Creuar l’aula i el currículum: mitjans ciberperiodístics universitaris com a agents d’innovació docent a Colòmbia

Autors/ores

  • Kevin Alexis García Universidad del Valle
  • Fátima Martínez Universidad del Rosario

Resum

Aquest article ofereix els resultats d’una recerca exploratòria i descriptiva sobre el funcionament dels mitjans de comunicació universitaris a Colòmbia com a fórmules innovadores que posen en pràctica i potencien l’aprenentatge adquirit a les facultats i a les escoles de comunicació del país. En la modalitat qualitativa es va fer una enquesta estructurada a 17 directives de mitjans universitaris de Colòmbia. Respecte de l’exercici informatiu, els enquestats destaquen entre els principals avantatges dels mitjans universitaris la independència o l’autonomia editorial, la versatilitat i la flexibilitat periodística. Entre els desavantatges o els aspectes que cal millorar assenyalen la manca d’un model de negoci o de fons, la menor escala d’impacte en les publicacions i la major dificultat en l’accés a les fonts. Els resultats destaquen el valor d’aquests mitjans com a escenaris d’aprenentatge significativament diferents dels espais curriculars i dels plans d’aula convencionals. Aquests mitjans operen com a laboratoris controlats però oberts a l’exploració de la realitat, en la qual els nous periodistes, posats en situació, aprenen des del propi fer.

Paraules clau

ciberperiodisme, mitjans universitaris, innovació docent, realitat social de Colòmbia, mitjans digitals, Colòmbia

Referències

BARRAGÁN, C.; CABRALES, R.; REY, G. y TORO, P. (2018). «Medios digitales informativos y gestión ética de la sostenibilidad». En: MORELO, G. (ed.). La Babel Digital, pistas para un periodismo emprendedor. Bogotá: Consejo de Redacción.

CARLSON, M. y USHER, N. (2016). «News Startups as Agents of Innovation: For-profit digital news startup manifestos as metajournalistic discourse». Digital Journalism, 4 (5), 563-581. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1076344

CASTELLANOS, J. (2020). «Innovación docente y tecnologías de la información y la comunicación desde la perspectiva de la docencia en derecho». Revista Pedagógica Universitaria y Didáctica del Derecho, 7 (2), 167-184. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2020.57150

COCHRAN-SMITH, M. (2009). «Re-culturing teacher education: inquiry evidence, and action». Journal of Teacher Education, 60 (5), 458-468. https://doi.org/10.1177/0022487109347206

COLLINS, J. M. (2017). «Leadership development in college newsroom labs: It is transactional». Journalism & Mass Communication Educator, 72 (1), 4-23.

CORREA-SOTO, C. (2013). «El laboratorio de periodismo. La práctica universitaria de la idea fundacional de Pulitzer». Co-herencia, 10 (18), 45-77.

DEUZE, M. (2017). «Considerando el futuro del periodismo digital». Revista Mediterránea de Comunicación, 8 (1), 9-18.

DÍAZ-NOCI, J. y SALAVERRÍA, R. (2003). Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel.

«Equipo editorial de Cerosetenta gana el Reconocimiento Clemente Manuel Zabala del Premio Gabo 2020». Festival Gabo, 10. Recuperado de https://premioggm.org/noticias/2021/01/equipo-editorial-de-cerosetenta-gana-el-reconocimiento-clemente-manuel-zabala-del-premio-gabo-2020/

FREEDOM HOUSE (2021). Freedom on the Net 2021: Colombia 65. Recuperado de https://freedomhouse.org/country/colombia/freedom-net/2021 [Fecha de consulta: 6/11/2021].

GARCÍA, K. A. (2015). «Principios organizadores en seis medios periodísticos emergentes en Internet». Revista Nexus Comunicación, 1 (17), 112-129.

