Cultural slow journalism in Spanish : Case studies from Spain, Mexico and Colombia

Carmen Peñafiel, Beatriz Zabalondo, Alazne Aiestaran

Abstract

This article analyses four journalistic projects focusing primarily on cultural content: Arcadia (Colombia), Jot Down (Spain), Yorokobu (Spain) and Gatopardo (Mexico). The analysis is based on case studies and in-depth interviews with directors and journalists at these media outlets. Among the results, we can see the priority given to a type of journalism with content that is far removed from the agenda of the mass media: literary, cultural, creative, free-thinking, open journalism in which information is narrated from other perspectives. This is innovative, high-quality journalism practice that serves to interpret culture and society in the midst of a profound digital transformation.

Keywords

slow journalism; cultural journalism; Arcadia; Jot Down; Yorokobu; Gatopardo

Full Text:

PDF EPUB

References

AMADO, A. (ed.) (2007). Periodismo de calidad: Debates y desafíos. Buenos Aires: La Crujía y Fopea.

BARRANQUERO-CARRETERO, A. (2013). “Slow media. Comunicación, cambio social y sostenibilidad en la era del torrente mediático”. Palabra Clave, 16 (2), 419-448.

BECK, K.; REINECK, D. and SCHUBERT, C. (ed.) (2010). JournalistischeQualität in der Wirtschaftskrise. Konstanz: UVK.

BLUMTRITT, J.; DAVID, S. and KÖHLER, B. (2010). The Slow Media Manifesto. http://en.slow-media.net/manifesto [Fecha de Consulta: 04/05/2019].

BRABAZON, T. (2013). Digital Dieting: From Information Obesity to Intellectual Fitness. Farnham, UK: Ashgate Publishing Ltd.

BUSQUET, J. (2008). Lo sublime y lo vulgar. La “cultura de masas” o la pervivencia de un mito. Barcelona: UOC.

BUSQUET, J. (2017). Los nuevos escenarios de la cultura en la era digital. Barcelona: UOC

CASTILLO, A.; ALMANSA, A. and ÁLVAREZ, A. (2013). “Metodología científica en las revistas españolas de comunicación”. Actas del 2º Congreso Nacional sobre Metodología de la Investigación en Comunicación, 107-122, Segovia. Retrieved from http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/2992/1/MetodologiaCientifica.pdf

COLLER, X. (2000). Cuadernos Metodológicos. Estudio de casos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

DEUZE, M. (2005). “What is journalism? Professional identity and ideology of journalists reconsidered”. Journalism, 6 (4), 442-464.

GAITÁN, J.A. and PIÑUEL, J.L. (1998). Técnicas de investigación en comunicación social. Elaboración y registro de datos. Madrid: Síntesis.

GÓMEZ-MOMPART, J. L.; GUTIÉRREZ-LOZANO, J. F. and PALAU-SAMPIO, D. (eds.) (2013). La Calidad periodística. Teorías, investigaciones y sugerencias profesionales. Barcelona: Aldea global.

GÓMEZ-MOMPART, J. L.; GUTIÉRREZ-LOZANO, J. F. and PALAU-SAMPIO, D. (eds.) (2015). “Los periodistas españoles y la pérdida de calidad de la información: el juicio profesional”. Comunicar, 45. https://doi.org/10.3916/C45-2015-15

GONZÁLEZ-GOROSARRI, M. (2011). Albisteen Kalitatea (Research on Basque Media’s News Quality). Leioa: Servicio editorial de la UPV/EHU.

GRIPSRUD, J. and WEIBULL, L. (2010). Media, Markets & Public Spheres: European Media at the Crossroads. Bristol: Intellect.

GUTIÉRREZ-COBA, L. (2006). “Análisis de la calidad informativa, primer paso hacia el cambio”. Palabra Clave, 9 (1), 29-56.

JUNTUNEN, L. (2010). “Explaining the need for speed: speed and competition as challenges to journalism ethics”. In: CUSHION, S. and LEWIS, J. (Eds.). The rise of 24-hour news television: global perspectives. New York: Peter Lang, 167-181.

LÓPEZ-GARRIDO, D. (2019). “El desafío de la cultura local y urbana”. In: BUSTAMANTE, E. (Coord.). Informe sobre el estado de la cultura en España. Madrid: Fundación Alternativas.

MORAGAS, M. de (2017). “Interpretar la cultura” In: BUSQUET, J. Los nuevos escenarios de la cultura en la era digital. Barcelona: UOC, 11-18.

NEVEU, E. (2014). “Revisiting Narrative Journalism as One of The Futures of Journalism”. Special Issue: Future of Journalism: In an age of digital media and economic uncertainty, 15 (5).

PABLOS, J.M. de and MATEOS, C. (2004). “Estrategias informativas para acceder a un periodismo de calidad, en prensa y TV Patologías y tabla de medicación para recuperar la calidad en la prensa”. Ámbitos, 12, 341-365.

PELLEGRINI, S. and MÚGICA, M. C. (2006). “Valor Agregado Periodístico (VAP): La Calidad Periodística como un factor productivo en un entorno medial complejo”. Palabra Clave, 9 (1), 11-28.

RAMÍREZ DE LA PISCINA, T. (ed). (2009). Kazetari aditua unibertso digitalean. Bilbo: UEU.

RAMÍREZ DE LA PISCINA, T.; AIESTARAN, A.; AGIRRE, A. and ZABALONDO, B. (2015). Quality Journalism: Is there a future? The evolution of the reference press. Leioa: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

RAMÍREZ DE LA PISCINA, T.; GOROSARRI, M.; AIESTARAN, A.; ZABALONDO, B. and AGIRRE, A. (2014). “Periodismo de calidad en tiempos de crisis: Un análisis de la evolución de la prensa europea de referencia (2001-2012)”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 248-274.

RAUCH, J. (2011). “The Origin of Slow Media: Early Diffusion of a Cultural Innovation through Popular and Press Discourse, 2002-2010”. Transformations, 20. Retrieved from: http://www.transformationsjournal.org/wp-content/uploads/2016/12/Rauch_Trans20.pdf [Fecha de Consulta: 22/03/2019]

ROSENBERG, H. and FELDMAN, CH. S. (2008). No time to think. The menace of media speed and the 24-hour news cycle. New York: Continuum.

ROSIQUE-CEDILLO, G. and BARRANQUERO-CARRETERO, A. (2015). “Periodismo lento (slow journalism) en la era de la inmediatez. Experiencias en Iberoamérica. Slow journalism in theimmediacy era. Experiences in Ibero-America”. El profesional de la información, 24 (4), 451-462.

UNESCO.

VARA-MIGUEL, A.; NEGREDO, S.; AMOEDO, A. and MORENO, E. (2019). Digital News Report España 2019. Retrieved from: https://www.digitalnewsreport.es/los-usuarios-espanoles-se-previenen-de-la-desinformacion-y-demandan-a-los-medios-mayor-profundidad-y-vigilancia/

WHITWORTH, A. (2009). Information obesity. Oxford, UK: Elsevier, Chandos Publishing.

WIMMER, R. D. and DOMINICK, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 Carmen Peñafiel, Beatriz Zabalondo, Alazne Aiestaran