Anàlisi bibliomètrica de la producció científica de les relacions públiques a través de les tesis doctorals (2006-2017) i dels programes de doctorat espanyols (2017)

Autors/ores

Resum

Aquest estudi analitza la producció de tesis doctorals sobre relacions públiques presentades en el sistema universitari espanyol durant el període 2006-2017. La finalitat ha estat comparar-la amb el mateix estudi del període 1965-2005 dut a terme per Castillo i Xifra el 2006 i també correlacionar aquesta producció amb els programes de doctorat especialitzats en relacions públiques oferts per les universitats espanyoles durant el mateix període. La metodologia adoptada ha estat l’anàlisi bibliomètrica. Així, d’una banda, s’ha observat que els camps i temes de recerca de la majoria de les tesis analitzades es refereixen a l’anàlisi de la pràctica professional de les relacions públiques i a la seva dimensió instrumental, resultats similars als exposats en la investigació precedent. D’altra banda, el fet que en aquests moments el sistema universitari espanyol proposi únicament dos cursos de doctorat amb el terme «relacions públiques» en la denominació del títol en el curs 2017- 2018, i un més que inclou una línia d’investigació de relacions públiques condiciona la proliferació de la producció científica d’aquesta disciplina.

Paraules clau

bibliometria, universitat, relacions públiques a Espanya, tesis doctorals, doctorats

Referències

AGUDELO, D.; BRETÓN-LÓPEZ, J.; ORTIZ-RECIO, G.; POVEDA-VERA, J.; TEVA, I.; VALOR-SEGURA, I. y VICO, C. (2003). «Análisis de la productividad científica de la Psicología española a través de las tesis doctorales». Psicothema, 15 (4), 595-609.

BOTAN, C. H. y HAZLETON, V. (2006). «Public relations in a new age». En: C. H. Botan y V. Hazleton, Public Relations Theory II (1-18). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

BOYNTON, L. (2006). «What we value: A Delphi study to identify key values that guide ethical decision-making in Public Relations». Public Relations Review, 32 (4), 325-330.

CAMPS, D. (2008). «Limitaciones de los indicadores bibliométricos en la evaluación de la actividad científica biomédica». Colombia Médica, 39 (1), 74-79.

CASTILLO-ESPARCIA, A.; RUBIO-MORAGA, A. y ALMANSA-MARTÍNEZ, A. (2012). «La Investigación en comunicación. Análisis bibliométrico de las revistas de mayor impacto del ISI». Revista Latina de Comunicación Social, 67, 248-270.

CASTILLO-ESPARCIA, A.; RUIZ-MORA, I. y ÁLVAREZ-NOBELL, A. (2016). «Procesos de institucionalización de la investigación sobre comunicación: la reconfiguración de la estructura de la oferta de los estudios de doctorado en Comunicación en España». En: B. DÍAZ NOSTY y R. de FRUTOS (coords.). Rumbos de la investigación en España sobre Comunicación (703-718). III Congreso Nacional de Metodología de la Investigación en Comunicación. Málaga, 12-13 noviembre de 2015.

CASTILLO, A. y XIFRA, J. (2006). «Investigación bibliométrica de las tesis doctorales españolas sobre relaciones públicas». Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 34, 141-161.

CASTILLO, A.; ÁLVAREZ, A. y MUÑIZ, J. A. (2013). «EEES y la formación en comunicación en España. La estructura de la oferta de postgrado». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, especial marzo, 99-110.

CUENCA, J.; COMPTE, M.; MATILLA, K. y HERNÁNDEZ, S. (2017). «Un análisis de los másters universitarios españoles especializados en Relaciones Públicas y Comunicación Corporativa, curso 2016-2017, desde la perspectiva de las Relaciones Públicas». Obra Digital, 13, 37-57.

FERGUSON, M. A. (1984, agosto). Building theory in public relations: Interorganizational relationships as public relations paradigm. Comunicación presentada en la Conferencia Anual de la Association for Education in Journalism and Mass Communication, Gainesville, FL.

FUENTES PUJOL, E. y ARGUIMBAU VIVÓ, LL. (2010). «Las tesis doctorales en España (1997-2008): análisis, estadísticas y repositorios cooperativos». Revista Española de Documentación Científica, 33 (1), 63-89.

