The praxis of clickbait and The Trust Project: Risks and challenges for Spanish digital newspapers

Authors

Abstract

This paper analyses clickbait as an extra-journalistic viral technique and strategy of digital news media aiming to attract readers. It studies the effects of clickbait and identifies the stylistic techniques most frequently used in Spanish digital newspapers. Clickbait is growing exponentially in news media, in many cases to the detriment of the quality of the information provided. Thus, this study also looks at the adoption by the media of The Trust Project model, a system of trust indicators that aims to counteract the pernicious effects of fake news generated, very often, by the use of clickbait. The study analysed the ten digital newspapers in Spain with the highest readership according to the Reuters Institute (2020). A dual methodology was used: qualitative, focused on the analysis of academic and scientific works on clickbait and the transparency standards of The Trust Project against disinformation; and quantitative. Empirical research on ‘bait’ headlines found the use of clickbait in 505 out of 1321 news headlines, which suggests a high presence of clickbait content in the selected digital media. It is therefore a key tool for attracting readers, although less common in digital newspapers that have signed up to The Trust Project. The paper reveals, among other findings, that Spanish digital newspapers do not generate clicks through high quality content, but rather through the creation of suspense, exaggeration or lurid subject-matter in the information they publish. Among the paper’s conclusions is the clear need for further academic research in this field, to improve strategic digital culture in journalism and communication studies.

Keywords

clickbait, fake news, The Trust Project, misinformation, cybermedia

References

AGUADED, I. y ROMERO-RODRÍGUEZ, L. M. (2015). «Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo». Education in the Knowledge Society (EKS), 16 (1), 44-57. http://dx.doi.org/10.14201/eks20151614457

AMORÓS, M. (2018). Fake News: La verdad de las noticias falsas. Barcelona: Plataforma Editorial.

BAZACO, A.; REDONDO, M. y SÁNCHEZ-GARCÍA, P. (2019). «El clickbait como estrategia del periodismo viral: Concepto y metodología». Revista Latina de Comunicación Social, 74, 94-115.

BBC MUNDO (2021). «Asalto al Capitolio: Las pistas sobre cómo el ataque no fue tan espontáneo (y las sospechas de que hubo ayuda desde dentro)». Recuperado de https://bbc.in/2TIyXi9 [Fecha de consulta: 16/01/2021].

BERGER, J. (2020). The Catalyst: How to Change Anyone’s Mind. Nueva York: Simon & Schuster.

BRAVO ARAUJO, A.; SERRANO-PUCHE, J. y NOVOA JASO, M. F. (2021). «Uso del clickbait en los medios nativos digitales españoles: Un análisis de El Confidencial, El Español, eldiario.es y OK Diario». Dígitos: Revista de Comunicación Digital, 7, 185-210. https://doi.org/10.7203/rd.v1i7.184

CAREY, B. (2018). «Fake News: Wide reach but little impact, study suggests». The New York Times. Recuperado de https://nyti.ms/2T6p5yB.

CASERO-RIPOLLÉS, A. (2018). «Research on political information and social media: Key points and challenges for the future». El Profesional de la Información, 27 (5), 964-974. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.01

DEL CASTILLO, C. (2020). «Así se mide la audiencia de los periódicos digitales en España: La diferencia entre lectores y paracaidistas». elDiario.es. Recuperado de https://bit.ly/3yFVTP4.

ESIC (2019). ¿Qué es el clickbait y cómo usarlo de forma correcta?: Marketing y Comunicación. Recuperado de https://www.esic.edu/rethink/marketing-y-comunicacion/que-es-el-clickbait-y-como-usarlo-de-forma-correcta [Fecha de consulta: 17/01/2021].

FLORES-VIVAR, J. M. (2019). «Inteligencia artificial y periodismo: Diluyendo el impacto de la desinformación y las noticias falsas a través de los bots». Doxa Comunicación, 29, 197-212. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a10

GARCÍA OROSA, B.; GALLUR SANTORUN, S. y LÓPEZ GARCÍA, X. (2017). «El uso del clickbait en cibermedios de los 28 países de la Unión Europea». Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1261-1277. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1218

GARCÍA SERRANO, J.; ROMERO-RODRÍGUEZ, L. M. y HERNANDO GÓMEZ, A. (2019). «Análisis del clickbaiting en los titulares de la prensa española contemporánea. Estudio de caso: Diario El País en Facebook». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25 (1), 197-212. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.63724

HAZARD-OWEN, L. (2018). «Here’s a first attempt to quantify the extent of Europe’s fake news problem». Nieman Journalism Lab. Recuperado de https://bit.ly/3hHALSO.

