Advertising and public relations degrees: profiles and the glass ceiling in the Spanish labour market

Authors

Abstract

According to data from the Spanish Association of Advertising Agencies, 90% of management positions in communication companies are occupied by men. However, the percentage of women studying communication degrees in Spanish universities, and specifically bachelor’s and master’s degrees in advertising and public relations, is higher than that of male students. This study evaluates the gender perspective taught in advertising and public relations degrees in Spain, to determine whether society demands this female vision of communication, PR, advertising and institutional and corporate activity. Furthermore, it gathers opinions on the role of women in the structure of communication companies. Based on triangulation, the methodology combines a content analysis of university syllabi, a questionnaire for students or graduates, and a panel of experts made up of academics teaching degree courses in advertising and public relations and communication practitioners. The results point to adequate and constantly (r)evolving training, in which skills and curricula meet the professional environment. Factors such as crisis, digital progress, the expansion of new work formats and the new role of the consumer require multidisciplinary teams with transversal skills – where women have a significant role to play.

Keywords

gender, glass ceiling, job placement, university, women, advertising

References

ALVARADO-LÓPEZ, M.C. and MARTÍN-GARCÍA, N. (2020). “Techos de cristal en la industria publicitaria española: profesionales femeninas tras las campañas galardonadas en los premios a la eficacia de la comunicación comercial (2002-2018)”. El profesional de la información, 29 (3), e290314. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.14

ANECA (2005). Libro Blanco. Títulos de Grado en Comunicación. Madrid: ANECA. Retrieved from https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_comunicacion_def.pdf/0c0517b1-d2bd-b726-123c-4b30a7c3be5e?t=1654601743040

CADWALLADR, C. (2005, october 23). “Focus: Sexism row: This advertising boss thinks women make ‘crap’ executives”. The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/media/2005/oct/23/advertising.genderissues

CARO, F. J.; GARCÍA-GORDILLO, M. M.; RODRÍGUEZ, C. and JIMÉNEZ-MARÍN, G. (2007). “Techo de cristal en las empresas periodísticas: percepción de las habilidades y capacidades de la mujer en las tareas de dirección”. Ámbitos, 16, 395-407.

CARRETÓN-BALLESTER, M. C. and LORENZO-SOLA, F. (2016). “Competencias demandadas por las organizaciones del mercado de trabajo en publicidad y relaciones públicas: El caso de la provincia de Alicante”. In: MATILLA, K. (coord.). Casos de estudio de relaciones públicas: sociedad conectada: empresas y universidades. Barcelona: UOC, 155-182.

CARRETÓN-BALLESTER, M. C. and LORENZO-SOLA, F. (2018). “Las prácticas curriculares definen los perfiles y las competencias para el mercado laboral en relaciones públicas (2017- 2018)”. Communication Papers, 7 (15), 105-119.

CASTELLBLANQUE, M. (2006). Perfiles profesionales de publicidad y ámbitos afines: ¿qué quiero ser? ¿Qué quiero hacer? ¿Para qué tengo talento? Barcelona: UOC.

CHRISTIANSEN, L.; LIN, H.; PEREIRA, J.; TOPALOVA, P. and TURK, R. (2016). “Gender Diversity in Senior Positions and Firm Performance: Evidence from Europe”. IMF Working Papers, 16/50. Retrieved from https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2016/wp1650.pdf

CORREDOR-LANAS, P. (2011). “Nuevos profesionales en publicidad”. Telos, 87, 1-5. Retrieved from https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero087/nuevos-profesionales-en-publicidad/

CORREDOR-LANAS, P. and FARFÁN MONTERO, J. (2010). “Demandas y formación: Nuevos perfiles profesionales para la Publicidad en España”. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 4 (1), 97-116. Retrieved from https://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU1010120097A

CUNEO, A. Z. and PETRECCA, L. (1997). “Women target boys club of ad creatives”. Advertising Age, 68, 24-45.

DE-SALAS-NESTARES, I.; MARTÍNEZ-SÁEZ, J. and ROCA-HUESO, V. (2019). “Los nuevos perfiles profesionales como elemento transformador de la industria publicitaria”. Revista Mediterránea de Comunicación, 10 (2), 11-28. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.2.16

ELÍAS-ZAMBRANO, R.; BARRIENTOS-BUENO, M. and RAMÍREZ-ALVARADO, M. M. (2022). “Medios de comunicación y educación. La necesidad de la Educomunicación en la formación universitaria Española”. In: SÁDABA CHALEZQUER, C.; NÚÑEZ GÓMEZ, P. and PÉREZ TORNEO, J.M. (coord.). La alfabetización mediática e informacional en las facultades de comunicación en España. Salamanca: Comunicación Social Ediciones, 87-101.

FARRIS, K. (2005). “Motivated reasoning and social category bias”. Proceedings of the American Academy of Advertising USA.

FERNÁNDEZ-GALARZA, E. and POSTIGO-SÁNCHEZ, I. (2016). “La igualdad de género en los grados de comunicación: análisis normativo y propuestas para su obligatoria inclusión en los planes de estudio universitarios andaluces”. Comunicación, Cultura y Cooperación, AE-IC, 2328-2342.

