Discursive Strategies for Spectacularization: Views on the Great Recession in the World Press Photo Awards
Abstract
This article analyses winning photographs on the 2008 financial crisis at the World Press Photo (WPP) Contest between 2008 and 2013. Our aim is to analyse the presence of this issue in the contest itself; its depiction in formal and discursive terms; and the differences in how it is depicted when a photographic narrative is involved, based on an analysis of two different classifications established by the WPP contest: the individual photograph (“single pictures”) and the series (“stories”). The results show a low incidence of this issue in the contest, and a predominance of the idea of representation as spectacle, especially in the single pictures rather than the stories, which succeed in employing narrative strategies to elicit a more reflective reading of the images.
Keywords
World Press Photo, photography, photojournalism, discourse analysis, financial crisisReferences
ÅKER, P. (2012). «Photography, objectivity and the modern newspaper». Journalism Studies, 13 (3), 325-339. https://doi.org/10.1080/1461670X.2011.629097
ANDÉN-PAPADOPOULOS, K. (2000). «The Picture of the Year and its view of the world». En: BECKER, K.; OLSSON, T. y EKECRANTZ, J. (eds.). Picturing Politics: Visual and Textual Formations of Modernity in the Swedish Press. Estocolmo: Stockholm University, 196-219.
ANDÉN-PAPADOPOULOS, K. y PANTTI, M. (eds.) (2011). Amateur images and global news. Chicago: Intellect Books.
ARNAU ROSSELLÓ, R. (2016). «Estrategias transmedia y enunciación desde los márgenes: El universo narrativo de The undocumented, Marco Williams, 2013». Icono 14, 14, 233-257. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.931
AZOULAY, A. (2008). The Civil Contract of Photography. Nueva York: Zone Books.
BAETENS, J. (1995). «John Berger and Jean Mohr: From photography to photo narrative». History of Photography, 19 (4), 283-285. https://doi.org/10.1080/03087298.1995.10443579
BARTHES, R. (1968). «L’effet de réel». Communications, 11, 84-89. https://doi.org/10.3406/comm.1968.1158
BARTHES, R. (1989). La cámara lúcida: Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
BECKER, K. (2015). «Gestures of seeing: Amateur photographers in the news». Journalism, 16 (4), 451-459. https://doi.org/10.1177/1464884913511566
BERGER, J. y MOHR, J. (1982). Otra manera de contar. Barcelona: Gustavo Gili, 2013.
BLANCO PÉREZ, M. (2022). «El discurso fotográfico en los premios World Press Photo (1955-2021): tecnología, política y medios». Revista Latina de Comunicación Social, 80, 241-258. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1543
CAMPBELL, D. (2014). «The Myth of Compassion Fatigue». En: KENNEDY, L. y PATRICK, C. (eds.). The Violence of the Image: Photography and International Violence. Londres: I.B. Tauris, 97-124.
CAMPO CAÑIZARES, E. del y SPINELLI CAPEL, L. (2017). «Fotoperiodismo contemporáneo, entre el documento y el arte: The Aftermath Project». adComunica: Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 13, 25-49. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.13.3
CARTIER-BRESSON, H. (2014). Fotografiar del natural. Barcelona: Gustavo Gili.
CASERO-RIPOLLÉS, A. (2009). «El control político de la información periodística». RLCS: Revista Latina de Comunicación Social, 64, 354-366. https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-828-354-366
DEBORD, G. (1967). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos, 2002.
DELTELL ESCOLAR, L. (2020). «Breve cartografía del cortometraje documental en España durante las dos primeras décadas del siglo XXI». En: GARCÍA FERNÁNDEZ, E. C.; MANZANO ESPINOSA, C. y DELTELL ESCOLAR, L. (ed.). Nuevos márgenes del cortometraje. Madrid: Fragua, 102-156.
