University media in Ecuador: Interviews with institutional managers on the leap from theory to journalistic practice

Authors

Abstract

This study examines experiences using the Ecuadorian university media as training scenarios to allow students to gain experience in real spaces of journalistic practice, but within the educational sphere. For this purpose, a qualitative approach based on structured interviews with managers of twenty-four university media in this Latin American country was used. The responses were processed with the help of Atlas.ti software. The results highlight the high value of these learning scenarios when they constitute, in general terms, the first media space where future journalists are able to implement knowledge theoretically assimilated in the classroom. In addition, they are spaces in which students can participate actively, complement the activities of related subjects, and undergo pre-professional practical training on a voluntary basis. Despite this, certain divergences are found in relation to the complexity of learning by doing journalism and the students’ academic achievement. Similarly, we identify some common routines in these spaces, such as the filtering of students’ work or the trial and error method as the basis for reflection on journalistic practice.

Keywords

journalism education, university radio, university television, learning by doing, journalistic practice

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Author Biographies

Juan Pablo Trámpuz, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Profesor titular en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Doctorando en Educación y Comunicación en la Universidad de Málaga. Su investigación se centra en los procesos convergentes de los medios de comunicación universitarios como escenarios de aprendizaje para los estudiantes de Periodismo. Ha realizado una estancia de investigación en la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona.

Daniel Barredo Ibáñez, Universidad del Rosario

Profesor de carrera en la Universidad del Rosario, Colombia. Doctor en Periodismo por la Universidad de Málaga. Tiene más de 100 publicaciones sobre la interactividad en los cibermedios, la participación política, la comunicación organizacional o estudios del tratamiento periodístico en Colombia, Ecuador, México, España y Perú. Cuenta con un índice H de 11 y está acreditado como investigador sénior por el organismo regulador de Colombia.

María Bella Palomo, Universidad de Málaga

Profesora Catedrática y directora del Departamento de Periodismo de la Universidad de Málaga. Especializada en las áreas de cibermedios, audiencias activas, social media y rutinas periodísticas, es autora de un centenar de artículos y libros sobre estos temas. Ha sido consultora de multimedia y comunicación en la Universitat Oberta de Catalunya, y profesora visitante en las universidades de Washington, Rutgers, Miami (EEUU), Shangai (China) y Federal de Bahía (Brasil).

Published

2019-06-26

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