GARCÍA LEIVA, T. (2011). «La digitalización de la comunicación y la cultura». Telos, Cuadernos de Comunicación e Innovación, 83.

GONZALEZ DE DIOS, J.; MOYA, M. y MATEOS HERNANDEZ, M. A. (1997). Indicadores bibliométricos: características y limitaciones en el análisis de la actividad científica. Anales Españoles de Pediatría, 47 (3), 235-244.

HAUG, G. E. (2015). Grados y másteres en España y el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Madrid: CRUE-Universidades Españolas, Colección Monografías.

MALTRAS-BARBA, B. (2003). Indicadores bibliométricos. Fundamentos y aplicación al análisis de la ciencia. Gijón: Trea.

MATILLA, K.; CUENCA-FONTBONA, J. y MARCA-FRANCÉS, G. (2014). «Ya me he graduado en Relaciones Públicas. Y, ahora, ¿qué? Una mirada a la formación de postgrado oficial en España (2013-2014)». En: J. FOMBONA CADAVIECO y D. CALDEVILLA DOMÍNGUEZ. Nuevas formulaciones de los contenidos docentes (capítulo 32, 373-383). Madrid: McGraw Hill Education.

MCELREATH, M. P. (1980). Priority research questions for public relations for the 1980s. Nueva York: Foundation for Public Relations Research and Education.

MCELREATH, M. P. (1989). «Priority research questions in the field of public relations for the 1990s: trends over the past ten years and predictions for the future». Meeting of the Speech Communication Association, San Francisco, CA.

MCELREATH, M. P. y BLAMPHIN, J. M. (1994). «Partial answers to priority research questions –and gaps– found in the Public Relations Society of America’s body of knowledge». Journal of Public Relations Research, 6 (2), 69-103.

MERLO VEGA, J. A. y SORLI ROJO, A. (2002). «Bases de datos y recursos en Internet sobre tesis doctorales». Revista Española de Documentación Científica, 25 (1), 95-106.

MIGUEL ALONSO, A. (2000). «Aportaciones al estudio de la literatura gris universitaria: La evolución de la tesis doctoral en España». I Congreso Universitario de Ciencias de la Documentación: Teoría, historia y metodología de las ciencias de la documentación, 645-651. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

MÍGUEZ-GONZÁLEZ, M. I.; CORBACHO-VALENCIA, J. M. y BAAMONDE-SILVA, X. M. (2016). «Tendencias de investigación sobre relaciones públicas en revistas internacionales: el caso de Journal of Public Relations Research, 2012-2014». Revista Internacional de Relaciones Públicas, 6 (12), 5-24.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2011). Real Decreto 99/2011, de 28 de enero, por el que se regulan las enseñanzas oficiales de doctorado. BOE nº 35, 10 de febrero de 2011, Sec. 1, pág. 13.909.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (MECD) (2017). «Avance de la Estadística de estudiantes. Curso 2016-2017» [datos provisionales]. En: Sistema integrado de información universitaria. Madrid: MECD.

MORALEJO ÁLVAREZ, M. R. (2000). «Las tesis doctorales de las universidades españolas: control bibliográfico y acceso». Revista General de Información y Documentación, 10 (1), 235-243.

MORENO-FERNÁNDEZ, O. y MORENO-CRESPO, P. (2016). «Análisis bibliométrico de las tesis doctorales españolas indexadas con el descriptor ‘Sector de la educación’ (1976/2014)». Revista Española de Documentación Científica, 39 (3), e146. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2016.3.1331

ORERA-ORERA, L. (2003). «Bibliotecas digitales de tesis doctorales: Metodología para su planificación». Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 72, 55-72.

PEÑAFIEL, C.; TORRES, E. y IZQUIERDO, P. (2016). «Percepción cualitativa de gestores universitarios de investigación en Comunicación a través de un Philips 66». En: J. HERRERO y C. MATEOS (coords.). Del verbo al bit (790-810). Tenerife: Universidad de La Laguna, Cuadernos Artesanos de Comunicación #116.

PERLADO-LAMO DE ESPINOSA, M. y SAAVEDRA-LLAMAS, M. (2017). Los estudios universitarios especializados en Comunicación en España. Barcelona: UOC, Colección Dircom, n.º 8.

RAUPP, J. y VAN RULER, B. (2006). «Trends in public relations and communication management research: a comparison between Germany and The Netherlands». Journal of Communication Management, 10 (1), 18-26.