DEUZEE, M. y WITSCHGE, T. (2018). «Beyond Journalism: Theorizing the Transformation of Journalism». Journalism, 19 (2), 165-181. http://dx.doi.org/10.1177/1464884916688550
FONTCUBERTA, J. (2016). La furia de las imágenes: Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
GALÁN FAJARDO, E. y TRABADELA ROBLES, J. (2005). «Análisis de las fotografías galardonadas con el premio Fotografía del Año en el concurso World Press Photo (1995-2004)». En: LÓPEZ-LITA, R.; MARZAL-FELICI, J. y GÓMEZ-TARÍN, F. J. (eds.). El análisis de la imagen fotográfica. Castellón de la Plana: Servei de Publicacions de la Universitat Jaume I, 644-657. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es/root2/intr_ingl.html.
GÓMEZ TARÍN, F. J. y MARZAL-FELICI, J. (2015). Diccionario de conceptos y términos audiovisuales. Madrid: Cátedra.
GREENWOOD, K. (2012). «Picturing defiance: Visions of democracy in Iran». The International Communication Gazette, 74 (7), 619-635. http://dx.doi.org/10.1177/1748048512458558
GREENWOOD, K. y SMITH, C. Z. (2007). «How the world looks to us: International news in award-winning photographs from the Pictures of the Year, 1943-2003». Journalism Practice, 1, 82-101. http://dx.doi.org/10.1080/17512780601078886
GREENWOOD, K. y SMITH, C. Z. (2009). «Conventionalization in feature photography». Journalism Practice, 3 (2), 140-161. http://dx.doi.org/10.1080/17512780802681173
HADLAND, A.; LAMBERT, P. y CAMPBELL, D. (2016). «The Future of Professional Photojournalism». Journalism Practice, 10 (7), 820-832. http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2016.1163236
HUTCHISON, E.; BLEIKER, R. y CAMPBELL, D. (2014). «Imaging Catastrophe: The Politics of Representing Humanitarian Crises». En: ACUTO, M. (ed.). Negotiating Relief: The Dialectics of Humanitarian Space. Londres y Nueva York: Hurst & Co. and Columbia University Press.
JENKINS, J. y VOLZ, Y. (2018). «Players and Contestation Mechanisms in the Journalism Field: A Historical Analysis of Journalism Awards, 1960s to 2000s». Journalism Studies, 19 (7), 921-941.
KIM, H. S. y SMITH, C. Z. (2005). «Sixty years of showing the world to America: Pulitzer Prize-Winning photographs, 1942-2002». Gazette: The International Journal for Communication Studies, 67, 307-323. http://dx.doi.org/10.1177/0016549205054280
LAVÍN DE LAS HERAS, E. y RÖMER PIERETTI, M. (2015). «Fotoperiodismo con el móvil: ¿El fin o reinvención de los fotógrafos de prensa?». Fotocinema: Revista Científica de Cine y Fotografía, 11, 189-214. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i11.6080
LIEBMAN, S. (2011). «El retorno, de Cartier Bresson, o algo no cuadra en esta fotografía». L’Atalante: Revista de Estudios Cinematográficos, 12, 14-21. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=71&path%5B%5D=50.
LÓPEZ DEL RAMO, J. y HUMANES, M. L. (2016). «Análisis del framing visual y sus componentes en el tratamiento fotográfico de la crisis de los refugiados sirios en medios de prensa internacional». Scire: Representación y Organización del Conocimiento, 22 (2), 87-97.
LOUGH, K. (2021). «Judging Photojournalism: The Metajournalistic Discourse of Judges at the Best of Photojournalism and Pictures of the Year Contests». Journalism Studies, 22 (3), 305-321. https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1867001
MANNEVUO, M. (2014). «Reading the faces of hunger: Disturbing images of child malnutrition in the World Press Photo competition». European Journal of Cultural Studies, 17 (2), 134-148. http://dx.doi.org/10.1177/1367549413508099
MARTÍN-NÚÑEZ, M. (2022). «Entre la narración, la poética y la cinética. La complejidad discursiva en el fotolibro español contemporáneo». Bulletin of Spanish Studies. https://doi.org/10.1080/14753820.2021.2021681
MARTÍN-NÚÑEZ, M. y GARCÍA CATALÁN, S. (2015). «Un segundo más y los caciques desaparecerían: El flash político de Julián Barón». Fotocinema: Revista Científica de Cine y Fotografía, 10, 327-351. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i10.5989
MARTÍN-NÚÑEZ, M.; GARCÍA-CATALÁN, S.; RODRÍGUEZ-SERRANO, A. (2020). «Conservar, conversar y contestar. Grietas y relecturas del álbum familiar». Arte, Individuo y Sociedad, 32 (4), 1065-1083. https://doi.org/10.5209/aris.66761
MARZAL FELICI, J. (2007). Cómo se lee una fotografía: Interpretaciones de la mirada. Madrid: Cátedra. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es.
