Functionality of narrative cinematographic components in the new television formats: Dating shows

Authors

  • Belén Puebla-Martínez Universidad Rey Juan Carlos https://orcid.org/0000-0002-1481-4238
  • Silvia Magro Vela Universidad Rey Juan Carlos
  • Javier Fernández Valera Universidad Complutense de Madrid

Abstract

For little more than a decade, a new format has been present in Spanish television programming: dating shows. These entertainment programs are a combination of different formats and content such as game shows and reality shows where emotional rewards prevail over the monetary component of traditional contests. The aim of this research is to examine how these programs construct a narrative based on elements previously established by the film industry. A content analysis is performed of the elements taking into account narrative structures, scripts, the revision of time and space, the viewpoint of the narrator and contestants, and the postproduction of these formats. The sample comprises programs defined as dating shows that have been broadcast in the last decade on generalist television and have a high audience, such as Granjero busca esposa (Cuatro, 2008–), ¿Quién quiere casarse con mi hijo? (Cuatro, 2012–), Un príncipe para… (Cuatro, 2013– 2016), Casados a primera vista (Antena 3, 2015–) and First Dates (2016–), among others. It is concluded that those “new” formats are nothing but a reformulation of classic mechanisms characteristic of narrative architecture, which is accommodated to sociocultural trends that currently dominate communication media.

Keywords

dating show, narrative, screenplay, television, reality show

References

BIGNELL, J. (2005). Big Brother: Reality tv in the twenty-first century. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

BONDEBJERG, I. (1996). «Public discourse/private fascination: Hybridization in “true-life-story” genres». Media, Culture & Society, 18, 27-45. https://doi.org/10.1177/016344396018001003

BORDWELL, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.

CANET, F. y PROSPER, J. (2009). Narrativa audiovisual: Estrategias y recursos. Madrid: Síntesis.

CHION, M. (2003). Cómo se escribe un guion. Madrid: Cátedra.

ESCOFFERY, D. S. (2006). How real is reality Tv?: Essays on representation and truth. Carolina del Norte y Londres: McFarland & Company.

GARCÍA JIMÉNEZ, J. (2000). Información audiovisual. Los géneros. Madrid: Paraninfo.

GENETTE, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

HILL, A. (2005). Reality tv: Audiences and popular factual television. Londres y Nueva York: Routledge.

HOLMES, S. y JERMYN, D. (2004). Understanding reality television. Londres y Nueva York: Routledge, 111-135.

KILBORN, R. (2003). Staging the real: Factual tv programming in the age of Big Brother. Manchester y Nueva York: Manchester University Press.

— (2008). «Playing the reality card: Factual tv programming for a new broadcasting age». Zeitschrift fur Anglistik und Amerikanistik, 56 (2), 143-151. https://doi.org/10.1515/zaa.2008.56.2.143

LEÓN, B. (2013). Entretenimiento televisivo basado en hechos reales. Salamanca: Comunicación Social.

MCKEE, R. (2004). El guion: Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba.

MENÉNDEZ, M. I. (2016). «Sufrir para salvarse: Intimidad y verdad en la hiperrealidad mediática». Espacio Abierto: Cuaderno Venezolano de Sociología, 2 (4) (octubre-diciembre).

MITTELL, J. (2009). «Lost in a Great Story: Evaluation in Narrative Television (and Television Studies)». En: PEARSON, R. (ed.). Reading Lost Perspectives on a Hit Television Show. Nueva York: I.B. Tauris, 119-139.

NEIRA, R. (1998). «El espacio en el relato cinematográfico: Análisis de los espacios en un film». Archivum: Revista de la Facultad de Filología, 48-49, 373-397.

RAMÍREZ, M. M y GORDILLO, I. (2013). «Modelos de tele-realidad: Nomenclaturas actualizadas del hipergénero docudramático». Anuario ININCO, 1 (25) (junio).

RINCÓN, O. (2003). «La narrativa total de la televisión». Signo y Pensamiento, 42 (22) (enero-junio).

SÁNCHEZ-ESCALONILLA, A. (2001). Estrategias de guion cinematográfico. Barcelona: Ariel.

VALE, E. (1996). Técnicas del guion para cine y televisión. Barcelona: Gedisa.

WRIGHT, C. J. (2006). «Welcome to the Jungle of the Real: Simulation, Commoditization and Survivor». The Journal of American Culture, 29 (2), 170-182.

Author Biographies

Belén Puebla-Martínez, Universidad Rey Juan Carlos

Personal Docente e Investigador / Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología Universidad Rey Juan Carlos

Silvia Magro Vela, Universidad Rey Juan Carlos

Profesora asociada.

Departamento de Ciencias de la Comunicación y la Sociología

Universidad Rey Juan Carlos

Javier Fernández Valera, Universidad Complutense de Madrid

Profesor asociado.

Ces Felipe II de Aranjuez

Published

2018-12-19

Downloads

Download data is not yet available.