La construcció de les notícies en «el cas del Julen»: un estudi comparatiu de la cobertura mediàtica
Resum
El present article, que conté un estudi de premsa mixt i comparatiu, té com a objectiu analitzar la cobertura mediàtica d’una notícia coneguda com «el cas de Julen». L’impacte de la història s’ha analitzat amb un mètode específic: en primer lloc, es van analitzar 72 fonts de mitjans nacionals i internacionals utilitzant Mynewsonline. A continuació, es van comparar amb les diferents perspectives que n’ofereixen els diaris espanyols El País, El Mundo i ABC, amb especial atenció a la teoria de l’enquadrament (framing). La història de Julen va ser seleccionada com a estudi de cas pel seu extraordinari impacte en els mitjans locals i internacionals. Els resultats confirmen que la cobertura analitzada en la mostra no sols va relatar el fet de manera fàctica. Els mitjans es van centrar en angles i criteris sensacionalistes, com els conflictes emocionals relacionats amb la pena, el dolor i la fascinació mòrbida. Per incrementar els seus ingressos, els mitjans de comunicació es van deixar enredar en un circ mediàtic.
Paraules clau
ciències de la informació, mitjans internacionals, estudi mixt, teoria del framing, comunicació críticaReferències
AGUILERA, M., SOSA, A., and AGUILERA, R. (2018). “Comunicación, discursos, algoritmos, poder”. Ámbitos, Revista Internacional de Comunicación, 40. [Date consulted: 30/08/2020]. Retrieved from https://bit.ly/2L8cQvn
ANDREW, B. C. (2007). “Media-generated shortcuts: Do newspaper headlines present another roadblock for low information rationality?” The International Journal of Press/Politics, 12 (2), 24-43. https://doi.org/10.1177/1081180X07299795
ARANGO-LOPERA, C. A. (2015). “Industrias culturales y estética. Un rastreo sobre su posible relación”. Palabra Clave, XVIII (2), 499-536. https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.2.8
ARDÈVOL-ABREU, A. (2015). “Framing o teoría del encuadre en comunicación. Orígenes, desarrollo y panorama actual en España”. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 433-450. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1053
AZPÍROZ, M. L. (2013). “Framing as a tool for mediatic diplomacy analysis: study of George W. Bush’s political discourse in the ‘War on Terror’”. Communication & Society / Comunicación y Sociedad, 26 (2), 176-197. [Date consulted: 30/08/2020] Retrieved from https://hdl.handle.net/10171/35507.
BALLESTEROS HERENCIA, C. A. (2017). “Siguiendo al flautista. Framing del independentismo catalán en las votaciones de 2014 y 2016”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23 (1), 307-323. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.55598
BERGER, P. L., LUCKMANN, T., and ZULETA, S. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu, 1a. ed., vol. 975.
CABALIN, C. (2013). “Framing y políticas educacionales: Los medios como actores políticos en educación”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19 (2), 635-647. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43463
CALLEJO GALLEGO, J., and VIEDMA ROJAS, A. (2009). Proyectos y estrategias de Investigación Social; la perspectiva de la intervención. Madrid: McGrawHill, 1a.ed.
CAMACHO MARKINA, I., and AIESTARAN YARZA, A. (2013). “Tratamiento informativo de la nueva ley antitabaco en la prensa española”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19 (2), 649-665. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43464
CAMINOS MARCET, J. M., ARMENTIA VIZUETE, J. I., and MARÍN MURILLO, M. F. (2012). “Jerarquización en el tratamiento periodístico de los asesinatos de ETA en los medios de comunicación vascos (1996-1998)”. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 17 (33), 119-142. [Date consulted: 18/08/2020] Retrieved from https://bit.ly/2xbfLeq
CANAVILHAS, J. (2011). “El nuevo ecosistema mediático”. Index comunicación, 1 (1), 13-24. [Date consulted: 01/02/2021] Retrieved from https://bit.ly/2YIluGA.
