YouTube: Salut i benestar en l’era del consumidor proactiu. Anàlisi de vídeos de YouTube sobre dietes miracle
Resum
Aquesta recerca busca conèixer la qualitat dels vídeos de YouTube sobre dietes miracle i la interacció que generen, sobretot atès el potencial risc que poden suposar per als espectadors que segueixin els seus consells en cas que aquests puguin resultar nocius. Per fer-ho, es van analitzar 50 vídeos en espanyol i anglès, aquests darrers els més vistos en la categoria de dietes ràpides. A través d’una anàlisi de contingut quantitatiu i qualitatiu, es va avaluar la qualitat i la credibilitat que transmeten, així com els efectes d’aquestes dues característiques sobre la interacció. Els resultats suggereixen que la qualitat d’aquests continguts de vegades és molt reduïda, amb al·lusions freqüents a «productes miracle» i amb recomanacions sense base científica o sense garantia de funcionament, i fins i tot amb indicacions enganyoses i consells perjudicials per a la salut. No obstant això, la presència d’informació equilibrada, l’al·lusió a fonts fiables, la inclusió d’experts en la matèria, la menció de qualificacions o la formació prèvia influeixen en un volum més gran d’interaccions positives, mentre que la informació esbiaixada o l’ús de fonts poc fiables es correlaciona amb una menor quantitat d’interaccions. En general, es va comprovar que els vídeos que aposten per elements de qualitat no ho fan de manera aïllada, mentre que els que recorren a estratègies incorrectes també tendeixen a fer-ho en diverses dimensions. Tot això demostra que, encara que l’exposició a aquests enregistraments és molt elevada i la qualitat resulta, en general, reduïda, el fet d’incloure-hi elements de confiança repercuteix positivament en la interacció amb l’audiència.
Paraules clau
youtubers, alfabetització digital, comunicació, divulgació en salutReferències
ALLGAIER, J. (2019). «Science and Medicine on YouTube». En: J. HUNSINGER, M. M. ALLEN y L. KLASTRUP (ed.). Second International Handbook of Internet Research. Springer Netherlands, 7-27. https://doi.org/10.1007/978-94-024-1555-1_1
BERKOWITZ, D. (2017). Botox nation: Changing the face of America. Nueva York: NYU Press, 4.
BURGESS, J. y GREEN, J. (2018). YouTube: Online video and participatory culture. 2.ª ed. Cambridge: Polity Press.
CASTILLO-ABDUL, B.; JARAMILLO-DENT, D. y ROMERO-RODRÍGUEZ, L. M. (2021a). «‘How to Botox’ on YouTube: Influence and Beauty Procedures in the Era of User-Generated Content». International Journal of Environmental Research and Public Health, 18. https://doi.org/10.3390/ijerph18084359
CASTILLO-ABDUL, B.; PÉREZ-ESCODA, A. y CIVILA, S. (2021b). «Social media fostering happiness management: Three luxury brands case study on Instagram». Corporate Governance, 22 (3). https://doi.org/10.1108/CG-05-2021-0201
COATES, A. E.; HARDMAN, C. A.; HALFORD, J. C.; CHRISTIANSEN, P. y BOYLAND, E. J. (2019). «Social Media Influencer Marketing and Children’s Food Intake: A Randomized Trial». Pediatrics, 143 (4). https://doi.org/10.1542/peds.2018-2554
FRITH, E. (2017). Social media and children’s mental health: A review of the evidence [Informe]. Recuperado de https://epi.org.uk/wp-content/uploads/2018/01/Social-Media_Mental-Health_EPI-Report.pdf [Fecha de consulta: 15/08/2021].
GERDEMAN, D. (2019). «How Influencers Are Making Over Beauty Marketing» [Noticia]. Forbes. Recuperado de https://www.forbes.com/sites/hbsworkingknowledge/2019/12/13/how-influencers-are-making-over-beauty-marketing/ [Fecha de consulta: 15/08/2021].
