El valor dels valors en el periodisme del segle XXI: la formació ètica del periodista en l’era de la postveritat

Autors/ores

Resum

El naixement de l’anomenada era de la postveritat i el nou entorn digital de les xarxes socials han estat acompanyats per la multiplicació de comunicadors de tota mena que es presenten com a «periodistes ciutadans». Aquest fet col·loca dues preguntes en primer pla: què distingeix el periodisme professional? I qui mereix ser anomenat periodista? Aquest text intenta respondre aquestes dues preguntes des de la perspectiva de la formació acadèmica que els futurs periodistes han d’adquirir i emfatitzant els principis ètics bàsics del periodisme i la necessitat d’avançar en una política de rendició de comptes davant l’opinió pública.

Paraules clau

ètica periodística, postveritat, periodisme, universitat, rendició de comptes

Referències

AIMC (2020). Estudio General de Medios: 1ª Ola 2020. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de https://www.aimc.es/blog/entrega-resultados-egm-1a-ola-2020/

AMERICAN PRESS INSTITUTE (2015). How Millennials Get News: Inside the Habits of America’s First Digital Generation. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de http://www.mediainsight.org/PDFs/Millennials/Millennials%20Report%20FINAL.pdf /

ANECA (2005). Libro blanco de los títulos de grado en Ciencias de la Comunicación. Recuperado el 2 de enero de 2020, de http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf

APEL, K. (1985). La transformación de la filosofía, II. Madrid: Taurus.

ARISTÓTELES (2009). Ética a Nicómaco. Traducción de María Araujo y Julián Marías. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

BASSETS, L. (2013). El último que apague la luz: Sobre la extinción del periodismo. Madrid: Taurus.

BRADSHAW, S. y HOWARD, P. (2018). «Why does junk news spread so quickly across social media?». Knight Foundation. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://kf-site-production.s3.amazonaws.com/media_elements/files/000/000/142/original/Topos_KF_White-Paper_Howard_V1_ado.pdf

CAGÉ, J. (2016). Salvar los medios de comunicación. Barcelona: Anagrama.

COMISIÓN EUROPEA (2018). Code of Practice on Disinformation. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/code-practice-disinformation

COMMISSION ON FREEDAM OF THE PRESS (1942). A Free and Responsible Press: A general Report on Mass Communication: Newspaper, Radio, Motion Pictures, Magazines and Books. Chicago: The University of Chicago Press.

CONSEJO DE EUROPA (1993). Código Europeo de Deontología del Periodismo. Recuperado el 2 de enero de 2020, de http://www.asociacionprensa.org/es/images/Codigo_Deontologico_Europeo_de_la_Profesion_Periodistica.pdf

EBERWEIN, T. y PORLEZZA, C. (2014). «The Missing Link: Online Media Accountability Practices and Their Implications for European Media Policy». Journal of Information Policy, 4, 421-443. https://doi.org/10.5325/jinfopoli.4.2014.0421

GLOBALWEBINDEX (2020). GlobalWebIndex Social Media Flagship Report. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de https://www.globalwebindex.com/reports/social

GOMÁ, J. (2009). Ejemplaridad pública. Madrid: Taurus.

HABERMAS, J. (2008). Conciencia moral y acción comunicativa. Madrid: Trotta.

HABERMAS, J. (2009). ¡Ay, Europa!: Pequeños escritos políticos XI. Madrid: Trotta.

HESS, K. y GUTSCHE, R. (2019). «Total Eclipse of the Social: What Journalism Can Learn from the Fundamentals of Facebook». Journalism Practice, 13 (8), 1013-1017. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1642126

JANSEN, A. y TOULMIN, S. (1988). The Abuse of Casuistry: A History of Moral Reasoning. Berkeley: University of California Press.

KEYES, R. (2004). The Post-Truth Era: Dishonesty and Deception in Contemporary Life. Nueva York: St. Martin’s Publishing Group.

KOVACH, B. y ROSENSTIEL, T. (2012). Los elementos del periodismo. Madrid: Santillana Ediciones.

LASALLE, J.M. (2019). Ciberleviatán: El colapso de la democracia liberal frente a la revolución digital. Barcelona: Arpa & Alfil Editores.

LIPPMAN, W. (2011). Libertad y prensa. Madrid: Tecnos.

LIPPMANN, W. y MERZ, C. (1920). «A Test of the News». Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://archive.org/details/LippmannMerzATestoftheNews/page/n3

MASIP, P. et al. (2017). «Questioning the Selective Exposure to News: Understanding the Impact of Social Networks on Political News Consumption». American Behavioral Scientist, 62 (3), 300-319.

MAURI-RÍOS, M. y RAMÓN-VEGA, X. (2015). «Nuevos sistemas de rendición de cuentas de la información periodística: Exploración del escenario online español». El Profesional de la Información, 24 (4), 380-389. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.04

MOROZOV, E. (2018). «El impacto del activismo digital en la política de la Post Guerra Fría. En: La era de la perplejidad: Repensar el mundo que conocíamos. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://www.bbvaopenmind.com/articulos/el-impacto-del-activismo-digital-en-la-politica-de-la-post-guerra-fria/

PARISER, E. (2017). El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Barcelona: Taurus.

PETERSON, T. (1971). «The Social Responsibility Theory». En: SIEBERT, F.; PETERSON, T. y SCHRAMM, W. Four Theories of the Press. Urbana (Illinois): University of Illinois Press, 73-103.

PEW RESEARCH CENTER (2019). Social Media Fact Sheet. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de https://www.pewresearch.org/internet/fact-sheet/social-media/

RAMONET, I. (2011). La explosión del periodismo: De los medios de masas a la masa de medios. Madrid: Clave Intelectual.

REUTERS INSTITUTE (2017). Digital News Report 2017. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf

REUTERS INSTITUTE (2019). Digital News Report 2019. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-06/DNR_2019_FINAL_0.pdf

SUÁREZ-VILLEGAS, J.C.; RODRÍGUEZ-MARTÍNEZ, R.; MAURI-RÍOS, M.; LÓPEZ-MERI, A. (2017). «Accountability y culturas periodísticas en España: Impacto y propuesta de buenas prácticas en los medios de comunicación españoles (MediaACES)». Revista Latina de Comunicación Social, 72, 321-330. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1167

UNESCO (1999). Vienne Conference: Educating for the Media and the Digital Age, 1999. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://www.mediamanual.at/en/pdf/educating_media_engl.pdf

UNESCO (2007). Plan modelo de estudios de periodismo. Recuperado el 2 de enero de 2020, de <http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001512/151209s.pdf>.

VÁZQUEZ-HERRERO, J. et al. (2019). «Ephemeral Journalism: News Distribution Through Instagram Stories». Social Media + Society. https://doi.org/10.1177/2056305119888657

WEBER, M. (2012). El político y el científico. Madrid: Espasa-Calpe.

Biografia de l'autor/a

Rodrigo Fidel Rodríguez Borges, Universidad de La Laguna

Departamento de Ciencias de la Comunicación y Trabajo Social

Publicades

2020-06-30

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.