CARRATALÁ, A. (2019). “La criminalización de la transmisión de VIH en los medios: periodismo de sucesos entre el sensacionalismo y la homofobia”. Revista Española de Comunicación en Salud, 2, 38-51. https://doi.org/10.20318/recs.2019.4462
CHOMSKY, N. A. (1979). Sintáctica y semántica en la gramática generativa. Madrid: Siglo XXI Editores, 1a.ed.
CIVILA DE DIOS, S., ROMERO-RODRÍGUEZ, L.M., and AGUADED, J.I. (2020a). “Competencia mediática contra el odio, la violencia discursiva y la confrontación: Análisis documental y de teoría fundamentada”. Revista Temas de Comunicación, 41. [Date consulted: 01/02/2021] Retrieved from https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/temas/article/view/4751.
CIVILA DE DIOS, S., ROMERO-RODRÍGUEZ, L.M., and AGUADED, J.I. (2020b). “El lenguaje como creador de realidades y opinión pública: análisis crítico a la luz del actual ecosistema mediático”. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 67. https://doi.org/10.17141/iconos.67.2020.3942
CONTRERAS, J. H. (2017). El miedo es el mensaje. La estrategia de comunicación del narcotráfico. México: CulturaMaPorrúa.
DA SILVA CATELA, L. (2019). “Mirar, desaparecer, morir. Reflexiones en torno al uso de la fotografía y los cuerpos como espacios de inscripción de la violencia”. Clepsidra, revista interdisciplinaria de estudios sobre memoria, 6 (11). [Date consulted: 20/08/2020] Retrieved from https://bit.ly/2XoGFyn.
ENTMAN, R. M. (1993). “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm”. Journal of Comunication, 4 (43), 52. http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
GOFFMAN, E. (1974). Frame Analysis. New York: Harper & Row.
GÓMEZ CALDERÓN, B., ROSES, S., and RIVERA, A. (2014). “The Fukushima nuclear power plant accident: an analysis of the most relevant frames in the Spanish press”. Communication & Society / Comunicación y sociedad, 27 (3), 65-81. [Date consulted: 12/08/2020]. Retrieved from https://hdl.handle.net/10171/37728.
GÓMEZ PATIÑO, M. (2014). “La influencia de la agenda setting: análisis comparado del tratamiento del issue ‘mujer’ en la prensa española (20072012)”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20 (2), 1103-1120. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n2.47052
GONZÁLEZ-RIAÑO, M. G., REPISO, R., and DELGADO-LÓPEZ-CÓZAR, E. (2014). “Repercusión de los rankings universitarios en la prensa española”. Revista Española de Documentación Científica, 37 (3). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.3.1128
GUALLAR, J., and ABADAL, E. (2009). “Evaluación de hemerotecas de prensa digital: indicadores y ejemplos de buenas prácticas”. El profesional de la información, 18 (3), 255-269. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2009.may.02
GUERRERO-SOLÉ, F., SUÁREZ-GONZALO, S., ROVIRA, C., and CODINA, L. (2020). “Medios sociales, colapso del contexto y futuro del populismo de datos”. El profesional de la información, 29 (5). https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.06
IGARTUA, J. J., MUÑIZ, C., and CHENG, L. (2005). “La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso”. Migraciones, 17, 143-181. [Date consulted: 07/08/2020] Retrieved from https://bit.ly/2ZHOFYO.
LAKOFF, G. (2007). No pienses en un elefante. Madrid: Editorial Complutense, S.A.
MARTA LAZO, C., and FARIAS BATLLE, P. (2019). “Information Quality and Trust: From Traditional Media to Cybermedia”. In: M. TÚÑEZ-LÓPEZ et al. (Eds.). Communication: Innovation & Quality. Studies in Systems, Decision and Control. Cham: Springer, 154, 185-206.
MARTA-LAZO, C., OSUNA-ACEDO, S., and GIL-QUINTANA, J. (2019). “La producción del discurso escrito en redes sociales respecto a las desapariciones de personas y consiguientes juicios paralelos. Caso de Gabriel Cruz (España) en Twitter y Facebook”. Revista Signos, 53, 103. Estudios de Lingüística. Retrieved from https://bit.ly/2NYcpXY.