INDURTHI, V.; SYED, B.; GUPTA, M. y VARMA, V. (2020). «Predicting Clickbait Strength in Online social media». En: Proceedings of the 28th International Conference on Computational Linguistics. Barcelona: International Committee on Computational Linguistics, 4835-4846. https://doi.org/10.18653/v1/2020.coling-main.425

KUMAR, S. y SHAH, N. (2018). «False Information on Web and Social Media: A Survey». Arxiv, 1 (1) (23 de abril). https://doi.org/10.48550/arXiv.1804.08559

LANIER, J. (2018). Diez razones para borrar tus redes sociales de inmediato. Barcelona: Penguin Random House.

LI, Q. (2019). Clickbait and emotional language in fake news. Department of Computer Science. The University of Texas at Austin. EE. UU. Recuperado de https://bit.ly/2T4msNQ.

LOEWENSTEIN, G. (1994). «The psychology of curiosity: A review and reinterpretation». Psychological Bulletin, 116 (1), 75-98. https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.1.75

MARGOLIN, D. B.; HANNAK, A. y WEBER, I. (2017). «Political fact-checking on Twitter: When do corrections have an effect?». Political Communication, 35 (2), 1-24. https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1334018

MOLYNEUX, L. y CODDINGTON, M. (2019). «Aggregation, Clickbait and Their Effect on Perceptions of Journalistic Credibility and Quality». Journalism Practice, 14 (4), 429-446. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1628658

MUNGER, K.; LUCA, M.; NAGLER, J. y TUCKER, J. (2020). «The (Null) Effects of Clickbait Headlines on Polarization, Trust, and Learning Get access Arrow». Public Opinion Quarterly, 84 (1), 49-73. https://doi.org/10.1093/poq/nfaa008

O’NEIL, C. (2017). Armas de destrucción matemática: Como el Big Data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Madrid: Capitán Swing Libros.

ONU (2020). Noticias falsas y desinformación, otra pandemia del coronavirus. Recuperado de https://bit.ly/3uZsKLR.

PALAU-SAMPIO, D. (2016). «Metamorfosis de la prensa de referencia en el contexto digital: Clickbait y estrategias de tabloide en Elpais.com». Communication & Society, 29 (2), 63-80.

REUTERS INSTITUTE (2020). Reuters Institute Digital News Report 2020. Recuperado de https://bit.ly/2SVv8pu.

ROMERO-RODRÍGUEZ, L.; DE-CASAS-MORENO, P. y TORRES-TOUKOUMIDIS, G. (2016). «Dimensiones e indicadores de la calidad informativa en los medios digitales». Comunicar, 49, 91-100. https://doi.org/10.3916/C49-2016-09

TEROL-BOLINCHES, R. y ALONSO-LÓPEZ, N. (2020). «La prensa española en la Era de la Posverdad: El compromiso de la verificación de datos para combatir las fake news». Revista Prisma Social, 31, 304-327.

UFARTE-RUIZ, M. J.; PERALTA-GARCÍA, L. y MURCIA-VERDÚ, F. J. (2018). «Fact-cheking: Un nuevo desafío del periodismo». El Profesional de la Información, 27 (4), 733-741. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.02

«Un bulo de WhatsApp sobre raptores de niños acaba en el linchamiento de cinco personas en la India». El Periódico (2 de julio de 2018). Recuperado de https://bit.ly/2S98ryk [Fecha de consulta: 17/01/2021].

VOSOUGHI, S.; ROY, D. y ARAL, S. (2018) «The spread of true and false news online». Science, 359 (6380), 1146-1151.

WEBWISE (2019). «Explained: What is False Information (Fake News)?». Recuperado de https://bit.ly/3NzbOFk [Fecha de consulta: 17/01/2021].

Author Biographies

Jesus Miguel Flores-Vivar, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Titular. Departamento de Periodismo y Nuevos Medios. Universidad Complutense de Madrid. Director del Internet Media Lab.

Ana María Zaharía, Universidad Rey Juan Carlos

Profesora Asociada  en el Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología (URJC). Doctora Internacional en Periodismo imparte docencia relacionada con el periodismo y la comunicación multimedia. Ha participado como ponente en más de una docena de congresos nacionales e internacionales y ha formado parte de distintos proyectos de investigación e innovación docente. P rofesora en el Máster Internacional en Radio y TV-URJC. Periodista y presentadora de TV (Dejate TV). 

Published

15-07-2022

Downloads

Download data is not yet available.