Multimodal disinformation about otherness on the internet. The spread of racist, xenophobic and Islamophobic fake news in 2020

Authors

Abstract

This work studies the use of disinformation to construct an image of otherness through the internet. We applied a content analysis methodology to the 161 racist, xenophobic or Islamophobic fake news pieces that were discredited in 2020 by the four Spanish information verification media entities accredited by the International Fact-Checking Network: Maldita.es, Newtral, Efe Verifica and Verificat. The results show that the most commonly used formats were image and video, that disinformation was most often based on taking information out of context and deception, and that the source could not be identified. The most shared characteristics associated otherness with receiving aid, violence and illegal immigration. The most commonly used images were photographs, which mostly showed people in a general manner (not individually). Despite this, disinformation was not generated by manipulating images, but by inserting text over images. The use of supposed screenshots to create fictitious references or take truthful screenshots out of context was also notable.

Keywords

disinformation, social networks, otherness, racism, xenophobia, Islamophobia

References

CALVO, E. and ARUGUETE, N. (2018). “#Tarifazo. Medios tradicionales y fusión de agenda en redes sociales”. Intermediaciones de la comunicación, 13 (1), 189-213. https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.1.2831

CORNER, J. (2017). “Fake news, post-truth and media–political change”. Media, Culture & Society, 39 (7), 1100-1107. https://doi.org/10.1177/0163443717726743

DEL-FRESNO-GARCÍA, M. (2019). “Desórdenes informativos: sobreexpuestos e infrainformados en la era de la posverdad”. El profesional de la información, 28 (3), 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.02

ENGESSER, S.; ERNST, N.; ESSER, F. and BÜCHEL, F. (2017a). “Populism and social media: How politicians spread a fragmented ideology”. Information, Communication & Society, 20 (8), 1109-1126. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1207697

ENGESSER, S.; FAWZI, N. and LARRSON, A. (2017b). “Populist online communication: introduction to the special issue”. Information, Communication & Society, 20 (9), 1279-1292 https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1328525

FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, A.; REVILLA GUIJARRO, A. and ANDALUZ ANTÓN, L. (2020). “Análisis de la caracterización discursiva de los relatos migratorios en Twitter. El caso Aquarius”. Revista Latina de Comunicación Social, 77, 1-18. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1446

FESTINGER, L. (1962). “Cognitive Dissonance”. Scientific American, 207 (4), 93-107. https://doi.org/10.1038/scientificamerican1062-93

GUALLAR, J.; CODINA, L.; FREIXA, P. and PÉREZ-MONTORO, M. (2020). “Desinformación, bulos, curación y verificación. Revisión de estudios en Iberoamérica 2017-2020”. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22 (3), 595-613. https://www.doi.org/10.36390/telos223.09

IGARTUA, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.

IGARTUA, J. J.; BARRIOS, I. and ORTEGA, F. (2012). “Analysis of the Image of Immigration in Prime Time Television Fiction”. Comunicación y sociedad, 25 (2), 5-28.

IGARTUA, J. J. and CHENG, L. (2009). “Moderating effect of group cue while processing news on immigration. Is framing effect a heuristic process?”. Journal of Communication, 59 (4), 726-749. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2009.01454.x

IGARTUA, J. J.; CHENG, L.; MORAL, F.; FERNÁNDEZ, I.; FRUTOS, F. J.; GÓMEZ ISLA, J. and OTERO, J. A. (2008). “Encuadrar la inmigración en las noticias y sus efectos socio-cognitivos”. Palabra Clave, 1 (1), 87-107.

IGARTUA, J. J.; MORAL-TORANZO, F. and FERNÁNDEZ, I. (2011). “Cognitive, attitudinal and emotional effects of the news frame and group cues on processing news about immigration”. Journal of Media Psychology, 23, 174-185. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000050

IGARTUA, J. J.; MUÑIZ, C. and CHENG, L. (2005). “La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso”. Migraciones, 17, 143-181.

IGARTUA, J. J.; MUÑIZ, C.; OTERO, J. A. and DE LA FUENTE, M. (2007). “El tratamiento informativo de la inmigración en los medios de comunicación españoles. Un análisis de contenido desde la Teoría del Framing”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 13, 91-110.

JIN, Z.; CAO, J.; GUO, H.; ZHANG, Y. and LUO, J. (2017). “Multimodal fusion with recurrent neural networks for rumor detection on microblogs”. In Proceedings of the 2017 ACM on Multimedia Conference. ACM, 795-816

KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Barcelona: Paidós.

LACALLE, C. (2008). El discurso televisivo sobre la inmigración. Ficción y construcción de identidad. Barcelona: Ediciones Omega.

LÓPEZ-LÓPEZ, P. C.; CASTRO MARTÍNEZ, P. and OÑATE, P. (2020). “Agenda melding y teorías de la comunicación: la construcción de la imagen de los actores políticos en las redes sociales”. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 112, 21-34.

