Educació per a l'autonomia a les societats mediàtiques

Autors/ores

  • Vicent Gozálvez Pérez Universidad de Valencia
  • José Ignacio Aguaded Gómez Universidad de Huelva

Resum

Un dels objectius fonamentals de l'educació formal en les actuals democràcies és fomentar l'autonomia de l'alumnat. No obstant això, sembla cada vegada més palès que aquest propòsit s'ha de desenvolupar en societats mediàtiques, és a dir, societats en les quals els mitjans de comunicació tradicionals i els interactius (Internet) configuren les maneres de pensar, sentir i actuar del nostre alumnat i de la ciutadania en general. En aquest nou entorn mediàtic, educar per a l'autonomia és en primer lloc educar en la competència crítica respecte als mitjans. D'acord, però què és i en què consisteix tal competència? Quins són els criteris o referents que la defineixen? En el text proposem els elements que ajuden a definir aquest component crític atribuïble a l'autonomia mediàtica: capacitat per a una interpretació cívica i humanista del contingut dels mitjans, reflexió sobre les forces polítiques i econòmiques que estan a la base dels missatges mediàtics, comprendre com i per què es produeixen els continguts mediàtics, coneixement de les fonts i intencions de la comunicació i, finalment, habilitats relacionades amb la tecnologia comunicativa.

Paraules clau

autonomia, ciutadania, educació mediàtica, pensament crític

Biografia de l'autor/a

José Ignacio Aguaded Gómez, Universidad de Huelva

Catedrático de Universidad del Depar­tamento de Educación de la Universidad de Huelva (España). Vicerrector de Tecnologías y Calidad de la Universidad de Huelva. Presidente del Grupo Comunicar, colectivo veterano en España en educomunicación, y Director de la Revista Científica Iberoamericana «Comuni­car» (indexada en JCR, Scopus…). Es además Director del Grupo de Investigación «Ágora», responsable de múltiples proyectos de investigación nacio­nales e internacionales y la dirección de numerosas tesis doctorales. Es Director del Máster Internacional Interuniversitario de Comunicación y Educación Audiovisual (UNIA/UHU).

Publicades

19-07-2012

Com citar

Gozálvez Pérez, V., & Aguaded Gómez, J. I. (2012). Educació per a l’autonomia a les societats mediàtiques. Anàlisi, (45), 1–14. https://doi.org/10.7238/a.v0i45.1326

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.