Cartografia dels mitjans digitals i del periodisme a Espanya

Autors/ores

  • Carles Llorens Maluquer Universitat Autònoma de Barcelona
  • Virginia Luzón Fernández Universitat Autònoma de Barcelona
  • Helena Puertas Grau Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

Aquest article es basa en un estudi comparatiu a gran escala sobre la digitalització dels mitjans de comunicació espanyols, finançat pel Programa de Mitjans de l'Open Society. Mostra com la tecnologia digital impacta en les redaccions dels mitjans de comunicació, en l'ètica dels periodistes i com el periodisme d'investigació ha donat forma als mitjans de comunicació espanyols i com es barreja amb la crisi econòmica els mitjans de comunicació. En ell es detallen les tendències en els llocs web de notícies i les seves audiències, com els mitjans de comunicació en línia han proliferat, com els grups de mitjans de comunicació consolidats lideren el rànquing d'internet de notícies de l'audiència i com els punts de venda digitals en línia de nova creació sofreixen d'una falta de recursos i de la marca. També s'analitza el paper d'Internet com a espai d'expressió pública i de la importància de les mobilitzacions digitals espanyols. La nostra anàlisi suggereix que els mitjans socials a Espanya tenen el potencial d'aconseguir una important mobilització, però el desenvolupament d'aquest potencial dependrà de la prèvia existència de raons "offline" per a la mobilització, en crides públiques simples i visibles, en la reproducció viral, i en l'amplificació de les protestes dels mitjans tradicionals de comunicació

Paraules clau

periodisme digital

Referències

Anderson, N. (2012). “How the U.S. Pressured Spain to adopt unpopular Web blocking law”. Ars Technica, 6 January 2012, available at http://ars¬technica.com/tech-policy/news/2012/01/how-the-us-convinced-spain-to-adopt-internet-censorship.ars (accessed 8 January 2012).

Bennet, L. (2010). “Soitu.es couldn’t find the business model to match its content creativity”. Nieman Journalism Lab, 5 March, available at: http:// www.niemanlab.org/2010/03/soitu-es-couldnt-find-the-business-model-to-match-its-content-creativity/ (accessed 15 May 2012)

Casero, A., López, P. (2012). “La evolución de la agenda mediática española (1980-2010). Un análisis longitudinal de la portada de la prensa de referen¬cia” Revista Latina de Comunicación Social, 67: 470-493.

Casero, A.; Andrés, R. (2012). “Nuevas formas de producción de noticias en el entorno digital y cambios en el periodismo: el caso del 15-M”. Comunica¬ción y Hombre, 8: 130-140

Cabrera, M. A. (2012). Evolución Tecnológica y Cibermedios. Sevilla: Comunica¬ción Social y Ediciones.

Comscore (2012). Number of European Smartphone Users Accessing News Surges 74 Percent Over Past Year. Available at: http://www.comscore.com/Press_ Events/Press_Releases/2012/3/Number_of_European_Smartphone_ Users_Accessing_News_Surges_74_Percent_Over_Past_Year (Accessed 10 May 2012).

El País (2011). ”La presión en la red contribuyó a tumbar la ley Sinde”. 12 December, available at http://www.elpais.com/articulo/cultura/presion/ Red/contribuyo/tumbar/ley/Sinde/elpepucul/20111212elpepucul_2/ Tes (accessed 26 December 2011).

El País (2009). “La nueva OJD digital desata la polémica entre los gran¬des medios”. 13 March, available at http://www.elpais.com/articulo/ sociedad/nueva/OJD/digital/desata/polemica/grandes/medios/ elpepisoc/20090313elpepisoc_7/Tes (accessed 10 March 2011).

Europa Press (2011). “España, pionera en la medición híbrida de audien¬cias online”. 5 March, available at http://www.europapress.es/portal¬tic/internet/noticia-espana-pionera-medicion-hibrida-audiencias-onli¬ne-20110305080009.html (accessed 15 March 2011).

García, J. S. (2013). “Gobiernos en la calle y ciudadanos en las redes sociales: nuevas exigencias para el periodismo”. Telos: Cuadernos de comunicación e in¬novación, (94), 58-67.

García, J. (2010). “¿Expulsar a los antisistema de Internet?”. El País. 5 Oc¬tober, available at http://www.elpais.com/articulo/cataluna/Expulsar/ antisistema/Internet/elpepuespcat/20101005elpcat_3/Tes (accessed 7 March 2011).

García, J. (2010). Internet, motor de los antisistema. El País, 7 October, available at http://www.elpais.com/articulo/cataluna/Internet/motor/antisistema/ elpepiespcat/20101007elpcat_8/Tes (accessed 7 March 2011).

Galera, M.; Del HoyoHurtado, M. (2013) “Redes sociales, un medio para la movilización juvenil”. Zer: Revista de estudios de comunicación= Komunikazio ikasketen aldizkaria, 34: 111-125.

Idoyaga, P., Ramírez, T. (2012). “Política informativa de El País y ABC ante la nueva situación política del País Vasco (1998-2000).” Zer-Revista de Estudios de Comunicación 6.10

Llorens, C.; Luzón, V. & Puertas, H. (2012). Mapping Digital Media: Spain. Avaliable at http://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-spain

Micò, J.l.; Canavilhas, J.; Masip, P. & Ruiz, C. (2008).“La ética en el ejercicio del periodismo: Credibilidad y autorregulación en la era del periodismo en Internet”. Estudos em Comunicaçao, Núm. 4, pàg. 15–39.

Otero, T. P., & Sánchez, C. C. (2012). “Ciberactivismo y redes sociales. El uso de Facebook por uno de los colectivos impulsores de la ‘spanish revo¬lution’, Democracia Real Ya (DRY)”. Observatorio (OBS*), 6(3).

Presidencia del Gobierno(2011). Agenda de la Comunicación. Madrid: Gobier¬no de España, available at http://www.agenciasaeacp.es/publicaciones/ docs/AGENDA2011.pdf (accessed 20 April 2011).

Salaverría, R. & Negredo, S. (2008). Periodismo integrado: convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Sol90Media.

Virgili, J. Sádaba, T. (2007) “La construcción de la agenda de los medios. El debate del estatut en la prensa española.” Ambitos: Revista internacional de comunicación, 16: 187-211.

Villanueva, J. et al. (2008). La TDT: ¿un negocio imposible? Barcelona: Deusto.

Biografies de l'autor/a

Carles Llorens Maluquer, Universitat Autònoma de Barcelona

Professor Titular de la Universitat Autònoma de Barcelona

Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat

Virginia Luzón Fernández, Universitat Autònoma de Barcelona

Professor Titular de la Universitat Autònoma de Barcelona

Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat

Helena Puertas Grau, Universitat Autònoma de Barcelona

Becària d'investigació de la Universitat Autònoma de Barcelona

Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat

Publicades

2014-06-05

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.