MENDELSON, A. (2009). «What Makes a Winner?: The role of novelty in the Pictures of the Year competition». Visual Communication Quarterly, 6 (4), 8-9, 14. http://dx.doi.org/10.1080/15551399909363417
MITCHELL, W. J. T. (2005). What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images. Chicago: The University of Chicago Press.
MORTENSEN, T. M. y GADE, P. J. (2018). «Does photojournalism matter?: News image content and presentation in the Middletown (NY) Times Herald-Record before and after layoffs of the photojournalism staff». Journalism & Mass Communication Quarterly, 95 (4), 990-1010. http://dx.doi.org/10.1177/1077699018760771
OECD (2018). Policy brief on child well-being. Poor children in rich countries: Why we need policy action. Recuperado de https://www.oecd.org/els/family/Poor-children-in-rich-countries-Policy-brief-2018.pdf.
PAREJO, N. (2016). «La puesta en escena de la FSA: La crisis del 29 desde la literatura, la fotografía y el cine». En: PAREJO, N. y SÁNCHEZ-ESCALONILLA, A. (eds.) (2016). Imaginarios audiovisuales de la crisis. Pamplona: EUNSA, 111-126.
RITCHIN, F. (2013). Bending the Frame: Photojournalism, Documentary, and the Citizen. Nueva York: Aperture.
RODRÍGUEZ-SERRANO, A.; SOLER-CAMPILLO, M. y MARZAL FELICI, J. (2021). «Fact checking audiovisual en la era de la posverdad: ¿Qué significa validar una imagen?». Revista Latina de Comunicación Social, 79, 19-42. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1506
ROUILLÉ, A. (2017). La fotografía: Entre documento y arte contemporáneo. Ciudad de Mexico: Herder.
SALVADÓ, A.; OLIVA, M. y PINTOR, I. (2020). «La pantalla que todo lo ve: el motivo visual de la sala de control en la ficción contemporánea». L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 30, 167-181. Recuperado de: http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=798.
SMALL, D. A. y LOEWENSTEIN, G. (2003). «Helping a Victim or Helping the Victim: Altruism and Identifiability». Journal of Risk and Uncertainty, 26, 5-16. https://doi.org/10.1023/A:1022299422219
SONTAG, S. (2010a). Sobre la fotografía. Barcelona: DeBolsillo.
SONTAG, S. (2010b). Ante el dolor de los demás. Barcelona: DeBolsillo.
TAYLOR, J. (2000). «Problems in Photojournalism: Realism, the nature of news and the humanitarian narrative». Journalism Studies, 1 (1), 129-143. http://dx.doi.org/10.1080/146167000361212
VENETI, A. (2017). «Aesthetics of protest: An examination of the photojournalistic approach to protest imagery». Visual Communication, 16 (3), 279-298. http://dx.doi.org/10.1177/1470357217701591
WEIKMANN, T. y POWELL, T. (2019). «The Distant Sufferer: Measuring Spectatorship of Photojournalism». International Journal of Communication, 13, 2899-2920.
ZARZYCKA, M. y KLEPPE, M. (2013). «Awards, archives and affects: Tropes in the World Press Photo contest 2009-11». Media, Culture & Society, 35 (8), 977-995. http://dx.doi.org/10.1177/0163443713501933
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Marta Martín-Núñez, Maria Soler-Campillo, Javier Marzal-Felici
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.