Smartphones as an extension of the human cyborg: the case of the youth from Aragon (Spain)

Authors

Abstract

Over the years an idea has been developing that technical advances become the extension of the senses of human beings. A process that has allowed society to evolve. From the relationship between human beings and technology, emerged the concept of the cyborg (Clynes and Kline, 1960), and with a great growth in science fiction that at first referenced the incorporation of exogenous elements to the human being to facilitate their adaptation to extraterrestrial ecosystems. Other definitions that followed (Clarck, 2003) proposed for consideration that the cyborg is the result of the interactions between human beings and technology. Starting from this definition, this article proposes the way that smartphones currently fulfill the function of the nexus between the biological part and the technological part of the human cyborg. For this, through qualitative methodology (life histories), the role of these devices in the lives of eight youth is analyzed. The relevance of investigating youth lies in the role that this collective social plays at the time of incorporating and diffusing elements of novel technology to society.

The research is carried out in Aragon, an Spanish Autonomous Community that it continues representing a peripheral territory with little presence at the population level and at the Spanish´s economy. In spite of this and in contrast to what happened in other moments in history, Aragon has approached, even at its most peripheral areas, to the standards of penetration and technological applications of the rest of the world.

The research results confirm the important role that smartphones play in the lives of young people as an extension of their senses, in particular, of their brains. 

Keywords

cyborg, brain, extension of the senses, technologies of information and communication, smartphones, technology

References

ASENBAUM, H. (2017). «Cyborg Activism: Exploring the reconfigurations of democratic subjectivity in Anonymous». New Media & Society. (En prensa)

BASALLA, G. (2011). La evolución de la tecnología. Barcelona: Crítica.

BAUMAN, Z. (2002). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica BERGUA, J. A. (2011). Estilos de la investigación social. Técnicas, epistemología, algo de anarquía y una pizca de sociología. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

BLOOM, H. (2000). Global Brain: The evolution of Mass Mind from the Bing Bang to the 21st Century. Hoboken (Nueva Jersey): John Wiley & Sons.

BOYD, D. (2007). «Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life». En: D. Buckingham (ed.). Youth, Identity and Digital Media. Cambridge: MIT Press. P. 119–142.

BRAILAS, A. V.; TSEKERIS, C. (2014). «Social behaviour in the internet era: cyborgs, adolescents and education». European Journal of Social Behaviour, 1, 1: 1–4.

BRONCANO, F. (2000). Mundos artificiales. Filosofía del cambio tecnológico. Barcelona: Paidós.

CALVINO, I. (2013). Punto y aparte. Ensayos sobre literatura y sociedad. Madrid: Siruela.

CARDENAL DE LA NUEZ, M. (2006). El paso a la vida adulta. Dilemas y estrategias ante el empleo flexible. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

CARR, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Madrid: Taurus.

CASTELLS, M. (2006). La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza.

CLARCK, A. (2003). Natural-Born Cyborgs. Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence. Nueva York: Oxford University Press.

CLYNES, M. E.; KLINE, N. S. (1960). «Cyborg and Space». Astronautics, 75: 26–67, 74–75. http://goo.gl/tQ9B

CUESTA, U.; GASPAR, S. (2013). «Análisis motivacional del uso del smartphone entre jóvenes: una investigación cualitativa». Historia y Comunicación Social, 18 (noviembre): 435–447. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44252

DERRY, T. K.; WILLIAMS, T. I. (1977). Historia de la tecnología I. Desde la Antigüedad hasta 1750. Madrid: Siglo XXI.

— (1990). Historia de la tecnología II. Desde 1750 a 1990. Madrid: Siglo XXI.

— (1998). Historia de la tecnología II. Desde 1750 a 1990. Madrid: Siglo XXI.

DÍAZ NOSTY, B. (2013). La prensa en el nuevo ecosistema informativo. «¡Que paren las rotativas!». La transición al medio continuo. Madrid y Barcelona: Ariel.

DI LEO, P.; TAPIA, S. A. (2013). «En los márgenes de los márgenes. Procesos de individuación y experiencias migratorias de jóvenes en barrios populares del Área Metropolitana de Buenos Aires». Argumentos, 15: 203–228.

FEIXA, C. (2000). «Generación @. La juventud en la era digital». Nómadas, 13: 75–91.

— (2014). De la Generación@ a la #Generación. Barcelona: Ned.

FERRAROTTI, F. (1993). «Sobre la autonomía del método biográfico». En: J. M. Marinas y C. Santamarina (eds.). La historia oral: métodos y experiencias Madrid: Debate. P. 121–128.

FRANSMAN, M. (2011). «The symbiotic Theory of Innovation: Knowledge Creation and the Evolution of the Capitalist System». En: C. Antonelli (ed). Handbook on the Economic Complexity of Technological Change. Cheltenham y Northampton: Edward Elgar.

GASPAR, S.; CUESTA, V. (2015). «Adicción al smartphone. Análisis motivacional de uso entre nativos digitales». Opción, 31, núm. 4: 517–531.

GIMENO, C. (2014). Buscavidas. La globalización de las migraciones juveniles. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

HARAWAY, D. (2000). «A cyborg manifesto. Science, technology and social-feminism in the late twentieth century». En: D. Bell y B. M. Kennedy. The cybercultures reader. Londres y Nueva York: Routledge. P. 291–324.

HARMON, E.; MAZMANIAN, M. (2013). «Stories of the Smartphone in everyday discourse: conflict, tension & instability». En: CHI’13. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. P. 1051–1060. http://dx.doi.org/10.1145/2470654.2466134

HARRIS, M. (1984). Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza.

JENKINS, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

KERCKHOVE, D. (1999). La piel de la cultura. Barcelona: Gedisa.

