Estratègies discursives per a l’espectacularització: mirades sobre la Gran Recessió en els premis World Press Photo

Autors/ores

Resum

Aquest article analitza les fotografies premiades en els World Press Photo entre 2008 i 2013 sobre la crisi financera de 2008. Els nostres objectius se centren a analitzar la incidència d’aquest tema en el concurs, a examinar la representació que es realitza d’aquest tema formalment i discursivament, i a observar les diferències en la representació que es produeixen quan entra en joc la narrativa fotogràfica a partir de l’anàlisi de les dues modalitats diferents que ofereix el concurs, la fotografia individual (single) i la sèrie (story). Els resultats constaten una baixa incidència d’aquest tema en el concurs y un predomini de la concepció de la representació com a espectacle, especialment en les imatges individuals enfront de les sèries, que aconsegueixen activar, a través de mecanismes narratius, una lectura més reflexiva de les imatges.

Paraules clau

World Press Photo, fotografia, fotoperiodisme, anàlisi del discurs, crisi financera

Referències

ÅKER, P. (2012). «Photography, objectivity and the modern newspaper». Journalism Studies, 13 (3), 325-339. https://doi.org/10.1080/1461670X.2011.629097

ANDÉN-PAPADOPOULOS, K. (2000). «The Picture of the Year and its view of the world». En: BECKER, K.; OLSSON, T. y EKECRANTZ, J. (eds.). Picturing Politics: Visual and Textual Formations of Modernity in the Swedish Press. Estocolmo: Stockholm University, 196-219.

ANDÉN-PAPADOPOULOS, K. y PANTTI, M. (eds.) (2011). Amateur images and global news. Chicago: Intellect Books.

ARNAU ROSSELLÓ, R. (2016). «Estrategias transmedia y enunciación desde los márgenes: El universo narrativo de The undocumented, Marco Williams, 2013». Icono 14, 14, 233-257. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.931

AZOULAY, A. (2008). The Civil Contract of Photography. Nueva York: Zone Books.

BAETENS, J. (1995). «John Berger and Jean Mohr: From photography to photo narrative». History of Photography, 19 (4), 283-285. https://doi.org/10.1080/03087298.1995.10443579

BARTHES, R. (1968). «L’effet de réel». Communications, 11, 84-89. https://doi.org/10.3406/comm.1968.1158

BARTHES, R. (1989). La cámara lúcida: Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

BECKER, K. (2015). «Gestures of seeing: Amateur photographers in the news». Journalism, 16 (4), 451-459. https://doi.org/10.1177/1464884913511566

BERGER, J. y MOHR, J. (1982). Otra manera de contar. Barcelona: Gustavo Gili, 2013.

BLANCO PÉREZ, M. (2022). «El discurso fotográfico en los premios World Press Photo (1955-2021): tecnología, política y medios». Revista Latina de Comunicación Social, 80, 241-258. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1543

CAMPBELL, D. (2014). «The Myth of Compassion Fatigue». En: KENNEDY, L. y PATRICK, C. (eds.). The Violence of the Image: Photography and International Violence. Londres: I.B. Tauris, 97-124.

CAMPO CAÑIZARES, E. del y SPINELLI CAPEL, L. (2017). «Fotoperiodismo contemporáneo, entre el documento y el arte: The Aftermath Project». adComunica: Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 13, 25-49. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.13.3

CARTIER-BRESSON, H. (2014). Fotografiar del natural. Barcelona: Gustavo Gili.

CASERO-RIPOLLÉS, A. (2009). «El control político de la información periodística». RLCS: Revista Latina de Comunicación Social, 64, 354-366. https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-828-354-366

DEBORD, G. (1967). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos, 2002.

DELTELL ESCOLAR, L. (2020). «Breve cartografía del cortometraje documental en España durante las dos primeras décadas del siglo XXI». En: GARCÍA FERNÁNDEZ, E. C.; MANZANO ESPINOSA, C. y DELTELL ESCOLAR, L. (ed.). Nuevos márgenes del cortometraje. Madrid: Fragua, 102-156.

