Bibliometric analysis of scientific production in the field of public relations through doctoral dissertations (2006–2017) and Spanish doctoral programs (2017)
Abstract
This article analyses the production of doctoral dissertations on public relations read at Spanish universities (2006–2017). The aim is to compare our findings to those of a similar study on the period 1965–2005 carried out by Castillo and Xifra in 2006 and also to correlate this production with doctoral programs specialized in public relations offered by Spanish universities during the same period. The methodology used is bibliometric analysis. On the one hand, it has been observed that the fields and research topics of most of the dissertations analyzed examine the professional practice of public relations and its instrumental dimension, similar to the results presented in the previous research. On the other hand, the fact that the Spanish higher education system offered only two doctoral programs with the term “public relations” in the name of the title in the 2017–2018 academic year and an additional one that included a public relations research line determines the proliferation of this discipline’s scientific production.Keywords
bibliometrics, university, public relations in Spain, doctoral dissertations, doctoratesReferences
AGUDELO, D.; BRETÓN-LÓPEZ, J.; ORTIZ-RECIO, G.; POVEDA-VERA, J.; TEVA, I.; VALOR-SEGURA, I. y VICO, C. (2003). «Análisis de la productividad científica de la Psicología española a través de las tesis doctorales». Psicothema, 15 (4), 595-609.
BOTAN, C. H. y HAZLETON, V. (2006). «Public relations in a new age». En: C. H. Botan y V. Hazleton, Public Relations Theory II (1-18). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
BOYNTON, L. (2006). «What we value: A Delphi study to identify key values that guide ethical decision-making in Public Relations». Public Relations Review, 32 (4), 325-330.
CAMPS, D. (2008). «Limitaciones de los indicadores bibliométricos en la evaluación de la actividad científica biomédica». Colombia Médica, 39 (1), 74-79.
CASTILLO-ESPARCIA, A.; RUBIO-MORAGA, A. y ALMANSA-MARTÍNEZ, A. (2012). «La Investigación en comunicación. Análisis bibliométrico de las revistas de mayor impacto del ISI». Revista Latina de Comunicación Social, 67, 248-270.
CASTILLO-ESPARCIA, A.; RUIZ-MORA, I. y ÁLVAREZ-NOBELL, A. (2016). «Procesos de institucionalización de la investigación sobre comunicación: la reconfiguración de la estructura de la oferta de los estudios de doctorado en Comunicación en España». En: B. DÍAZ NOSTY y R. de FRUTOS (coords.). Rumbos de la investigación en España sobre Comunicación (703-718). III Congreso Nacional de Metodología de la Investigación en Comunicación. Málaga, 12-13 noviembre de 2015.
CASTILLO, A. y XIFRA, J. (2006). «Investigación bibliométrica de las tesis doctorales españolas sobre relaciones públicas». Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 34, 141-161.
CASTILLO, A.; ÁLVAREZ, A. y MUÑIZ, J. A. (2013). «EEES y la formación en comunicación en España. La estructura de la oferta de postgrado». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, especial marzo, 99-110.
CUENCA, J.; COMPTE, M.; MATILLA, K. y HERNÁNDEZ, S. (2017). «Un análisis de los másters universitarios españoles especializados en Relaciones Públicas y Comunicación Corporativa, curso 2016-2017, desde la perspectiva de las Relaciones Públicas». Obra Digital, 13, 37-57.
FERGUSON, M. A. (1984, agosto). Building theory in public relations: Interorganizational relationships as public relations paradigm. Comunicación presentada en la Conferencia Anual de la Association for Education in Journalism and Mass Communication, Gainesville, FL.
FUENTES PUJOL, E. y ARGUIMBAU VIVÓ, LL. (2010). «Las tesis doctorales en España (1997-2008): análisis, estadísticas y repositorios cooperativos». Revista Española de Documentación Científica, 33 (1), 63-89.
GARCÍA LEIVA, T. (2011). «La digitalización de la comunicación y la cultura». Telos, Cuadernos de Comunicación e Innovación, 83.
GONZALEZ DE DIOS, J.; MOYA, M. y MATEOS HERNANDEZ, M. A. (1997). Indicadores bibliométricos: características y limitaciones en el análisis de la actividad científica. Anales Españoles de Pediatría, 47 (3), 235-244.
HAUG, G. E. (2015). Grados y másteres en España y el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Madrid: CRUE-Universidades Españolas, Colección Monografías.
MALTRAS-BARBA, B. (2003). Indicadores bibliométricos. Fundamentos y aplicación al análisis de la ciencia. Gijón: Trea.
MATILLA, K.; CUENCA-FONTBONA, J. y MARCA-FRANCÉS, G. (2014). «Ya me he graduado en Relaciones Públicas. Y, ahora, ¿qué? Una mirada a la formación de postgrado oficial en España (2013-2014)». En: J. FOMBONA CADAVIECO y D. CALDEVILLA DOMÍNGUEZ. Nuevas formulaciones de los contenidos docentes (capítulo 32, 373-383). Madrid: McGraw Hill Education.
MCELREATH, M. P. (1980). Priority research questions for public relations for the 1980s. Nueva York: Foundation for Public Relations Research and Education.
MCELREATH, M. P. (1989). «Priority research questions in the field of public relations for the 1990s: trends over the past ten years and predictions for the future». Meeting of the Speech Communication Association, San Francisco, CA.
MCELREATH, M. P. y BLAMPHIN, J. M. (1994). «Partial answers to priority research questions –and gaps– found in the Public Relations Society of America’s body of knowledge». Journal of Public Relations Research, 6 (2), 69-103.
