Media discourse on gastronomy: Culinary narratives in Catalan newspapers

Francesc Fusté-Forné, Pere Masip

Abstract

Specialist journalism consists in the narration of content related to social interests. One of the niches with the greatest impact in recent years is gastronomy. Despite the boom experienced by gastronomy on television and Internet, printed media is still a reference concerning gastronomy communication, and one of the reasons for its increasing popularity. This research focuses on the current content of food journalism in Catalonia. The paper aims to analyze the predominant topics that delineate the gastronomy discourse. To achieve this, the study reviews gastronomy-themed articles published from 2005 to 2015 in the two major newspapers in Catalonia, El Periódico and La Vanguardia. The methodology is based on a content analysis of 2,776 articles that are classified by theme. For this purpose, three general categories were defined, namely production, distribution, and gastronomy and society, which include eleven specific themes. The results show that El Periódico and La Vanguardia tend to deal with gastronomy content in a similar manner. The characteristics of the discourse of food journalism in Catalan dailies over the last decade are also discussed.

Keywords

Catalonia; gastronomy; narratives; specialist journalism; food journalism; mainstream newspapers

References

ACOSTA, Y. (2011). «La gastronomía como elemento comunicativo en los personajes de las novelas de Isabel Allende». Fonseca, Journal of Communication, 3 (1), 25-40.

ACOSTA, Y.; CANAVILHAS, J. i GOSCIOLA, V. (2011). «La información viral: Estudio del caso del cierre temporal de El Bulli». Revista PANGEA, 2, 47-68.

AGUIRREGOITIA, A. i FERNÁNDEZ, M. D. (2015). «La gastronomía en la prensa española del siglo XIX». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21 (1), 17-33.

BRUNET, I.; PASTOR, I. i BELZUNEGUI, A. (2002). Tècniques d’investigació social. Barcelona: Pòrtic.

DO AMARAL, R. M. (2006). «Da cozinha à sala de estar: Um olhar sobre a gastronomia no jonalismo cultural brasileiro». Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2 (21). Universidade Federal de Pernambuco.

FUSTÉ FORNÉ, F. i MASIP, P. (2013). «El periodisme especialitzat i futur del periodisme: Anàlisi de la columna gastronòmica». A: ZILLES, K.; CUENCA, J. i ROM, J. (eds.). Breaking the Media Value Chain. Barcelona: Universitat Ramon Llull, 127-134.

— (2017). «Quin és el discurs mediàtic al voltant de la gastronomia?: Narratives culinàries a la premsa catalana». XXVII Conferència de la Societat Catalana de Comunicació. Congrés Internacional de Recerca en Comunicació. Girona.

HANKE, R. (1989). «Mass Media and Lifestyle Differentiation». Journal of Communication, 11, 221-238.

HIDALGO-MARÍ, T. i SEGARRA-SAAVEDRA, J. (2014). «Televisión y gastronomía. Análisis histórico de la programación televisiva desde una perspectiva publicitaria». Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 7 (2), 317-341.

HUGHES, K. (2010). «Food Writing Moves from Kitchen to Bookshelf». Guardian Review (19 de juny), 2-4.

JENSEN, K. B. i JANKOWSKI, N. (1993). Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch.

JONES, S. i TAYLOR, B. (2013). «Food journalism». A: TURNER, B. i ORANGE, R. (eds.). Specialist Journalism. Nova York: Routledge, 96-106.

KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología del análisis de contenido: Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

LEWIS, T. (2008). Smart Living. Nova York: Peter Lang.

MENNELL, S. (1996). All Manners of Food: Eating and Taste in England and France from the Middle Ages to the Present. Chicago: University of Illinois Press.

NAULIN, S. (2015). «Se faire un nom: Les ressorts de la singularisation des critiques gastronomiques». Sociologie du Travail, 57 (3), 322-343.

NAVARRO, J. R. i ACOSTA, Y. (2012). «Metodologías para el análisis del tratamiento de la gastronomía de vanguardia en la prensa generalista». A: Actas IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social: Comunicación, control y resistencias. Sociedad Latina de Comunicación Social.

PERIS BLANES, A. (2015). «Els programes televisius de cuina i la identitat nacional: El cas de MasterChef». Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 32 (2), 30-40.

PUJOL, A. (2009). «Cosmopolitan Taste: The Morphing of the New Catalan Cuisine». Food, Culture and Society, 12 (4), 437-455.

SÁNCHEZ GÓMEZ, F. (2008). La columna gastronómica de Manuel Vázquez Montalbán. Bilbao: Universidad del País Vasco.

— (2010). La crítica gastronómica como género periodístico: Rafael García Santos y la nueva cocina vasca. Bilbao: Universidad del País Vasco.

— (2011). La función didáctica del periodismo gastronómico en Internet. Bilbao: Universidad del País Vasco.

SEGARRA-SAAVEDRA, J.; HIDALGO-MARÍ, T. i RODRÍGUEZ-MONTEAGUDO, E. (2015). «La gastronomía como industria creativa en un contexto digital: Análisis de webs y redes sociales de los restaurantes españoles con estrella Michelin». adComunica: Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 10, 135-154.

SMITH, A. D. (1995). «Gastronomy or Geology?: The Role of Nationalism in the Reconstruction of Nations». Nations and Nationalism, 1 (1), 3-23.

SORIANO, J. (2007). L’ofici de comunicòleg: Mètodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo.

URROZ, J. J. (2008). «La gastronomía en los medios de comunicación: Una visión crítica». Revista Ábaco, 57, 19-34.

VOSS, K. W. (2012). «Food Journalism or Culinary Anthropology? Re-evaluating Soft News and the Influence of Jeanne Voltz’s Food Section in the Los Angeles Times». American Journalism, 29 (2), 66-91. https://doi.org/10.1080/08821127.2012.10677826

WIMMER, R. D. i DOMINICK, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación: Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2018 Francesc Fusté-Forné, Pere Masip