DEUZEE, M. y WITSCHGE, T. (2018). «Beyond Journalism: Theorizing the Transformation of Journalism». Journalism, 19 (2), 165-181. http://dx.doi.org/10.1177/1464884916688550

FONTCUBERTA, J. (2016). La furia de las imágenes: Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

GALÁN FAJARDO, E. y TRABADELA ROBLES, J. (2005). «Análisis de las fotografías galardonadas con el premio Fotografía del Año en el concurso World Press Photo (1995-2004)». En: LÓPEZ-LITA, R.; MARZAL-FELICI, J. y GÓMEZ-TARÍN, F. J. (eds.). El análisis de la imagen fotográfica. Castellón de la Plana: Servei de Publicacions de la Universitat Jaume I, 644-657. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es/root2/intr_ingl.html.

GÓMEZ TARÍN, F. J. y MARZAL-FELICI, J. (2015). Diccionario de conceptos y términos audiovisuales. Madrid: Cátedra.

GREENWOOD, K. (2012). «Picturing defiance: Visions of democracy in Iran». The International Communication Gazette, 74 (7), 619-635. http://dx.doi.org/10.1177/1748048512458558

GREENWOOD, K. y SMITH, C. Z. (2007). «How the world looks to us: International news in award-winning photographs from the Pictures of the Year, 1943-2003». Journalism Practice, 1, 82-101. http://dx.doi.org/10.1080/17512780601078886

GREENWOOD, K. y SMITH, C. Z. (2009). «Conventionalization in feature photography». Journalism Practice, 3 (2), 140-161. http://dx.doi.org/10.1080/17512780802681173

HADLAND, A.; LAMBERT, P. y CAMPBELL, D. (2016). «The Future of Professional Photojournalism». Journalism Practice, 10 (7), 820-832. http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2016.1163236

HUTCHISON, E.; BLEIKER, R. y CAMPBELL, D. (2014). «Imaging Catastrophe: The Politics of Representing Humanitarian Crises». En: ACUTO, M. (ed.). Negotiating Relief: The Dialectics of Humanitarian Space. Londres y Nueva York: Hurst & Co. and Columbia University Press.

JENKINS, J. y VOLZ, Y. (2018). «Players and Contestation Mechanisms in the Journalism Field: A Historical Analysis of Journalism Awards, 1960s to 2000s». Journalism Studies, 19 (7), 921-941.

KIM, H. S. y SMITH, C. Z. (2005). «Sixty years of showing the world to America: Pulitzer Prize-Winning photographs, 1942-2002». Gazette: The International Journal for Communication Studies, 67, 307-323. http://dx.doi.org/10.1177/0016549205054280

LAVÍN DE LAS HERAS, E. y RÖMER PIERETTI, M. (2015). «Fotoperiodismo con el móvil: ¿El fin o reinvención de los fotógrafos de prensa?». Fotocinema: Revista Científica de Cine y Fotografía, 11, 189-214. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i11.6080

LIEBMAN, S. (2011). «El retorno, de Cartier Bresson, o algo no cuadra en esta fotografía». L’Atalante: Revista de Estudios Cinematográficos, 12, 14-21. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=71&path%5B%5D=50.

LÓPEZ DEL RAMO, J. y HUMANES, M. L. (2016). «Análisis del framing visual y sus componentes en el tratamiento fotográfico de la crisis de los refugiados sirios en medios de prensa internacional». Scire: Representación y Organización del Conocimiento, 22 (2), 87-97.

LOUGH, K. (2021). «Judging Photojournalism: The Metajournalistic Discourse of Judges at the Best of Photojournalism and Pictures of the Year Contests». Journalism Studies, 22 (3), 305-321. https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1867001

MANNEVUO, M. (2014). «Reading the faces of hunger: Disturbing images of child malnutrition in the World Press Photo competition». European Journal of Cultural Studies, 17 (2), 134-148. http://dx.doi.org/10.1177/1367549413508099

MARTÍN-NÚÑEZ, M. (2022). «Entre la narración, la poética y la cinética. La complejidad discursiva en el fotolibro español contemporáneo». Bulletin of Spanish Studies. https://doi.org/10.1080/14753820.2021.2021681

