Educació i liberació homosexual en el cine del tardofranquisme

Autors/ores

  • Alejandro Melero

Resum

Entroncant amb el recent diàleg sobre el paper dels mitjans de comunicació en la Transició, s'estudien les primeres representacions d'homosexuals al cinema democràtic, centrant-se en la importància de l'educació, de gran rellevància per a l'activisme de l'època. S'utilitzen diferents fonts teòriques, des de rellevants estudis de la teoria queer i de gènere fins a material d'arxiu de grups pro-gais del tardofranquismo. S'estudia com l'interès per desmentir mites entorn de l'homosexualitat i convèncer a la nova societat democràtica de la importància de l'acceptació de la diversitat sexual va orientar el primer activisme, que va recórrer a l'estratègia del «cavall de Troia» per introduir en la societat, a través dels mitjans de comunicació, missatges educatius. Es pren com a exemple Els plaers ocults (1976), per indagar en les dificultats plantejades per l'ús de les narratives fílmiques amb intencions pedagògiques, i entendre els primers passos en la creació d'uns discursos d'escassa tradició en la cultura espanyola.

Paraules clau

Pedagogia i audiovisual, història del cinema espanyol, narrativa fílmica, teoria queer, estudis de gènere, activisme LGTB, Foucault

Publicades

01-12-2011

Com citar

Melero, A. (2011). Educació i liberació homosexual en el cine del tardofranquisme. Anàlisi, (44), 61–75. https://doi.org/10.7238/a.v0i44.1427

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.