KOVÁCS, I. (2013). «Flexibilização do mercado de trabalho e percursos de transição de jovens: uma abordagem qualitativa do caso da área metropolitana de Lisboa». Lisboa: Instituto Superior de Economia e Gestão – SOCIUS Working papers, 1.

LANKOW, J.; RITCHIE, J.; CROOKS, R. (2013). Infografías. El poder del Story Telling Visual. Barcelona: Gestión 2000.

LEVY, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Washington D. C.: Biblioteca Virtual em Saúde.

LICKLIDER, J. C. R. (1960). «Man-Computer Symbiosis». IRE Transactions on Human Factors in Electronics, 1: 4–11.

MALINOWSKI, B. (1975). «La cultura». En: S. H. Kahn. El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama.

MANOVICH, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.

MARTA-LAZO, C.; GABELAS, J. (2016). Comunicación digital. Un modelo basado en el factor R-elacional. Barcelona: UOC.

MARTÍN-BARBERO, J. (2008). «El cambio en la percepción de los jóvenes. Socialidades, tecnicidades y subjetividades». En: R. Morduchowicz (coord.). Los jóvenes y las pantallas. Nuevas formas de sociabilidad. Buenos Aires: Gedisa.

MATTELART, A. (2002). Historia de la sociedad de la información. Barcelona: Paidós.

MCLUHAN M. (1996). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.

— (1998). La galaxia Gutenberg. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

MUÑOZ, M. J.; FERNÁNDEZ, L.; GÁMEZ, M. (2013). «Adicción y abuso del teléfono móvil». En: E. Echeburúa, F. J. Labrador y E. Becoña (coords.). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Madrid: Pirámide.

NEGROPONTE, N. (1995). El mundo digital. Barcelona: BSA.

PAC, D.; VENTURA, T. (2015). «Trayectoria de jóvenes de Zaragoza (España) en configuraciones familiares obreras». Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13, 2: 981–994. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.13230100914

PASCUAL-LEONE. A. A. et al. (2005). «The plastic human brain cortex». Annual Review of Neuroscience, 28: 307–401. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.neuro.27.070203.144216

PEÑUELA, M. et al. (2014). «El uso de los smartphones y las relaciones interpersonales de los jóvenes universitarios en la ciudad de Barranquilla (Colombia)». Salud Uninorte, 30, 3: 335–346. http://dx.doi.org/10.14482/sun.30.3.5787

PINTO, M. (2008). «Información, acción, conocimiento y ciudadanía. La educación escolar como espacio de interrogación y de construcción de sentido». En: R. Morduchowicz (coord.). Los jóvenes y las pantallas. Nuevas formas de sociabilidad. Buenos Aires: Gedisa.

PISANI, F.; PIOTET, D. (2009). La alquimia de las multitudes. Cómo la web está cambiando el mundo. Barcelona: Paidós.

PRENSKY, M. (2001). «Digital Natives, Digital Inmigrants». On the Horizon, 9, 5: 1–6. http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816

RAMOS, R. (2016). «Penetración tecnológica en Aragón. De periferia a centro. [Technological penetration in Aragon. From periphery to Center]». Revista F@ro, 24, 2: 143–167. http://goo.gl/51sKb1

REIG, D.; VÍLCHEZ, L. F. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: tendencias, claves y miradas. Madrid: Fundación Telefónica – Fundación Encuentro.

RHEINGOLD, H. (2002). Smart Mobs: The next social revolution. Cambridge: Perseus.

ROGERS, E. (1983). Diffusion of innovations. Nueva York: The Free Press.

ROMERO, M. et al. (2015). «Can Serious Games Contribute to Developing and Sustaining 21st Century Skills?». Games and Culture, 10, 2: 148–177. http://dx.doi.org/10.1177/1555412014548919

RUBIO-ROMERO, J.; PERLADO LAMO DE ESPINOSA, M. (2015). «El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: una aproximación a través de los jóvenes universitarios». Icono, 13, 2: 73–94. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v13i2.818

RUSSELL, P. (1983). The global brain: speculations on the evolutionary leap to planetary consciousness. Los Angeles: JP Tarcher.

TAPSCOTT, D. (1998). Growing up Digital: The rise of the Net Generation. Nueva York: McGraw-Hill.

TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.

URTEAGA, M. (2012). «De jóvenes contemporáneos: trendys, emprendedores y empresarios culturales». En: N. García Canclini, F. Cruces y M. Urteaga (coords.). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Barcelona: Ariel.

URUEÑA, A. (coord.). (2016). La sociedad en red. Informe anual 2015. Madrid: Ministerio de Industria, Energía y Turismo.

VALLES, M. (1989). Abrirse camino en la vida: proyectos vitales de los jóvenes madrileños. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

VIEDMA, A. (2009). «Entrevistas». En: J. Callejo (coord.). Introducción a las técnicas de investigación social. Madrid: Ramón Areces.

WESTLUND, O. (2011). Cross-Media News Work. Sensemaking of the Mobile Media (R)evolution. Gotemburgo: JMG. Department of Journalism, Media and Communication.

WILLIAMS, T. I. (1987). Historia de la tecnología. IV. Desde 1900 a 1950 (I). Madrid: Siglo XXI.

— (1987b). Historia de la tecnología. V. Desde 1900 a 1950 (II). Madrid: Siglo XXI.

WINNER, L. (2008). La ballena y el reactor. Barcelona: Gedisa.

YOUNG, J. Z. (1951). Doubt and Certain in Science: A Biologist’s Reflections on the Brain. Londres: Oxford University Press.

Published

27-06-2017

Downloads

Download data is not yet available.