Local digital journalism . History and current uses. A study of VilaWeb local and Madridiario

Authors

  • David Caldevilla Domínguez Universidad Complutense
  • Mariona Visa Barbosa Universitat de Lleida

Abstract

This paper presents an overview of the Spanish local digital media with the aim to see how the local media have adapted to new journalism’s characteristics. First, it offers a historical review of online journalism, it shows a list of the advantages and disadvantages that new media are offering and a description of the current situation of digital media market. The second part analyzes two cases of local digital media: Vilaweb in Catalonia (specifically the case of Vilaweb Mollerussa) and Madridiario, in the region of Madrid. It aims to evaluate their use of digital resources, such as the level of interaction with the reader-user and the personalized access to the information. This analysis shows how the potential of journalism 2.0 is not yet established in the digital local media. While the national media taks full advantage of the possibilities of digital media, like blogs or forums of opinion, the local media have not yet achieved a solid ground for popular segmentation to encourage the participation of citizens.

Keywords

local, journalism, digital, proximity

References

Albornoz Espiñeira, L. A. (2004). Los diarios online de información general. El caso de los grandes periódicos en español. Tesi doctoral dirigida pel Dr. Enrique Bustamante Ramírez. Facultat de Ciències de la Informació, Universitat Complutense de Madrid.

Armentia, J. I.; Caminos Marcet, J. I.; Elexgaray Arias, J.; Marín Murillo, F.; Merchán Mota, I. (2000) El diario digital. Análisis de los contenidos textuales, aspectos formales y publicitarios. Barcelona: Bosch.

Caerols Mateo, R.; Tapia Frade, A.; Carretero Soto, A. (2013). «Insta¬gram, la imagen como soporte del discurso comunicativo participado». Vivat Academia. Núm. 124. Disponible a: www.vivatacademia.net/index. php/vivat/article/view/190/56

Caldevilla Domínguez, D. (2013). «Efectos actuales de la “sobreinforma¬ción” y la “infoxicación” a través de la experiencia de las bitácoras y del proyecto I+D avanza “radiofriends”». Revista de la SEECI. Núm. 30. Madrid: www.seeci.net/revista/hemeroteca/Numeros/Numero%2030/ N30-2.pdf [Data de consulta: 11/09/13]

Díaz Noci, J.; Salaverría Aliaga, R. (coords.). (2003) Manual de redacción ciber¬periodística. Barcelona: Ariel.

Diversos autors (2002). «Especial Periodismo digital». Sala de Prensa www. saladeprensa.org. Novembre de 2002, Any IV, Vol. 2.

Edo, C. (2002). «Las incertidumbres del periodismo en Internet». Nº 44, juny 2002, Any IV, Vol. 2. Disponible a: www.saladeprensa.org.

Estévez, J. (2003). Periodismo en la red. Madrid: Anaya Multimedia.

Gómez, B.; Paniagua, F. (2005). «Las ediciones digitales de los diarios espa¬ñoles. Nacimiento y consolidación de un sector en auge». Razón y palabra. Octubre-novembre. Disponible a: www.razonypalabra.org.mx/anterio¬res/n47/gomezpaniagua.html

González Esteban J. L. (2009) «Modelos de periodismo local y estrategias ante la crisis: el caso del News & Observer». Revista Latina de Comunicación social. Núm. 64. Disponible a: www.revistalatinacs.org/09/art/14_813_11_ MH/JL_Gonzalez_Esteban.html

González Molina, S. (2012). «Processos de convergència comunicativa en les fonts d’informació: una visió des dels gabinets de premsa». Anàlisi. Núm. 47. Desembre. Disponible a: www.analisi.cat/ojs/index.php/analisi/arti¬cle/view/n47-gonzalez/pdf_7

Laguna, A. (1994). «Las secciones de lo local en los medios de comunica¬ción». Jornadas de Comunicación Local en la Comunidad Valenciana. Pu¬blicaciones FVMP. Telos. 2009.

Martínez, A. (2003). «Los retos del periodismo local en la red: hacia una defi¬nición del espacio local en la era global». Sala de Prensa. Núm. 59 Disponi¬ble a: www.saladeprensa.org/art483.htm

Masip, P.; Mico, J. Ll. (coord.) (2009). La convergència comunicativa a la premsa local i comarcal: noves perspectives per a la informació. Barcelona: Associació Catala¬na de la Premsa Comarcal. Disponible a: www.portalcomunicacion.com/ ocl/download/ACPC_informe_def.pdf

Mateus, A. (2013). «A comunicação em serviços na era da globalização. a co¬municação digital e o serviço personalizado: oportunidades e limitações». Vivat Academia. Núm. 122. Disponible a: www.vivatacademia.net/index. php/vivat/article/view/8/9

Mut Camacho, M. (2013). «Apuntes sobre la opinión pública a pie de calle». Revista de la SEECI- Núm. 28. Disponible a: www.seeci.net/revista/he¬meroteca/Numeros/Numero%2028/n28-1.pdf

Odriozola, J. (2011). «La construcció informativa de la catàstrofe del Presti¬ge: l’abús de les fonts institucionals». Anàlisi. Núm. 44. Desembre. Dispo¬nible a: www.analisi.cat/ojs/index.php/analisi/article/view/n44-odriozo¬la/1040

Salaverría, R.; Sádaba, Charo (ed.). (2004) Towards new media paradigms. II In¬ternational Conference of COST A20. Pamplona: Eunate.

Salaverría, R. (2005). Redacción periodística en internet. Pamplona: Eunsa.

Salaverría, R. (2007). «La investigación sobre ciberperiodismo en España: tendencias, resultados y perspectivas». Text de la ponència presentada a la jornada La convergencia digital en los medios de comunicación valen¬cianos. 16 d’octubre de 2007. Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la Universitat de València. València.

Sparks, C. (2002): «La influencia de Internet en los medios de comunicación convencionales». A: VIDAL BENEYTO, J. La ventana global. Madrid: Tau¬rus.

Varela, J. (2003) «Los diarios locales buscan un futuro digital». www.soitu.es, 18 de març.

Author Biography

David Caldevilla Domínguez, Universidad Complutense

Profesor contratado doctor en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad 2 de la Universidad Complutense

Published

2014-06-05

Downloads

Download data is not yet available.