The value of values in 21st-century journalism: The ethical training of journalists in the post-truth era

Rodrigo Fidel Rodríguez Borges

Abstract

The birth of the so-called post-truth era and the new digital environment of social networks have been accompanied by the multiplication of communicators of all kinds who present themselves as “citizen journalists”. This fact brings to the fore two important questions: What constitutes professional journalism? And who deserves to be called a journalist? This paper attempts to answer these two questions from the perspective of the academic training of future journalists, while emphasizing the basic ethical principles of journalism and the need to advance in a policy of accountability to public opinion.

Keywords

journalistic ethics; post-truth; journalism; university; accountability

References

AIMC (2020). Estudio General de Medios: 1ª Ola 2020. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de https://www.aimc.es/blog/entrega-resultados-egm-1a-ola-2020/

AMERICAN PRESS INSTITUTE (2015). How Millennials Get News: Inside the Habits of America’s First Digital Generation. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de http://www.mediainsight.org/PDFs/Millennials/Millennials%20Report%20FINAL.pdf /

ANECA (2005). Libro blanco de los títulos de grado en Ciencias de la Comunicación. Recuperado el 2 de enero de 2020, de http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf

APEL, K. (1985). La transformación de la filosofía, II. Madrid: Taurus.

ARISTÓTELES (2009). Ética a Nicómaco. Traducción de María Araujo y Julián Marías. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

BASSETS, L. (2013). El último que apague la luz: Sobre la extinción del periodismo. Madrid: Taurus.

BRADSHAW, S. y HOWARD, P. (2018). «Why does junk news spread so quickly across social media?». Knight Foundation. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://kf-site-production.s3.amazonaws.com/media_elements/files/000/000/142/original/Topos_KF_White-Paper_Howard_V1_ado.pdf

CAGÉ, J. (2016). Salvar los medios de comunicación. Barcelona: Anagrama.

COMISIÓN EUROPEA (2018). Code of Practice on Disinformation. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/code-practice-disinformation

COMMISSION ON FREEDAM OF THE PRESS (1942). A Free and Responsible Press: A general Report on Mass Communication: Newspaper, Radio, Motion Pictures, Magazines and Books. Chicago: The University of Chicago Press.

CONSEJO DE EUROPA (1993). Código Europeo de Deontología del Periodismo. Recuperado el 2 de enero de 2020, de http://www.asociacionprensa.org/es/images/Codigo_Deontologico_Europeo_de_la_Profesion_Periodistica.pdf

EBERWEIN, T. y PORLEZZA, C. (2014). «The Missing Link: Online Media Accountability Practices and Their Implications for European Media Policy». Journal of Information Policy, 4, 421-443. https://doi.org/10.5325/jinfopoli.4.2014.0421

GLOBALWEBINDEX (2020). GlobalWebIndex Social Media Flagship Report. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de https://www.globalwebindex.com/reports/social

GOMÁ, J. (2009). Ejemplaridad pública. Madrid: Taurus.

HABERMAS, J. (2008). Conciencia moral y acción comunicativa. Madrid: Trotta.

HABERMAS, J. (2009). ¡Ay, Europa!: Pequeños escritos políticos XI. Madrid: Trotta.

HESS, K. y GUTSCHE, R. (2019). «Total Eclipse of the Social: What Journalism Can Learn from the Fundamentals of Facebook». Journalism Practice, 13 (8), 1013-1017. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1642126

JANSEN, A. y TOULMIN, S. (1988). The Abuse of Casuistry: A History of Moral Reasoning. Berkeley: University of California Press.

KEYES, R. (2004). The Post-Truth Era: Dishonesty and Deception in Contemporary Life. Nueva York: St. Martin’s Publishing Group.

KOVACH, B. y ROSENSTIEL, T. (2012). Los elementos del periodismo. Madrid: Santillana Ediciones.

LASALLE, J.M. (2019). Ciberleviatán: El colapso de la democracia liberal frente a la revolución digital. Barcelona: Arpa & Alfil Editores.

LIPPMAN, W. (2011). Libertad y prensa. Madrid: Tecnos.

LIPPMANN, W. y MERZ, C. (1920). «A Test of the News». Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://archive.org/details/LippmannMerzATestoftheNews/page/n3

MASIP, P. et al. (2017). «Questioning the Selective Exposure to News: Understanding the Impact of Social Networks on Political News Consumption». American Behavioral Scientist, 62 (3), 300-319.

MAURI-RÍOS, M. y RAMÓN-VEGA, X. (2015). «Nuevos sistemas de rendición de cuentas de la información periodística: Exploración del escenario online español». El Profesional de la Información, 24 (4), 380-389. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.04

MOROZOV, E. (2018). «El impacto del activismo digital en la política de la Post Guerra Fría. En: La era de la perplejidad: Repensar el mundo que conocíamos. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://www.bbvaopenmind.com/articulos/el-impacto-del-activismo-digital-en-la-politica-de-la-post-guerra-fria/

PARISER, E. (2017). El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Barcelona: Taurus.

PETERSON, T. (1971). «The Social Responsibility Theory». En: SIEBERT, F.; PETERSON, T. y SCHRAMM, W. Four Theories of the Press. Urbana (Illinois): University of Illinois Press, 73-103.

PEW RESEARCH CENTER (2019). Social Media Fact Sheet. Recuperado el 6 de mayo de 2020, de https://www.pewresearch.org/internet/fact-sheet/social-media/

RAMONET, I. (2011). La explosión del periodismo: De los medios de masas a la masa de medios. Madrid: Clave Intelectual.

REUTERS INSTITUTE (2017). Digital News Report 2017. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf

REUTERS INSTITUTE (2019). Digital News Report 2019. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-06/DNR_2019_FINAL_0.pdf

SUÁREZ-VILLEGAS, J.C.; RODRÍGUEZ-MARTÍNEZ, R.; MAURI-RÍOS, M.; LÓPEZ-MERI, A. (2017). «Accountability y culturas periodísticas en España: Impacto y propuesta de buenas prácticas en los medios de comunicación españoles (MediaACES)». Revista Latina de Comunicación Social, 72, 321-330. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1167

UNESCO (1999). Vienne Conference: Educating for the Media and the Digital Age, 1999. Recuperado el 2 de enero de 2020, de https://www.mediamanual.at/en/pdf/educating_media_engl.pdf

UNESCO (2007). Plan modelo de estudios de periodismo. Recuperado el 2 de enero de 2020, de .

VÁZQUEZ-HERRERO, J. et al. (2019). «Ephemeral Journalism: News Distribution Through Instagram Stories». Social Media + Society. https://doi.org/10.1177/2056305119888657

WEBER, M. (2012). El político y el científico. Madrid: Espasa-Calpe.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 Rodrigo Fidel Rodríguez Borges