MARCOS RAMOS, M.; IGARTÚA PEROSANZ, J. J.; FRUTOS ESTEBAN, F. J.; BARRIOS VICENTE, I. M.; ORTEGA MOHEDANO, F. and PIÑEIRO NAVAL, V. (2014). “La representación de los personajes inmigrantes en los programas de ficción”. Vivat Academia, 127, 43-71. https://doi.org/10.15178/va.2014.127.43-71

MOLINA-CAÑABATE, J. P. and MAGALLÓN ROSA, R. (2019). “Procedimientos para verificar y desmontar informaciones falsas basadas en el discurso del odio. El caso de Maldita Migración”. RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 6 (12), 95-122. https://doi.org/10.24137/raeic.6.12.5

MOURÃO, R. R. and ROBERTSON, C. T. (2019). “Fake News as Discursive Integration: An Analysis of Sites That Publish False, Misleading, Hyperpartisan and Sensational Information”. Journalism Studies, 20 (14), 2077-2095. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1566871

MUÑIZ, C.; IGARTÚA, J. J. and OTERO, J. A. (2006). “Imágenes de la inmigración a través de la fotografía de prensa. Un análisis de contenido”. Comunicación y Sociedad, 19 (1), 103-128. Retrieved from https://hdl.handle.net/10171/8302

MUÑIZ, C.; IGARTÚA, J. J.; DE LA FUENTE JUAN, M. and OTERO PARRA, J. A. (2008). “Imágenes periodísticas de la inmigración: aportaciones metodológicas al estudio de la comunicación visual”. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 37, 31-48.

NEWMAN, N.; FLETCHER, R.; SCHULZ, A.; ANDI, S. and KLEIS NIELSEN, R. (2020). Reuters Institute Digital News Report 2020 [online]. [Date consulted: 03/01/2020] Retrieved from https://www.digitalnewsreport.org/

PARIS, B. and DONOVAN, J. (2019). Deepfakes and cheapfakes. The Manipulation of Audio and Visual Evidence [online]. [Date consulted: 03/01/2020] Retrieved from https://datasociety.net/library/deepfakes-and-cheap-fakes/

REINEMANN, C.; AALBERG, T.; ESSER, F.; STRÖMBACK, J. and DE VREESE, C. H. (2017). “Populist political communication: Toward a model of its causes, forms, and effects”. In: AALBERG, T.; ESSER, F.; REINEMANN, C.; STRÖMBACK, J. and DE VREESE, C. H (Eds.). Populist political communication in Europe. London: Routledge, 12-25.

RUIZ-COLLANTES, X.; FERRÉS, J.; OBRADORS, M.; PUJADAS, E. and PÉREZ, O. (2006). “La imagen pública de la inmigración en las series de televisión españolas”. Política y cultura, 26, 93-108.

SALAVERRÍA, R.; BUSLÓN, N.; LÓPEZ-PAN, F.; LEÓN, B.; LÓPEZ-GOÑI, I. and ERVITI, M.-C. (2020). “Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19”. El profesional de la información, 29 (3), 1-15. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15

SANGUINETTI, M.; POLETTO, F.; BOSCO, C.; PATTI, V. and STRANISCI, M. (2018). “An Italian Twitter Corpus of Hate Speech against Immigrants”. In Proceedings of the Eleventh International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2018).

SCHICK, N. (2020). “Don’t underestimate the cheapfake”. MIT Technology Review [online]. [Date consulted: 07/01/20] Retrieved from https://www.technologyreview.com/2020/12/22/1015442/cheapfakes-more-political-damage-2020-election-than-deepfakes/

TANDOC, E. C.; LIM, Z. W. and LING, R. (2018). “Defining ‘fake news’. A typology of scholarly definitions”. Digital Journalism, 6 (2), 137-153. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143

TARULLO R. and AMADO, A. (2020). “Brasil II: Bolsonaro: sus verdades y mentiras en la elección presidencial brasileña de 2018”. In: Fakecracia. Buenos Aires: Biblos, 185-204.

TUCKER, J. A.; GUESS, A.; BARBERÁ, P.; VACCARI, C.; SIEGEL, A.; SANOVICH, S.; STUKAL, D. and NYHAN, B. (2018). “Social Media, Political Polarization, and Political Disinformation: A Review of the Scientific Literature”. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3144139

VOROBYEVA, T.; MOURATIDIS, K.; DIAMANTOPOULOS, F.-N.; GIANNOPOULOS, P.; TAVLARIDOU, K.; TIMAMOPOULOS, C.; PERISTERAS, V.; MAGNISALIS, I. and SHAH, S. I. H. (2020). “A fake news classification framework: application on inmigration cases”. Communication Today, 11 (2), 118-130.

WAISBORD, S. (2018). “Truth is What Happens to News. On journalism, fake news, and post-truth”. Journalism Studies, 19 (13), 1866-1878. https://doi.org/10.1080/1461670X.2018.1492881

WASON, P. C. (1960). “On the failure to eliminate hypotheses in a conceptual task”. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 12 (3), 129-140. https://doi.org/10.1080/17470216008416717

ZAFARANI, R.; ZHOU, X.; SHU, K. and LIU, H. (2019). “Fake News Research: Theories, Detection Strategies, and Open Problems”. In KDD '19: Proceedings of the 25th ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery & Data Mining, 3207-3208. https://doi.org/10.1145/3292500.3332287

ZHOU, X.; WU, J. and ZAFARANI, R. (2020). “SAFE: Similarity-aware multi-modal fake news detection”. In Proceedings of the 24th Pacific-Asia Conference on Knowledge Discovery and Data Mining.

ZHUKOVA, E. (2019). “Image substitutes and visual fake history: historical images of atrocity of the Ukrainian famine 1932-1933 on social media”. Visual Communication. https://doi.org/10.1177/1470357219888673

Published

2021-06-30

Downloads

Download data is not yet available.