MERLO VEGA, J. A. y SORLI ROJO, A. (2002). «Bases de datos y recursos en Internet sobre tesis doctorales». Revista Española de Documentación Científica, 25 (1), 95-106.
MIGUEL ALONSO, A. (2000). «Aportaciones al estudio de la literatura gris universitaria: La evolución de la tesis doctoral en España». I Congreso Universitario de Ciencias de la Documentación: Teoría, historia y metodología de las ciencias de la documentación, 645-651. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
MÍGUEZ-GONZÁLEZ, M. I.; CORBACHO-VALENCIA, J. M. y BAAMONDE-SILVA, X. M. (2016). «Tendencias de investigación sobre relaciones públicas en revistas internacionales: el caso de Journal of Public Relations Research, 2012-2014». Revista Internacional de Relaciones Públicas, 6 (12), 5-24.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2011). Real Decreto 99/2011, de 28 de enero, por el que se regulan las enseñanzas oficiales de doctorado. BOE nº 35, 10 de febrero de 2011, Sec. 1, pág. 13.909.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (MECD) (2017). «Avance de la Estadística de estudiantes. Curso 2016-2017» [datos provisionales]. En: Sistema integrado de información universitaria. Madrid: MECD.
MORALEJO ÁLVAREZ, M. R. (2000). «Las tesis doctorales de las universidades españolas: control bibliográfico y acceso». Revista General de Información y Documentación, 10 (1), 235-243.
MORENO-FERNÁNDEZ, O. y MORENO-CRESPO, P. (2016). «Análisis bibliométrico de las tesis doctorales españolas indexadas con el descriptor ‘Sector de la educación’ (1976/2014)». Revista Española de Documentación Científica, 39 (3), e146. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2016.3.1331
ORERA-ORERA, L. (2003). «Bibliotecas digitales de tesis doctorales: Metodología para su planificación». Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 72, 55-72.
PEÑAFIEL, C.; TORRES, E. y IZQUIERDO, P. (2016). «Percepción cualitativa de gestores universitarios de investigación en Comunicación a través de un Philips 66». En: J. HERRERO y C. MATEOS (coords.). Del verbo al bit (790-810). Tenerife: Universidad de La Laguna, Cuadernos Artesanos de Comunicación #116.
PERLADO-LAMO DE ESPINOSA, M. y SAAVEDRA-LLAMAS, M. (2017). Los estudios universitarios especializados en Comunicación en España. Barcelona: UOC, Colección Dircom, n.º 8.
RAUPP, J. y VAN RULER, B. (2006). «Trends in public relations and communication management research: a comparison between Germany and The Netherlands». Journal of Communication Management, 10 (1), 18-26.
SALLOT, L. M.; LYON, L. J.; ACOSTA-ALZURU, C. y JONES, K. O. (2003). «From aardvark to zebra: A new millennium analysis of theory development in public relations academic journals». Journal of Public Relations Research, 15 (1), 27-90.
SYNNOTT, G. y MCKIE, D. (1997). «International issues in PR: researching research and prioritizing priorities». Journal of Public Relations Research, 9 (4), 259-282.
TATO GARCÍA, M.; TATO JIMÉNEZ, J. L. y CASTILLO DÍAZ, A. (2014). «La investigación en comunicación en España: estado de la cuestión». Revista RAE-IC, 1 (1), 129-139.
TILSON, D. J. y PÉREZ, P. S. (2003). «Public relations and the new golden age of Spain: a confluence of democracy, economic development and the media». Public Relations Review, 29 (2), 125-143.
VAN RULER, B.; VER?I?, D.; BÜTSCHI, G. y FLODIN, B. (2004). «A First Look for Parameters of Public Relations in Europe». Journal of Public Relations Research, 16 (1), 35-63.
VV. AA. (2005). Los diez principios de Salzburgo. Seminario Bolonia «Doctoral Programmes for the European Knowledge Society», Salzburgo. https://www.eua.eu/component/attachments/attachments.html?task=attachment&id=1881
WAKEFIELD, R. (2000). «Preliminary Delphi research on international public relations programming: initial data supports application of certain generic/specific concepts». En: D. MOSS, D. VER?I?, y G. WARNABY (eds.). Perspectives on public relations research (179-208). Londres: Routledge.
WATSON, T. (2008a). «Public relations research priorities: a Delphi Study». Journal of Communication Management, 12 (2), 104-123.
WATSON, T. (2008b). «Research Priorities for Public Relations: The Asia Pacific insights from an international Delphi study». PRism 5 (1-2).
WHITE, J. y BLAMPHIN, J. (1994). Priorities for research into public relations practice in the United Kingdom. Londres: City University Business School / Rapier Research.
XIFRA, J. (2007). «Undergraduate public relations education in Spain: Endangered species?». Public Relations Review, 33 (2), 206-213.
XIFRA, J. (2015). «La ‘enseñanza’ universitaria de la comunicación corporativa en Cataluña». En: K. MATILLA (ed.). Historia de la Comunicación Corporativa en Cataluña (147-199). Barcelona: UOC.
XIFRA, J. y CASTILLO, A. (2006). «Forty years of doctoral public relations research in Spain: A quantitative study of dissertation contribution to theory development». Public Relations Review, 32, 302-308.
Published
Downloads
Copyright (c) 2019 Joan Cuenca-Fontbona; Kathy Matilla; Marc Compte-Pujol
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.