LÓPEZ GARCÍA, X., SOENGAS PÉREZ, X., and RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, A. I. (2016). “La televisión de proximidad como eje de la oferta audiovisual cercana. El papel de TVG en Galicia”. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 1, 61-73. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2016.11.5
MAGALLÓN ROSA, R. (2020). Desinformación y pandemia. La nueva realidad. Madrid: Pirámide.
MARTÍNEZ, E. (2005). “Lenguaje audiovisual y manipulación”. Comunicar, 25, 211-220. http://dx.doi.org/10.3916/C25-2005-029
MATTELART, A. (2014). Por una mirada-mundo. Conversaciones con Michel Sénecal. Barcelona: Gedisa, 1a.ed.
MCCOMBS, M., and DIXIE, E. (1995). “Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting”. Comunicación y Sociedad, 8 (1), 1-20. [Date consulted: 13/08/2020] Retrieved from https://hdl.handle.net/10171/8401.
MCLUHAN, M. (1969). Contraexplosión. Buenos Aires: Paidós.
MOLINA y VEDIA, S. (2018). “Control y opinión pública”. Revista Mexicana de Opinión Pública, 13 (4), 189-197. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2018.24.62968
MOUCHON, J. (1999). Política y medios. Los poderes bajo influencia. Barcelona: Gedisa.
NAVAS, A. L. (2005). “Reflexiones sobre los efectos de las imágenes de dolor muerte y sufrimiento en los espectadores”. Comunicar, 25, 222-235. http://dx.doi.org/10.3916/25748
NIETO MÁRQUEZ, M. M. (2014). Periodismo cultural y concentración de medios. La infoxicación en la difusión de las industrias culturales y su estado en las redes sociales. [Date consulted: 30/08/2020] Retrieved from http://hdl.handle.net/11441/33017.
NEGREDO, S., MARTÍNEZ-COSTA, M.P., BREINER, J., and SALAVERRÍA, R. (2020). “Jornalism Expands in Spite of the Crisis: Digital-Native News Media in Spain”. Media and Communication, 8 (2). http://dx.doi.org/10.17645/mac.v8i2.2738
OSUNA-ACEDO, S., GIL-QUINTANA, J., and CANTILLO-VALERO, C. (2018). “La construcción de la identidad infantil en el Mundo Disney”. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1284-1307. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1307
PARICIO-ESTEBAN, P., RODRÍGUEZ-LUQUE, C., and RABADÁN-ZARAGOZA, M. J. (2012). “Tratamiento del consumo de alcohol y su prevención en prensa española desde la perspectiva del framing: El País, El Mundo, Abc y La Razón”. Revista Latina de Comunicación Social, 67, 322-346. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-067-958
PARODI, G. (2010). “Multisemiosis y lingüística de corpus: Artefactos (multi)semióticos en los textos de seis disciplinas en el corpus PUCV-2010”. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 48 (2), 33-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832010000200003
PÉREZ, J. C. (2004). Ética periodística, principios, códigos deontológicos y normas complementarias. Bilbao: Universidad del País Vasco.
PÉREZ TORNERO, J.M. (2020). La gran mediatización. Barcelona: Editorial UOC.
PÉREZ-SERRANO, M. J., ALCOLEA-DÍAZ, G., and NOGALES-BOCIO, A. I. (2018). Poder y Medios de Comunicación en las sociedades del siglo XXI. Sevilla: Egregius, 1a.ed.
PONCE-TARRÉ, E. (2018). “La posverdad y la violencia mediática”. ESTRATEGAS, Investigación en Comunicación, 5, 37-52. [Date consulted: 01/08/2020] Retrieved from https://bit.ly/2L6KnpA
RODRÍGUEZ BORGES, R. F. (2010). “Discurso xenófobo y fijación de agenda. Un estudio de caso en la prensa de Canarias (España)”. Revista Latina de Comunicación Social, 65, 222-230. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-895-222-230
ROJAS TORRIJOS, J.L. (2015). “La creciente banalización de los contenidos deportivos”. Cuadernos de periodistas: revista de la Asociación de la Prensa de Madrid, 31: 48-56. [Date consulted: 30/07/2020] Retrieved from https://www.cuadernosdeperiodistas.com/media/2016/03/48-56-ROJAS-TORRIJOSC_31-1.pdf.
