Recent history of Chile in three television fiction works: An audiovisual and thematic analysis

Authors

  • Javier Mateos-Pérez Universidad de Chile
  • Gloria Ochoa Germina. Conocimiento para la acción
  • Andrea Valdivia Universidad de Chile

Abstract

In the last ten years, a significant change in Chilean television has taken place as a result of the production and broadcasting of national fiction series. Los 80, Los archivos del Cardenal, and El reemplazante are audiovisual productions which highlight this phenomenon. These series, through which we are able to learn about part of the history of Chile in the last forty years, stand out due to their artistic quality, high ratings, and the social debate that has arisen around them. This article analyzes three series from an audiovisual and content perspective. These works of fiction provide a snapshot of a historical period through three different themes: life during the dictatorship, the violation of human rights, and social inequality as revealed in the current educational crisis. The results show how these series go beyond entertainment and propose in their plots complex and controversial themes for Chilean society. The audiovisual proposal is constructed in such a way as to seek the verisimilitude of the story through the staging, the use of archival images, and the capturing of direct sound, among other formal resources.

Keywords

television series, Chile, recent history, audiovisual analysis, content analysis

References

ANTEZANA, L. (2015). Las imágenes de la discordia. La dictadura chilena en series televisivas de ficción. Buenos Aires: Clacso.

ANTEZANA, L.; MATEOS-PÉREZ, J. (2017). «Construcción de memoria: la dictadura a través de la ficción televisiva en Chile». Historia Crítica (en prensa).

AUMONT, J.; MICHEL, M. (1990). Análisis del film. Buenos Aires: Paidós.

CASTILLO, A. M.; SIMELIO, N.; RUIZ, M. J. (2012). «La reconstrucción del pasado reciente a través de la narrativa televisiva. Estudio comparativo de los casos de Chile y España», Revista Comunicación, 1 (10), 666-681.

CÁRDENAS, C. (2012). «¿Cómo es representado el pasado reciente chileno en dos modos semióticos? Reconstrucción de la memoria en Historia del siglo XX chileno y Los archivos del Cardenal». Revista Comunicación, 1 (10), 653-665.

CASETTI, F.; DI CHIO, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.

CHAMORRO, M. A. (2014). «Historia y ficción: un debate que no acaba para comprender la realidad». Comunicación y Medios, 29, 143-155. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2014.29928

— (2016). «Tratamiento del recuerdo en las plataformas digitales como efecto del visionado de series de ficción histórica. El caso de España y Chile en la pantalla visual y digital». En: M. FRANCÉS; G. OROZCO (ed.). Nuevos modelos mediáticos: diversidad, usuarios y ventanas. Madrid: Síntesis.

CRUZ, M. (ed.). (2002). Hacia dónde va el pasado. El porvenir de la memoria en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós. En: E. YESTE (2009). «Los medios revisitando el pasado: los límites de la memoria». Anàlisi, 38, 71-80.

EDGERTON, G. (2001). «Television as Historian. A different kind of history altogether». En: G. EDGERTON; G.; P. ROLLINS. (eds.). (2001). Television Histories. Shaping Collective Memory in the Media Age. Lexinton: Kentucky University Press.

FUENTEALBA, R. (2013). «Culture and power in Santiago’s imaginaries: Politics and representation in El reemplazante». Final Degree of MSc in Human Geography: Society and Space. Universidad de Bristol: School of Geographical Sciences.

GALÁN, E. (2007). «Las huellas del tiempo del autor en el discurso televisivo de la posguerra española». Razón y Palabra. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n56/egalan.html [Fecha de consulta: 22/04/17].

MATEOS-PÉREZ, J.; OCHOA, G. (2016). «Contenido y representación de género en tres series de televisión chilenas de ficción (2008-2014)». Cuadernos.info, 39, 55-66. https://doi.org/10.7764/cdi.39.832

MONTERO, J.; PAZ, M. A. (2013). «Historia audiovisual para una sociedad audiovisual». Historia Crítica, 49, 159-183. https://doi.org/10.7440/HISTCRIT49.2013.08

RUEDA, J. C. (2009): «¿Reescribiendo la Historia?: Una panorámica de la ficción histórica televisiva española reciente». Alpha, 29, 85-104.

RUEDA, J. C.; CORONADO, C. (2010). «La codificación televisiva del franquismo: de la historia del entretenimiento a la historia como entretenimiento». Historia Crítica, 40, 170-195.

SCHLOTTERBECK, M. E. (2014). «Actos televisados: el Chile de la dictadura visto por el Chile del bicentenario». A Contracorriente. Una revista de historia social y literatura de América latina, 12 (1), 136-157.

Author Biographies

Javier Mateos-Pérez, Universidad de Chile

Javier Mateos-Pérez, profesor del Instituto de la Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. Doctor en Comunicación Social por la Universidad Complutense de Madrid, España. Su trabajo de investigación académica se encuadra en los estudios culturales centrados en la televisión y el cine. javiermateos@uchile.cl

Gloria Ochoa, Germina. Conocimiento para la acción

Gloria Ochoa Sotomayor, Directora de Germina, conocimiento para la acción. Antropóloga social y Magíster en Gestión y Políticas Públicas por la Universidad de Chile. Su trabajo se ha centrado en organizaciones sociales y memoria, género, identidades y cultura, y participación. gochoa@germina.cl

Andrea Valdivia, Universidad de Chile

Andrea Valdivia Barrios, profesora del Instituto de la Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. Antropóloga social de la Universidad de Chile y doctora en Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Su trabajo académico se inscribe en las líneas de comunicación, educación, identidad y estudios de juventud. andrea.valdivia@uchile.cl

Published

15-12-2017

Downloads

Download data is not yet available.