HENRÍQUEZ, P. y VALECILLOS, C. (2008). «El periódico digital-laboratorio, un estudio descriptivo sobre su pertinencia en la formación de periodistas». Disertaciones: Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social, 1 (1), 16-27. Recuperado de https://goo.gl/YyVfXT [Fecha de consulta: 06/11/2021].

JAAKKOLA, M. (2017). «S(t)imulating Journalism in the Classroom: A Structured Comparison of the Design of Pedagogical Newsrooms in Nordic Academic Journalism Training». Journalism & Mass Communication Educator, 73 (2), 182-199. https://doi.org/10.1177/1077695817709180

LARRONDO URETA, A.; CANAVILHAS, J.; FERNANDES TEXEIRA, J.; MARTINS, G. L.; MESO AYERDI, K.; PEÑA FERNÁNDEZ, S.; PÉREZ DASILVA, J. y ZAMITH, F. (2020). «Innovación educativa para la internacionalización y la convergencia de la enseñanza del ciberperiodismo en Iberoamérica». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 62, 35-56. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3264

LÓPEZ, M. C. y LEÓN, M. J. (2014). «Criterios para la evaluación de los proyectos de innovación docente universitarios». Estudios sobre Educación, 26, 79-101.

MANOVICH, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: La imagen en la era digital. Traducido por Òscar Fontrodona. Barcelona: Paidós. Edición original: The Language on New Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001.

MARIO, C. y SOTO, C. (2013). «El laboratorio de periodismo: La práctica universitaria de la idea fundacional de Pulitzer». Revista Co-Herencia, 10, 45-77.

MONGE-LÓPEZ, C. y GÓMEZ-HERNÁNDEZ, P. (2021). «Factores de personalidad e innovación docente en España: Aproximación desde distintos enfoques». Revista Complutense de Educación, 33 (1),153-165. https://dx.doi.org/10.5209/rced.73875

MONTALVO, D.; MONGE, C. y TORREGO, J. C. (2018). «Marco general de la innovación educativa en España: legislación, formación, teoría e investigación». En: Innovando la docencia desde la formación del profesorado. Madrid: Editorial Síntesis, 47-85.

MONTAÑEZ, X.; GÓMEZ, J. A. y GARCÍA, K. (2021). «La Red Colombiana de Periodismo Universitario: Retos y lecciones de una experiencia colaborativa». En: BEHAR LEISER, O. (ed.). Periodismo universitario en el siglo XXI: Experiencias que transforman. Volumen II. Cali, Colombia: Universidad Santiago de Cali, 13-29.

MUNIVE, M. (2021). «Nuevos y viejos desafíos del periodismo». I Congreso Innovacom, 5 y 6 de octubre de 2021. Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Recuperado de https://incom.uab.cat/portalcom/eventos/i-congreso-innovacom-nuevos-y-viejos-desafios-del-periodismo-en-linea/

PRADA, R. (2018). «Presentación, Periodismo: Del espejo plano al compromiso social». En: BEHAR LEISER, O. (ed.). Periodismo universitario en el siglo XXI. Editorial Universidad Santiago de Cali, 9-17.

SALAVERRÍA, R. (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.

SÁNCHEZ-GARCÍA, P. y TEJEDOR, S. (2022). «Enseñanza técnico-digital en los estudios de Periodismo en España: Hacia una formación híbrida genérica y especializada en lenguajes y formatos». Profesional de la Información, 31 (1), e310105. https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.05

SANTOS-GUERRA, M. A. (2010). «La formación del profesorado en las instituciones que aprenden». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 175-200.

TRÁMPUZ, J. P.; BARREDO, D. y PALOMO, M. B. (2019). «Medios de comunicación universitarios en Ecuador: Entrevistas con los directivos institucionales sobre el salto de la teoría a la práctica periodística». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 60, 7-24. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3174

VALERO, M. (2011). «Algunas reflexiones sobre innovación docente en el marco del Proyecto Bolonia». Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187, extra 3 (diciembre), 117-122. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3134

Publicades

2022-11-15

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.