FLEGO, L. and ORTEGA, J. (2020). “Mujeres en el trabajo: persistencia de los condicionantes de género en el ámbito laboral”. Cuhso, 30 (2), 160-188. https://doi.org/10.7770/cuhso-v30n2-art1856

GIDEON, L. (2012). Handbook of Survey Methodology for the Social Sciences. Berlin: Springer.

GÓMEZ-COLELL, E.; MEDINA-BRAVO, P.; FERNÁNDEZ-ABALLÍ, A.; JIMÉNEZ-MORALES, M. and OBRADORS, M. (2016). “El Grado de Publicidad y Relaciones Públicas: Cuestión de Género”. Opción, 32 (11), 668-676.

GUTIÉRREZ-GARCÍA, E. and RECALDE, M. (2018). “Dibujando al profesional del mañana: estudio Delphi sobre capacidades de la comunicación estratégica en España”. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 59, 139-156. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3153

HERNÁNDEZ, R. (2010). “Ejecutivos de cuentas: una figura que necesita evolucionar”. Anuncios, 151, 10-11.

HERNÁNDEZ RUIZ, A.; MARTÍN LLAGUNO, M. and BELÉNDEZ VÁZQUEZ, M. (2008). La mujer en las agencias de publicidad. Categorías, especializaciones y conflicto trabajo-familia en las agencias españolas. Asociación española de Agencias de Publicidad (AEAP).

IGARTUA-PEROSANZ, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.

INFOADEX (2020). Estudio InfoAdex de la inversión publicitaria en España 2020. Madrid: InfoAdex.

JIMÉNEZ-MARÍN, G.; SIMANCAS-GONZÁLEZ, E. and GONZÁLEZ-OÑATE, C. (2022) (Eds.). La publicidad. Estructura de la industria en España. Del cliente a la agencia (y viceversa). Madrid: Pirámide.

KLEIN, D. (2000). Women in advertising. 10 years on. London: IPA

KRIPPENDORFF, K. (2004). Content analysis. Thousand Oaks: Sage.

LINSTONE, H. A. and TUROFF, M. (2002). The delphi method. Reading: Addison-Wesley.

LÓPEZ-NAVAJAS, A. (2015). Las mujeres que nos faltan. Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales escolares. [Doctoral dissertation]. Universitat de València.

MALLIA, K. L. (2009). “Rare Birds: Why So Few Women Become Ad Agency Creative Directors”. Advertising & Society Review, 10 (3).

MARTÍN, M. (2007). La mujer en las agencias de publicidad. Políticas de conciliación de la vida familiar y laboral en torno al techo de cristal. AEAP.

MARTÍN-LLAGUNO, M. and NAVARRO-BELTRÁ, M. (2015). “La segregación vertical y horizontal en las agencias de publicidad antes y después de la Ley de Igualdad entre hombres y mujeres”. Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 150, 113-150. http://doi.org/10.5477/cis/reis.150.113

MARTÍNEZ OLMO, F. (2002). El cuestionario: un instrumento para la investigación en las ciencias sociales. Barcelona: Laertes.

MATILLA, K.; CUENCA-FONTBONA, J. and COMPTE-PUJOL, M. (2018). “Un análisis de las asignaturas sobre Comunicación y Relaciones Públicas en los másters universitarios españoles tipo MBA (curso 2016-2017)”. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 16, 221-240. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.16.12

MELGAR, C. (2019, July 16). “Publicidad con nombre de mujer”. Vogue. Retrieved from https://business.vogue.es/lideres/articulos/mujeres-publicidad-talento-creativo/70

MONTES, C. and ROCA, D. (2016). “El liderazgo femenino en la creatividad publicitaria”. Cuadernos.info, 39, 113-131. http://doi.org/10.7764/cdi.39.1039

NIXON, S. (2003). Advertising cultures: gender, commerce, creativity. London: Sage Publications.

OCAÑA, S. and LUQUE, M. (2007). “Mujeres en publicidad: protagonistas en la empresa y el Mensaje”. Anuncios, 119, 24-25.

PALOMO-DOMÍNGUEZ, I. (2022). “La estructura de la agencia de publicidad”. In: JIMÉNEZ-MARÍN, G.; SIMANCAS-GONZÁLEZ, E. and GONZÁLEZ-OÑATE, C. (2022) (ed.). La publicidad. Estructura de la industria en España. Del cliente a la agencia (y viceversa). Madrid: Pirámide.

POOL, J. (2001). “Quiet never gets you anywhere”. Advertising Age, 72, 23.

SÁNCHEZ-MORENO, M. M. (2019). “Análisis de los perfiles profesionales en las webs de las agencias de publicidad en España”. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 18, 87-100. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.6

SANZ-MARCOS, P.; JIMÉNEZ-MARÍN, G. and GONZÁLEZ-OÑATE, C. (2021). “La competencia creativa entre el alumnado de los grados en Publicidad y Relaciones Públicas en España y su adecuación a las demandas del sector profesional”. Icono 14, 19 (2), 66-92. https://doi.org/10.7195/ri14.v19i2.1604

SIMANCAS-GONZÁLEZ, E. (2019). “La formación feminista como arma para combatir la publicidad sexista”. Hachetetepé. Revista Científica de Educación y Comunicación, 18, 51-60. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2019.v1.i18.6

SILVERMAN, D. (2016). Qualitative research. London: Sage Publication.

YIN, R. (1989). Case study research. Design and methods, applied social research methods series. London: Sage.

Published

31-01-2023

Downloads

Download data is not yet available.