Educació per a l'autonomia a les societats mediàtiques
Resum
Un dels objectius fonamentals de l'educació formal en les actuals democràcies és fomentar l'autonomia de l'alumnat. No obstant això, sembla cada vegada més palès que aquest propòsit s'ha de desenvolupar en societats mediàtiques, és a dir, societats en les quals els mitjans de comunicació tradicionals i els interactius (Internet) configuren les maneres de pensar, sentir i actuar del nostre alumnat i de la ciutadania en general. En aquest nou entorn mediàtic, educar per a l'autonomia és en primer lloc educar en la competència crítica respecte als mitjans. D'acord, però què és i en què consisteix tal competència? Quins són els criteris o referents que la defineixen? En el text proposem els elements que ajuden a definir aquest component crític atribuïble a l'autonomia mediàtica: capacitat per a una interpretació cívica i humanista del contingut dels mitjans, reflexió sobre les forces polítiques i econòmiques que estan a la base dels missatges mediàtics, comprendre com i per què es produeixen els continguts mediàtics, coneixement de les fonts i intencions de la comunicació i, finalment, habilitats relacionades amb la tecnologia comunicativa.Paraules clau
autonomia, ciutadania, educació mediàtica, pensament críticPublicades
19-07-2012
Com citar
Gozálvez Pérez, V., & Aguaded Gómez, J. I. (2012). Educació per a l’autonomia a les societats mediàtiques. Anàlisi, (45), 1–14. https://doi.org/10.7238/a.v0i45.1326
Descàrregues
Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.