El fenomen blog a Espanya: anàlisi sectorial d’hipertextualitat, multimèdia i interactivitat
Resum
L’ús d’internet i de les xarxes socials influeix en les decisions dels turistes a l’hora de consumir qualsevol tipus de producte o servei. De fet, una estratègia eficient en eines de màrqueting digital per part de les empreses turístiques i les destinacions augmenta la seva visibilitat de cara a l’audiència i, per tant, les seves vendes. Aquesta recerca pretén analitzar alguns dels blogs més coneguts en llengua espanyola mitjançant l’anàlisi de contingut dels seus webs. Així, s’utilitza una metodologia qualitativa (entrevistes en profunditat amb professionals del màrqueting i amb lectors i creadors de blogs) i quantitativa (una enquesta al públic en general per valorar el perfil dels visitants dels blogs, la qual cosa capta més l’atenció d’aquestes pàgines web). S’estableix una fitxa tècnica de cada blog que agrupa 22 variables que analitzen quatre parts principals (la capçalera com a porta d’entrada, l’article, la barra lateral i el peu de pàgina). Es conclou que els blogs de viatges i les seves xarxes socials són eines de màrqueting molt rellevants en l’actualitat i que la major part dels mil·lennistes els utilitzen com a primera opció a l’hora de buscar informació per viatjar.
Paraules clau
blog, comunicació, turisme, hipertextualitat, audiènciaReferències
ABRIL, M.; AZPELICUETA, C. y SÁNCHEZ, M. (2014). «Patrimonio, turismo, blog: El triángulo de un guía turístico». Cultura, desarrollo y nuevas tecnologías: VII jornadas de investigación en turismo, 229-245.
ANATO, M. (2006). «El uso de los instrumentos clásicos del marketing y la tecnología digital en turismo». Estudios y Perspectivas en Turismo, 15, 19-44.
BANDYOPADHYAY, R. y MORAIS, D. (2005). «Representative Dissonance: India’s Self and Western Image». Annals of Tourism Research, 32 (4), 1006-1021. https://doi.org/10.1016/j.annals.2005.02.002
BAXTER, G. J. y CONNOLLY, T. M. (2013). «The “State of Art” of Organizational Blogging». The Learning Organization, 20 (2), 104-117. https://doi.org/10.1108/09696471311303755
BLOOD, R. (2004). «How blogging software reshapes the online community». Communications of the ACM, 47 (12), 53-55.
CALVI, M. (2010). «Los géneros discursivos de la lengua del turismo: Una propuesta de clasificación». Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Las Lenguas para Fines Específicos, 9, 9-32.
CARO, J.; LUQUE, A. y ZAYAS, B. (2015). «Nuevas tecnologías para la interpretación y promoción de los recursos turísticos culturales». Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 13 (4), 931-945. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2015.13.063
COCA, A. (2008). «El concepto de marketing: Pasado y presente». Revista de Ciencias Sociales, 14 (2), 391-412.
DWYER, P. (2007). «Measuring the value of electronic word of mouth and its impact in consumer communities». Journal of Interactive Marketing, 21 (2), 63-79.
FILGUEIRA GOMIS, J. M. (2008). «Los blogs dentro del turismo 2.0». Rotur: Revista de Ocio y Turismo, 1, 135-152. https://doi.org/10.17979/rotur.2008.1.1.1230
FONDEVILA-GASCÓN, J.-F. (2009). «Adaptació dels gèneres periodístics al periodisme digital: Estudi empíric comparatiu». Trípodos, 1, 657-666.
FONDEVILA-GASCÓN, J.-F. (2013). «Periodismo ciudadano y cloud journalism: Un flujo necesario en la Sociedad de la Banda Ancha». Comunicación y Hombre, 9, 25-41. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2013.9.163.25-41
FONDEVILA-GASCÓN, J.-F. (2014). «El uso de hipertexto, multimedia e interactividad en periodismo digital: Propuesta metodológica de ranking de calidad». ZER: Revista de Estudios de Comunicación (Journal of Communication Studies), 19 (36), 55-76. https://doi.org/10.1387/zer.13488
JONES, B.; TEMPERLEY, J. y LIMA, A. (2009). «Corporate reputation in the era of web 2.0: The case of Primark». Journal of Marketing Management, 25, 927-939. https://doi.org/10.1362/026725709X479309
KAISER, S.; MULLER-SEITZ, G.; PEREIRA LOPES, M. y PINA E CUNHA, M. (2007). «Weblog Technology as a Trigger to Elicit Passion for Knowledge». Organization, 14 (3), 391-412. https://doi.org/10.1177/1350508407076151
KOTLER, P. y ARMSTRONG, G. (2001). Marketing: Edición adaptada a Latinoamérica (8.ª ed.). México: Prentice Hall.
