Subjectes Sexuals, Objectes Comercials: la sexualitat femenina com lifestyle en Cinquanta Ombres de Grey

Autors/ores

  • Cristina Pujol Ozonas Universitat Autònoma de Barcelona
  • Meritxell Esquirol Universitat Oberta de Catalunya

Resum

L'article analitza la sexualització de la cultura popular i la construcció del nou imaginari sexual femení omnipresent en els mitjans de comunicació i les xarxes socials a través del fenomen de Cinquanta Ombres de Grey. La proposta passa per analitzar els codis de representació de les novel·les en sintonia amb les maneres contemporànies de comercialització de la feminitat, molt lligats al lifestyle, és a dir, a l'experiència sexual com un valor de venda. La finalitat és observar de quina manera la comercialització de la sexualitat femenina, si bé en un principi sembla que democratitza la seva representació i la seva vivència en l'espai públic, en el fons la normativitza i la sistematitza.

Paraules clau

sexualitat, economia neoliberal, consum, regulació, estil de vida

Referències

ATWOOD, F. (2005). “Fashion and Passion: Marketing Sex to Women” en Sexualities, Sage Publications. Vol. 8, Num. 4, pág. 392-406.

ATWOOD, F. (2006). “Sexed Up: Theorising the Sexualization of Culture” en Sexualities, Sage Publications. Vol. 9, Num. 1, pág. 77-94.

ATWOOD, F. (ed.) (2009). Mainstreaming Sex. The Sexualization of Western Culture. London&New York: I.B. Tauris.

DELLER, R.A.; SMITH, C. (2013). “Reading the BDMS romance: Reader responses to Fifty Shades”. Sexualities, Num.16, pág. 932. http://dx.doi.org/10.1177/1363460713508882

GILL, R. (2008). “Empowerment/Sexism: Figuring Female Sexual Agency in Contemporary Advertising”. Feminism and Psychology, Vol. 18, pág. 35-60. http://dx.doi.org/10.1177/0959353507084950

GILL, R. (2009). “Supersexualize Me”: Advertising and the ‘Midriffs”. En ATWOOD, F (ed.) Mainstreaming Sex. The Sexualization of Western Culture. London&New York: I.B. Taurus, pág. 93-110.

GILL, R. & HARVEY, L. (2011). “Spicing it Up: Sexual Entrepreneurs and The Sex Inspectors”. EN GILL, R. & SHARFF, C. (ed). New Femininities. Postfeminism, Neoliberalism and Subjectivity. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillian, pág. 52-67.

JANCOVICH, M. (2001). “Naked ambitions: Taste, pornoghraphy and the problem of Middlebrows”. Scope: An Online Journal of Film Studies. [Fecha de acceso 15/12/2013] https://ueaeprints.uea.ac.uk/9115/

MARTIN, A. (2013). “Fifty Shades of sex shop: Sexual fantasy for sale”,. Sexualities, Num.16, pág. 980. http://dx.doi.org/10.1177/1363460713508901

McROBBIE, A. (2009). The Aftermath of Feminism. Gender, Culture and Social Change. London: Sage.

QUART, A. (2003). Branded: The buying and selling of teenagers. New York: Basic Books.

STILTON SOUTHARD, B. A. (2008). “Beyond the Backlash: Sex and the City and Three Feminist Struggles”. Comunication Quarterly, Vol. 56, Num. 2, pág. 149-167.

WILLIAMS, L (2004). Porn Studies. North Carolina: Duke University Press.

Biografies de l'autor/a

Cristina Pujol Ozonas, Universitat Autònoma de Barcelona

Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la UAB

Doctora en Comunicació Audiovisual per la Universitat Ramon Llull

Meritxell Esquirol, Universitat Oberta de Catalunya

Consultora dels estudis d'Informació i Comunicació

Publicades

25-08-2014

Com citar

Pujol Ozonas, C., & Esquirol, M. (2014). Subjectes Sexuals, Objectes Comercials: la sexualitat femenina com lifestyle en Cinquanta Ombres de Grey. Anàlisi, (50), 55–67. https://doi.org/10.7238/a.v0i50.2277

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.