Evolution of audiovisual language in Spanish television news: Comparison from 1999 to 2017
Abstract
From the moment the first news program aired in the only television outlet that existed in Spain in 1957, up to its consolidation from 2010, this communication media has developed at the same rapid speed as society and technology. The aim of this article is to determine whether audiovisual newscast language and audiovisual language have been decisive factors in the definitive transformation of daily newscasts and how these newscasts have changed as society and new generations have adapted themselves to the multiscreen format, the universalization of audiovisual products, and the growing demand for and consumption of news, entertainment, and fiction.Keywords
language, newscast, television, technologyReferences
AIMC (2017). «Resumen general de resultados de EGM» (de febrero a noviembre de 2017). Recuperado de https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2017/05/resumegm317.pdf
BEHMER, M. (2009). «Measuring media freedom: approaches of international comparison». En: CZEPEK, A.; HELLWIG, M. y NOWAK, E. (ed.) (2009). Press Freedom and Pluralism in Europe. Concepts and Conditions. Bristol, Chicago: Intellect, 22-36.
DÍAZ ARIAS, R. (2000). La libertad de programación en radiodifusión. Un desarrollo del art. 20 de la Constitución Española. Universidad Complutense de Madrid (UCM). Tesis. Recuperado de https://eprints.ucm.es/2227/ [Fecha de consulta: 03-02-2020]
DÍAZ ARIAS, R. (2008). «La representación del mundo en los informativos de televisión». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, 363-384. Recuperado de http://webs.ucm.es/info/emp/Numer_14/Sum/4-05.pdf
EMERY, E. (1996). El periodismo en los Estados Unidos. México: Trillas.
FAUS BELAU, Á. (1995). La era audiovisual: historia de los primeros cien años de la radio y la televisión. Barcelona: Ediciones Internacionales Universitarias.
FERNÁNDEZ JARA, L. y ROEL, M. (2014a). «Las actuales estrategias de programación de la TDT en España: entre la comunicación de servicio público y la temática oferta privada». Razón y Palabra, 18 (abril-junio). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199530728041
FERNÁNDEZ JARA, L. y ROEL, M. (2014b). «Propuesta de medición de parámetros de servicio público en los contenidos televisivos». Ámbitos, 26 (septiembre-diciembre). Recuperado de https://institucionales.us.es/ambitos/propuesta-de-medicion-de-parametros-de-servicio-publico-en-los-contenidos-televisivos/
GARCÍA, J. (2006). «El cambio audiovisual. La TDT sustituye a la televisión analógica en España». Hologramática, 4, 87-98. Recuperado de http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/197/hologramatica4_pp87_98.pdf
GUTIÉRREZ, B.; RODRÍGUEZ FIDALGO, M. y GALLEGO SANTOS, M. C. (2010). «El tratamiento de las noticias a debate: de la información a la dramatización». Revista Latina de Comunicación Social, 65, 126-145. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-888-126-145-EN
HUMANES, M. L. (2001). «El encuadre mediático de la realidad social. Un análisis de los contenidos informativos en televisión». Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 6 (11), 119-142. Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/6072/5754
JÓDAR-MARÍN, J. Á. (2019). «Los nuevos formatos audiovisuales en los cibermedios: del reportaje televisivo al videonews». Communication & Society, 32 (4), 63-75.
LA PORTE, M. T. y SÁBADA, T. (2005). «Hacia un nuevo pluralismo en la televisión europea». Doxa Comunicación, 3, 143-160. Recuperado de https://repositorioinstitucional.ceu.es/handle/10637/5967
MARÍN, C. (2006). Periodismo audiovisual. Información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Barcelona: Gedisa.
MATEO, R. de y BERGÉS, L. (2008). Los retos de las televisiones públicas: financiación, servicio público y libre mercado. Sevilla: Comunicación Social.
MATEOS PÉREZ, J. (2009). «La información como espectáculo en el nacimiento de la televisión privada española (1990-1994). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 15, 315-334. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0909110315A
ORTELLS BADENES, S. (2015). «Los magazines de actualidad basados en el infoentretenimiento: nuevos rasgos del lenguaje audiovisual en el periodismo televisivo». Signo y Pensamiento, 66 (34), 44-61.
RINGS, W. (1964). Historia de la televisión. Barcelona: Zeus.
ROMÁN PORTAS, M. (2012). «TDT en España y el dividendo digital». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18 (número especial noviembre), 801-809. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40959
SOENGAS PÉREZ, X. (2013). «El nuevo escenario informativo en España después de la implantación de la Televisión Digital Terrestre». Ámbitos, 22 (enero-junio). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16832253016
SOENGAS PÉREZ, X. y RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, A. I. (2015). «El control gubernamental de RTVE y el pluralismo en los informativos». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21 (2) (julio-diciembre), 1.225-1.240. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n2.50912
SOLER CAMPILLO, M. (2005). «El informe del “Comité de sabios”: bases para una televisión de calidad». Comunicar, 25 (2). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2926234
Published
Downloads
Copyright (c) 2020 Carles Marín
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.