The relational factor in media convergence: an emerging proposal

Authors

  • José Antonio Gabelas Unizar
  • Carmen Marta-Lazo Profesora Titular Comunicación Audiovisual y Publicidad Universidad de Zaragoza, Facultad de Filosofía y Letras http://orcid.org/0000-0002-0004-1094
  • Patricia González Aldea Profesora de la Universidad Carlos III de Madrid Facultad de Humanidades, Comunicación y Documentación

Abstract

Human communication expressed its earliest babbles with the spoken word and continues to write its story through different technological mediations. Scenarios mediated by technology enable education that is unlimited in terms of time and physical space. Our proposal focuses on reviewing the ICT (Information and Communication Technologies) discourse and model within the context of the Relational Factor, so that we talk about ICRT: Information and Communication Relational Technologies. This process and relational structure operates at the intersection of three areas: health, education and communication. Digital skills acquire another dimension and another approach.

We believe that the ICRT proposal surpasses and improves the ICT discourse focused on its technical and/or instrumental dimension and curricular content, but which ignores, rejects and/or prohibits typical uses in digital entertainment. The application of what we have called the Relational Factor in the socio-cultural context of the digital environment takes the form of an inter-methodological path in the field of education. The "things that happen" in the digital entertainment are an opportunity for the appropriation of these lessons in formal educational spaces.

In this paper, we set out this open formula designed, planned and observed through participant observation in personalized and meaningful learning environments, as well as in the creation of collaborative knowledge routes.

Keywords

relational factor, digital competencies, life skills, inter-methodology, e-learning

References

AGUADO, J.M.; FEIJOÓ, C.; MARTÍNEZ, I. (2013). La comunicación móvil. Barcelona: Gedisa.

APARICI, R.; SILVA, M. (2012). «Pedagogía de la interactividad». Comunicar. Núm. 38, pág. 51-58. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-05

ARANDA, D.; GABELAS, J. A.; SÁNCHEZ NAVARRO, J. (2011). «Una discusión sobre ocio digital y aprendizaje: algunos mitos y una paradoja sobre las redes sociales y los videojuegos» [en línea]. En I Congreso de Educación Mediática. Segovia. [Fecha de consulta: 04/05/2013]. <http://www.educacionmediatica.es/comunicaciones/Eje%203/Daniel%20Aranda%20-%20Jose%20Antonio%20Gabelas.pdf >

CARTA OTAWA [en línea]. [Fecha de consulta: 04/02/2014] <http://www.promocion.salud.gob.mx/dgps/descargas1/promocion/2_carta_de_ottawa.pdf>

CASTELLS, M. (2000). La galaxia internet. Barcelona: Ediciones de bolsillo.

CASTELLS, M. (2001). «Internet, Libertad y Sociedad. Una perspectiva analítica». Lección inaugural del curso académico 2001-2002 de la UOC [en línea]. [Fecha de consulta: 16/05/2013] <http://www.uoc.edu/web/esp/launiversidad/inaugural01/intro_conc.html>

CASTELLS, M. (2012). Redes de indignación y esperanza. Barcelona: Alianza Editorial.

COPE, B.; KALANTZIZS, M. (2009). Ubiquitous Learning. Exploring the anywhere/anytime possibilities for learning in the age of digital media. Illinois, University of Illinois Press. Traducción de Emilio Quintana [en línea]. [Fecha de consulta: 10/10/2014]<http://www.nodosele.com/blog/wp-content/uploads/2010/03/Cope_Kalantzis.Aprendizajeubicuo.pdf>

DAMASIO, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. Barcelona: Ediciones Destino.

DELORS, J. (1996). «Los cuatro pilares de la educación». En: La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/UNESCO, pág. 91-103.

ECO, U. (1995). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Tusquets Editores.

FREIRE, P. (1969). La educación como práctica de libertad. Montevideo: Tierra Nueva.

GABELAS, J.A. (2010). La creación de un cortometraje: un proceso de mediación en la promoción de la salud del adolescente [en línea]. (Tesis doctoral inédita). Madrid: Departamento de Periodismo II. Universidad Complutense [en línea]. [Fecha de consulta: 05/05/2013] <http://eprints.ucm.es/11632/1/T32380.pdf>

GUBERN, R. (2007). «Del bisonte a la realidad virtual: la escena y el laberinto». Barcelona: Anagrama.

HERGUETA, E. (2014). «Intermetodología 2.0. Prácticas Relacionales Educomunicativas en la Educación Superior» [en línea] [Fecha de consulta: 9/10/2015] <http://www.revistalatinacs.org/14SLCS/2014_actas/046_Hergueta.pdf>

JENKINS, H.; PURUSHOTMA, R.; CLINTON, K.; WEIGEL, M.; ROBISON, A. J. (2008). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Chicago: The MacArthur Foundation [en línea] [Fecha de consulta: 12/10/2015] <http://www.newmedialiteracies.org/files/working/NMLWhitePaper.pdf>

KAPLÚN, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.

LANKSEHAR, M.; KNOBEL, M. (2008). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata.

MARTA-LAZO, C.; GABELAS, J. A.; HERGUETA, E. (2013). «Phenomenological features of digital communication, interactivity, immersion and ubiquity». Sociedad de la Información (Special Issue). Núm. 44, pág. 169-193.

MARTA-LAZO, C.; GABELAS, J. A. (2013). «La Intermetodología en la Educomunicación». Anuario Ininco. Vol. 26, pág. 185-223.

MARTA-LAZO, C.; GRANDÍO, M. (2012). «Critical insights in media liceracy research in Spain: Educational and political challenges». Media Studies. Núm. 3, pág. 139-151.

OMS (1993). «Carta de Otawa para la promoción de la salud». Salud Pública Educ Salud. Núm. 1 (1), pág. 19-22.

PRIETO CASTILLO, D. et al. (2013). «Entrevista a Daniel Prieto Castillo: En torno a la palabra en la práctica de la Educomunicación». Aularia. Núm. 2 (2), pág. 281-287.

SÁNCHEZ NAVARRO, J.; ARANDA, D.; BALLANO, S. (2013). Ludoliteracy: Alfabetización y videojuegos [en línea]. [Fecha de consulta: 10/10/2015] <http://www.uoc.edu/portal/es/symposia/congreso_ludoliteracy2013/conclusiones_actas/Conclusiones_EDUMED2013.pdf >

SIEMENS, G. (2004). «Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age». En: Eleaarnspace. Everithijg Elearning [en línea]. [Fecha de consulta: 8/10/2015] <http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm>

VALKENBURG, P. M.; JOCHEN, P. (2011). «Adolescents' online communication: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks». Journal of Adolescent Health. Núm. 48, pág. 121-127. <http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020>

WILSON, C.; GRIZZLE, A. et al. (2011). Media and Information Literacy. Curriculum for teachers. Paris: UNESCO [en línea]. [Fecha de consulta: 09/10/2015] <http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001929/192971e.pdf >

Published

2015-12-15

Downloads

Download data is not yet available.