MARTÍN-NÚÑEZ, M. y GARCÍA CATALÁN, S. (2015). «Un segundo más y los caciques desaparecerían: El flash político de Julián Barón». Fotocinema: Revista Científica de Cine y Fotografía, 10, 327-351. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i10.5989

MARTÍN-NÚÑEZ, M.; GARCÍA-CATALÁN, S.; RODRÍGUEZ-SERRANO, A. (2020). «Conservar, conversar y contestar. Grietas y relecturas del álbum familiar». Arte, Individuo y Sociedad, 32 (4), 1065-1083. https://doi.org/10.5209/aris.66761

MARZAL FELICI, J. (2007). Cómo se lee una fotografía: Interpretaciones de la mirada. Madrid: Cátedra. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es.

MENDELSON, A. (2009). «What Makes a Winner?: The role of novelty in the Pictures of the Year competition». Visual Communication Quarterly, 6 (4), 8-9, 14. http://dx.doi.org/10.1080/15551399909363417

MITCHELL, W. J. T. (2005). What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images. Chicago: The University of Chicago Press.

MORTENSEN, T. M. y GADE, P. J. (2018). «Does photojournalism matter?: News image content and presentation in the Middletown (NY) Times Herald-Record before and after layoffs of the photojournalism staff». Journalism & Mass Communication Quarterly, 95 (4), 990-1010. http://dx.doi.org/10.1177/1077699018760771

OECD (2018). Policy brief on child well-being. Poor children in rich countries: Why we need policy action. Recuperado de https://www.oecd.org/els/family/Poor-children-in-rich-countries-Policy-brief-2018.pdf.

PAREJO, N. (2016). «La puesta en escena de la FSA: La crisis del 29 desde la literatura, la fotografía y el cine». En: PAREJO, N. y SÁNCHEZ-ESCALONILLA, A. (eds.) (2016). Imaginarios audiovisuales de la crisis. Pamplona: EUNSA, 111-126.

RITCHIN, F. (2013). Bending the Frame: Photojournalism, Documentary, and the Citizen. Nueva York: Aperture.

RODRÍGUEZ-SERRANO, A.; SOLER-CAMPILLO, M. y MARZAL FELICI, J. (2021). «Fact checking audiovisual en la era de la posverdad: ¿Qué significa validar una imagen?». Revista Latina de Comunicación Social, 79, 19-42. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1506

ROUILLÉ, A. (2017). La fotografía: Entre documento y arte contemporáneo. Ciudad de Mexico: Herder.

SALVADÓ, A.; OLIVA, M. y PINTOR, I. (2020). «La pantalla que todo lo ve: el motivo visual de la sala de control en la ficción contemporánea». L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 30, 167-181. Recuperado de: http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=798.

SMALL, D. A. y LOEWENSTEIN, G. (2003). «Helping a Victim or Helping the Victim: Altruism and Identifiability». Journal of Risk and Uncertainty, 26, 5-16. https://doi.org/10.1023/A:1022299422219

SONTAG, S. (2010a). Sobre la fotografía. Barcelona: DeBolsillo.

SONTAG, S. (2010b). Ante el dolor de los demás. Barcelona: DeBolsillo.

TAYLOR, J. (2000). «Problems in Photojournalism: Realism, the nature of news and the humanitarian narrative». Journalism Studies, 1 (1), 129-143. http://dx.doi.org/10.1080/146167000361212

VENETI, A. (2017). «Aesthetics of protest: An examination of the photojournalistic approach to protest imagery». Visual Communication, 16 (3), 279-298. http://dx.doi.org/10.1177/1470357217701591

WEIKMANN, T. y POWELL, T. (2019). «The Distant Sufferer: Measuring Spectatorship of Photojournalism». International Journal of Communication, 13, 2899-2920.

ZARZYCKA, M. y KLEPPE, M. (2013). «Awards, archives and affects: Tropes in the World Press Photo contest 2009-11». Media, Culture & Society, 35 (8), 977-995. http://dx.doi.org/10.1177/0163443713501933

Publicades

2022-06-30

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.