RUBIO FERRERES, J. (2009). “Opinión pública y medios de comunicación. Teoría de la agenda setting”. Gazeta de antropología, 25 (1). http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.6843
SÁDABA-GARRAZA, M. T. (2001). “Origen, aplicación y límites de la ‘teoría del encuadre’ (framing) en comunicación”. Comunicación y Sociedad, 24 (2), 143-175. [Date consulted: 29/08/2020] Retrieved from https://hdl.handle.net/10171/7975.
SARABIA-SÁNCHEZ, F. J., AGUADO, J. M., and MARTÍNEZ-MARTÍNEZ, I. J. (2019). “Paradoja de la privacidad en el entorno móvil: influencia de las emociones”. El professional de la información, 28 (2). http://dx.doi.org/10.3145/epi.2019.mar.12
SHAW, E. F. (1979). “Agenda-setting and mass communication theory”. Gazette (International Journal for Mass Communication Studies, 25 (2), 96-105. http://dx.doi.org/10.1177/001654927902500203
SOENGAS PÉREZ, X., LÓPEZ-CEPEDA, A.M., and SIXTO-GARCÍA, J. (2019). “The media diet, news consumption habits and disinformation of Spanish university students. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1056-1070. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1371en
STAKE, R. E. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
TANKARD, J. (2001). “The empirical approach to the study of media framing”. In: S. REESE, O. GANDY and A. GRANT (Eds.). Framing public life. Perspectives on media and our understanding of the social world. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 95-106.
TEJEDOR, S., CERVI, L., and TUSA, F. (2020). “Perception of journalists reporting in conflict zones: Labour situation, working conditions and main challenges in information coverage in contexts of violence”. Media, War & Conflict, 10. https://doi.org/10.1177/1750635220971004
TORNERO, J. M. P., and BECERRA, T. D. (2019). “European Perspectives on Media Literacy”. The International Encyclopedia of Media Literacy, 1-8. https://doi.org/10.1002/9781118978238.ieml0066
TORRES DA SILVA, M., and SANTOS SILVA, D. (2014). “Trends and transformations within cultural journalism: a case study of newsmagazine Visão”. Observatorio, VIII (4), 171-185. [Date consulted: 11/08/2020]. Retrieved from http://goo.gl/YIa8Xd
TRIMBLE, L., and SAMPERT, S. (2004). “Who’s in the Game? The Framing of the Canadian Election 2000 by the Globe and Mail and the National Post. Canadian”. Journal of Political Science / Revue Canadienne de Science Politique, 37 (1), 51-71. [Date consulted: 21/01/2021]. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/25165600.
TUCHMAN, G. (1978). “Professionalism as an Agent of Legitimation”. Journal of Communication, 28 (2), 106-113. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1978.tb01605.x
VARONA, D., and GABARRÓN, N. (2015). “El tratamiento mediático de la violencia de género en España (2000- 2012): agenda setting y agenda building”. Indret. Revista para el análisis del Derecho, 2. [Date consulted: 18/08/2020] Retrieved from http://hdl.handle.net/10256/14593.
VALDEZ LÓPEZ, O. E., ROMERO-RODRÍGUEZ, L.M., and HERNANDO GÓMEZ, A. (2020). “Revisitando la Escuela de Frankfurt: aportes a la crítica de la mercantilización de los medios”. Estudios del Desarrollo Social, 8 (1). [Date consulted: 18/01/2020] Retrieved from https://bit.ly/2MNx28D.
WEBER, M. (1910). “Para una sociología de la prensa”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 57, 251-259. [Date consulted: 5/08/2020]. Retrieved from https://bit.ly/2XvrX8G.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2021 Javier Gil-Quintana, Sara Osuna-Acedo, Carmen Marta Lazo

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 3.0.