metodología para medir la actividad grupal». Revista Internacional de Psicología Social: International Journal of Social Psichology. Vvol. 28, núm. 3, págs. 333-347. <http://dx.doi.org/10.1174/021347413807719102>
BEER, J. S.; LOMBARDO, M. V. (2007). «Insights into Emotion Regulation from Neuropsychology». En: J. Gross (ed.). Handbook of Emotion Regulation. Guilford Press.
GARZÓN, A. (2008). «Teoría y práctica de la psicología política». Información Psicológica. Núm. 93, págs. 4-25.
MARTÍNEZ HERRADOR, J. L [et al.] (2008). «Análisis de la atención y la emoción en el discurso político a partir de un nuevo sistema de registro psicofisiológico y su aplicación a las ciencias políticas». DPSA. Documentos de trabajo del Departamento de Psicología Social y Antropología. núm. 2.
MARTÍNEZ HERRADOR, J. L.; MONGE BENITO, S.; VALDUNQUILLO CARLÓN, M. I. (2012). «Medición de las respuestas psicofisiológicas grupales para apoyar el análisis de discursos políticos». Trípodos. Núm. 29, págs. 53-72.
MORIN, C. (2011). «Neuromarketing: The New Science of Consumer Behavior». Symposium: Consumer culture in global perspective, págs. 131-135. <http://dx.doi.org/10.1007/s12115-010-9408-1>
NIKULA, R. (2007). «Psychological Correlates of Nonspecific Skin Conductance Response». Psichophysiology. Vol. 28, núm. 1, págs. 86-90. <http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-8986.1991.tb03392.x>
OXLEY, D. R. (2008). «Political Attitudes Vary with Physiological Traits». Science. Núm. 321, págs. 1.667-1.670. <http://dx.doi.org/10.1126/science.1157627>
TORREBLANCA, F. [et al.] (2012). Neuromarketing: la emocionalidad y la creatividad orientadas al comportamiento del consumidor [en línea]. 3Ciencias, Revista de Investigación. [Fecha de consulta: 1 de mayo de 2015]. <http://hdl.handle.net/10251/34357>
TOUHAMI, Z. O. [et al.] (2011). «Neuromarketing: Where marketing and neuroscience meet». African Journal of Business Management. Vol. 5, núm. 5, págs. 1.528-1.532. <http://dx.doi.org/10.5897/AJBM10.729>
Publicades
Descàrregues
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 3.0.