KOTLER, P. y ARMSTRONG, G. (2003). Fundamentos de marketing (6.ª ed.). México: Prentice Hall.
KOZINETS, R. V.; DE VALCK, K.; WOJNICKI, A. C. y WILNER, S. J. S. (2010). «Networked narratives: Understanding word-of-mouth marketing in online communities». Journal of Marketing, 74, 71-89. https://doi.org/10.1509/jm.74.2.71
LEE, H. H.; PARK, S. R. y HWANG, T. (2008). «Corporate-Level Blogs of the Fortune 500 Companies: An Empirical Investigation of Content and Design». International Journal of Information Technology and Management, 7 (2), 134-148. https://doi.org/10.1504/IJITM.2008.016601
LIN, Y. y HUANG, J. (2006). «Internet blogs as a tourism marketing medium: A case study». Journal of Business Research, 59, 1201-1205. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2005.11.005
LINNE, J. (2014). «Dos generaciones de nativos digitales». Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 37 (2). https://doi.org/10.1590/1809-584420149
LONG, M. M.; TELLEFSEN, T. y LICHTENTHAL, J. D. (2007). «Internet integration into the industrial selling process: A step-by-step approach». Industrial Marketing Management, 36, 676-689. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2006.05.001
MARINE-ROIG, E. (2010). «Los “Travel Blogs” como objeto de estudio de la imagen percibida de un destino». Turitec 2010. VIII Congreso «Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones».
MARRERO, J. R.; GONZÁLEZ, M. y SANTANA, M. (2009). Manual de Sociología del Ocio Turístico. Oviedo: Septem Ediciones.
MENDES THOMAZ, G.; BIZ, A. A. y GÂNDARA, J. M. G. (2013). «Innovación en la promoción turística en medios y redes sociales: Un estudio comparativo entre destinos turísticos». Estudios y Perspectivas en Turismo, 22 (1), 102-119.
NARDI, B. A.; SCHIANO, D. J.; GUMBRECHT, M. y SWARTZ, L. (2004). «Why we blog». Communications of the ACM, 47 (12), 41. https://doi.org/10.1145/1035134.1035163
PAN, B.; MACLAURIN, T. y CROTTS, J. (2007). «Travel blogs and the implications for destination marketing». Journal of Travel Research, 46, 35-45. https://doi.org/10.1177/0047287507302378
PALAU SAMPIO, D. y LEKANT, M. (2017). «Periodismo de viajes e innovación en la red: Perfiles, apuesta y motivación de los bloggers». Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 22 (43), 167-184. https://doi.org/10.1387/zer.17938
PRASAD, S. (2021). «Blogging effects across supplier, retailer, and customer». Journal of Marketing Comunication, 27 (1), 1-19. https://doi.org/10.1080/13527266.2019.1609569
ROJAS, O.; ALONSO, J.; ORIHUELA, J.; ANTÚNEZ, J. y VARELA, J. (2005). Blogs: La conversación en internet que está revolucionando medios, empresas y ciudadanos. Castellón: Esic Editorial.
SCHMALLEGGER, D. y CARSON, D. (2008). «Blogs in tourism: Changing approaches to information exchange». Journal of Vacation Marketing, 14 (2), 99-110. https://doi.org/10.1177/1356766707087519
VILLEGAS IRIARTE, É. y RUEDA ORTIZ, R. (2017). «Web social, viajeros y utopías digitales». Nómadas, 47, 47-63.
WISE, J. (2022). «How many blogs are there in the world in 2022?». Earthweb. Recuperado de https://earthweb.com/how-many-blogs-are-there-in-the-world/
WOODSIDE, A. G.; SOOD, S. y MILLER, K. E. (2008). «When Consumers and Brands Talk: Storytelling Theory and Research in Psychology and Marketing». Psychology & Marketing, 25 (2), 97-145. https://doi.org/10.1002/mar.20203
ZEHRER, A.; CROTTS, J. y MAGNINI, V. (2011). «The perceived usefulness of blog postings: An extension of the expectancy disconfirmation paradigm». Tourism Management, 32 (1), 106-113. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.06.013
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 Joan-Francesc Fondevila-Gascón, Eduard Vidal-Portés, Sandra Vilajoana-Alejandre, Aleksandra Krtolica-Lukic, Cristina Lobo-Fernández
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.