HARRIS, J.; ATKINSON, A.; MINK, M. y PORCELLATO, L. (2020). «Young People’s Experiences and Perceptions of YouTuber-Produced Health Content: Implications for Health Promotion». Health Education & Behavior, 48 (2), 199-207. https://doi.org/10.1177/1090198120974964
IAB SPAIN (2021). Estudio de Redes Sociales 2021 [Informe]. Recuperado de https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2021/ [Fecha de consulta: 15/08/2021].
KEELAN, J.; PAVRI-GARCIA, V.; TOMLINSON, G. y WILSON, K. (2007). «YouTube as a Source of Information on Immunization: A Content Analysis». JAMA, 298 (21). https://doi.org/10.1001/jama.298.21.2482
MARWICK, A. (2016). «You may know me from YouTube: Micro-celebrity in social media». En: P. D. MARSHALL y S. REDMOND (ed.). A companion to celebrity. Hoboken, New Jersey: Wiley Blackwell.
PILGRIM, K. y BOHNET-JOSCHKO, S. (2019). «Selling health and happiness how influencers communicate on Instagram about dieting and exercise: Mixed methods research». BMC Public Health, 19 (1). https://doi.org/10.1186/s12889-019-7387-8
RAPP, F. G. (2016). «The digital media phenomenon of YouTube beauty gurus: The case of Bubzbeauty». International Journal of Web Based Communities, 12 (4), 360-375. https://doi.org/10.1504/ijwbc.2016.080810
ROSARA, N. A. y LUTHFIA, A. (2020). «Factors Influencing Consumer’s Purchase Intention on Beauty Products in Youtube». Journal of Distribution Science, 18 (6), 37-46. http://dx.doi.org/10.15722/jds.18.6.202006.37
SCHOUTEN, A. P.; JANSSEN, L. y VERSPAGET, M. (2019). «Celebrity vs. Influencer endorsements in advertising: The role of identification, credibility, and Product-Endorser fit». International Journal of Advertising, 39 (2), 258-281. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1634898
STATISTA (2021). Global social networks ranked by number of users 2021 [Informe]. Statista. Recuperado de https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ [Fecha de consulta: 15/08/21].
SWIST, T.; COLLIN, P.; MCCORMACK, J. y THIRD, A. (2015). Social media and the wellbeing of children and young people: A literature review. Western Australia: Commissioner for Children and Young People. Recuperado de http://www.uws.edu.au/__data/assets/pdf_file/0019/930502/Social_media_and_children_and_young_people.pdf.
TEJEDOR, S.; PÉREZ-ESCODA, A.; VENTÍN, A.; TUSA, F. y MARTÍNEZ, F. (2020). «Tracking Websites’ Digital Communication Strategies in Latin American Hospitals During the COVID-19 Pandemic». International Journal of Environmental Research & Public Health, 17 (23), 9145. https://doi.org/10.3390/ijerph17239145
THIRD, A.; BELLEROSE, D.; OLIVEIRA, J. D. D.; LALA, G. y THEAKSTONE, G. (2017). Young and online: Children’s perspectives on life in the digital age. Sydney: Western Sydney University.
WONG, K.; DOONG, J.; TRANG, T.; JOO, S. y CHIEN, A. L. (2017). «YouTube Videos on Botulinum Toxin A for Wrinkles: A Useful Resource for Patient Education». Dermatologic Surgery, 43 (12), 1466-1473. https://doi.org/10.1097/dss.0000000000001242
ZHANG, X.; BAKER, K.; PEMBER, S. y BISSELL, K. (2017). «Persuading Me to Eat Healthy: A Content Analysis of YouTube Public Service Announcements Grounded in the Health Belief Model». Southern Communication Journal, 82 (1), 38-51. https://doi.org/10.1080/1041794x.2016.1278259
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 Bárbara Castillo-Abdul, David Blanco-Herrero
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.