SALLOT, L. M.; LYON, L. J.; ACOSTA-ALZURU, C. y JONES, K. O. (2003). «From aardvark to zebra: A new millennium analysis of theory development in public relations academic journals». Journal of Public Relations Research, 15 (1), 27-90.

SYNNOTT, G. y MCKIE, D. (1997). «International issues in PR: researching research and prioritizing priorities». Journal of Public Relations Research, 9 (4), 259-282.

TATO GARCÍA, M.; TATO JIMÉNEZ, J. L. y CASTILLO DÍAZ, A. (2014). «La investigación en comunicación en España: estado de la cuestión». Revista RAE-IC, 1 (1), 129-139.

TILSON, D. J. y PÉREZ, P. S. (2003). «Public relations and the new golden age of Spain: a confluence of democracy, economic development and the media». Public Relations Review, 29 (2), 125-143.

VAN RULER, B.; VER?I?, D.; BÜTSCHI, G. y FLODIN, B. (2004). «A First Look for Parameters of Public Relations in Europe». Journal of Public Relations Research, 16 (1), 35-63.

VV. AA. (2005). Los diez principios de Salzburgo. Seminario Bolonia «Doctoral Programmes for the European Knowledge Society», Salzburgo. https://www.eua.eu/component/attachments/attachments.html?task=attachment&id=1881

WAKEFIELD, R. (2000). «Preliminary Delphi research on international public relations programming: initial data supports application of certain generic/specific concepts». En: D. MOSS, D. VER?I?, y G. WARNABY (eds.). Perspectives on public relations research (179-208). Londres: Routledge.

WATSON, T. (2008a). «Public relations research priorities: a Delphi Study». Journal of Communication Management, 12 (2), 104-123.

WATSON, T. (2008b). «Research Priorities for Public Relations: The Asia Pacific insights from an international Delphi study». PRism 5 (1-2).

WHITE, J. y BLAMPHIN, J. (1994). Priorities for research into public relations practice in the United Kingdom. Londres: City University Business School / Rapier Research.

XIFRA, J. (2007). «Undergraduate public relations education in Spain: Endangered species?». Public Relations Review, 33 (2), 206-213.

XIFRA, J. (2015). «La ‘enseñanza’ universitaria de la comunicación corporativa en Cataluña». En: K. MATILLA (ed.). Historia de la Comunicación Corporativa en Cataluña (147-199). Barcelona: UOC.

XIFRA, J. y CASTILLO, A. (2006). «Forty years of doctoral public relations research in Spain: A quantitative study of dissertation contribution to theory development». Public Relations Review, 32, 302-308.

Biografies de l'autor/a

Joan Cuenca-Fontbona, Universitat Ramon Llull

Doctor en Comunicació i Master en Comunicació Social per la Universitat Ramon Llull (URL). Llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques per la (URL). És professor del departament de Publicitat i Relacions Públiques de la Facultat de Comunicació Blanquerna (FCB). És membre fundador del grup de recerca ESTISMA, Strategy and Issues Management in Public Relations and Corporate Communication i és el coordinador del Congrés Internacional de Comunicació i Realitat de la (FCB). La seva més recent publicació ha estat Las Auditorías de Relaciones Públicas, Barcelona: UOCPress, 2012, i és coeditor de Life Without Media, New York: Peter Lang Publishers, 2013. És membre de l’AIRP, Asociación de Investigadores en Relaciones Públicas, i de FISEC, Foro Latinoamericano de estratègies de comunicación.

Kathy Matilla, Universitat Ramon Llull

Doctora especializada en relaciones públicas, profesora del Grado de Publicidad, Relaciones Públicas y Marketing y miembro del Grupo de Investigación en Estrategia y Creatividad en Publicidad y Relaciones Públicas de la Facultad de Comunicación y Relaciones Internacionales Blanquerna, de la URL-Universidad Ramon Llull de Barcelona (España). Vocal de la Junta Directiva de la AIRP-Asociación de Investigadores en Relaciones Públicas y Vocal de la Junta Directiva de la Asociación de Directores de Comunicación Dircom Cataluña, donde preside la Comisión de Formación y Docencia.

Marc Compte-Pujol, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya

Facultat d’Empresa i Comunicació

Publicades

2019-06-26

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.