Dones darrere de les càmeres a la indústria espanyola de televisió

Autors/ores

  • Nuria Simelio Universitat Autònoma de Barcelona
  • Maria Forga Universitat Autònoma de Barcelona Universitat de Vic

Resum

En aquest article s'analitza la feina les dones que treballen darrere de les càmeres a les sèries de ficció de producció espanyola emeses en horari de màxima audiència durant la temporada 2013-2014. Aquesta investigació és especialment nova ja que no existeixen estudis previs que hagin realitzat aquest diagnòstic en l'àmbit de la ficció televisiva espanyola. Es parteix de la base que l'equitat i la participació de les dones en les indústries creatives suposa una major diversitat i un enfocament diferent en els continguts. La mostra es compon de 14 sèries televisives emeses en obert i en horari de prime-time en què treballen 2156 professionals. La metodologia ha consistit en realitzar un cens quantitatiu a partir d'una distribució basada en categories professionals i càrrecs de responsabilitat i decisió.

Els resultats mostren que les dones suposen solament un 31,21% dels professionals de la indústria televisiva espanyola. En alguns sectors com el tècnic aquest percentatge es redueix a un 12,79%, mentre que altres àmbits tradicionalment considerats "femenins" com perruqueria, maquillatge i vestuari les dones ascendeixen al 86,66%. En els càrrecs de responsabilitat el percentatge de dones descendeix al 28,30%, destacant la direcció de fotografia on no s'ha trobat cap dona a la mostra analitzada.

Paraules clau

dones i televisió, indústria televisiva, sèries de ficció, perspectiva de gènere

Referències

ABRAMOWITZ, R. (2000). Is that a gun in your pocket? Women’s experience of power in Hollywood. New York: Random House.

ARRANZ, F. (Coord.) (2007). La situación de las mujeres y hombres en el audiovisual español: Estudios sociológico y legislativo. Madrid: Universidad Complutense.

BELMONTE, J; GUILLAMÓN, S. (2007). “Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV” Comunicar, Núm. 31. V. XVI, pág. 115-120.

BRIDGES, M. (2013). Why Aren't There More Women Directors In The UK Film and TV Industry. Disponible en: http://www.britflicks.com/blog.aspx?blogid=394 [Fecha de consulta: 06/05/14].

CERRIDWEN, A.; SIMONTON, D.K. (2009). “Sex doesn’t sell—Nor impress! Content, box office, critics, and awards in main stream cinema”. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, Núm. 3 (4), pág. 200-210. http://dx.doi.org/10.1037/a0016492

CREATIVE SKILLSET (2012). Employment Census of the Creative Media Industries. UK: Creative Skillset. Disponible en: http://www.broadcastnow.co.uk/Journals/2013/07/12/q/n/a/Creative-Skillset-Census-2012-Full-Report.pdf [Fecha de consulta: 02/05/14].

GALÁN, Elena, (2007). “Construcción de género y ficción televisiva en España”, Comunicar, Núm. 28, pág. 229-236.

HARRIS, G (2006). Beyond Representation: Television Drama and the Politics and Aesthetics of Identity Manchester: Manchester University Press.

HUNT, D. (2013). TV Staffing Brief Los Angeles: Writers Wild of America, Guest. Diponible en: http://www.wga.org/subpage_whoweare.aspx?id=922 [Fecha de consulta: 02/05/14].

INSTITUTO DE LA MUJER, (2007). Tratamiento y representación de las mujeres en las teleseries emitidas por las cadenas de televisión de ámbito nacional. Madrid: Instituto de la Mujer

KRASILOVSKY, A. (1997). Women behind the camera. Westport, CT: Praiger Publishers.

LAUZEN, M. (2014). Independent Women: Behind the Scenes Employment on Festival Films in 2013-14. New York: New York Women in Film and Television.

LAUZEN, M. (2013). Boxed In: Employment of Behind-the-Scenes and On- Screen Women in 2012-13 Prime-time Television Disponible en: http://womenintvfilm.sdsu.edu/files/2012-13_Boxed_In_Report.pdf. [Fecha de consulta: 02/05/14].

LAUZEN, M.; DOZIER, M.D. (1999a). “Making a difference in prime time: Women on screen and behind the scenes in the 1995–96 Television season” Journal of Broadcasting & Electronic Media, V. 43, Núm. 1, pág. 1-19.

LAUZEN, M. DOZIER, M.D. (1999b) .“The Role of Women on Screen and behind the Scenes in the Television and Film Industries: Review of a Program of Research” Journal of Communication Inquiry October. V. 23 Núm. pág. 355-373.

MARTÍNEZ-COLLADO, A.; NAVARRETE, A. (2011). “Mujeres e industria audiovisual hoy. Involución, experimentación y nuevos modelos narrativos”, Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, V. 12, Núm. 2, pág. 8-23.

NEW YORK FILM ACADEMY (2013) Gender Inequality in Film. New York: New York Film. Disponible en: http://www.nyfa.edu/film-school-blog/gender-inequality-in-film/ [Fecha de consulta: 02/03/14].

NÚÑEZ, T. (2010) “Mujeres directoras de cine: un reto, una esperanza” Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, Núm. 37, pág. 121-137.

SIMELIO, N.; ORTEGA, M.; MEDINA, P (2013). “Análisis de la ficción iberoamericana de mayor audiencia en el mercado español” ZER, V. 18, Núm. 34, pág. 229-249.

SMITH, L.S.; PIEPER, K.; CHOUEITI, M. (2013) Exploring the Barriers and Opportunities for Independent Women Filmmakers Los Ángeles: Sundance Institute, WIF. Disponible en: http://wif.org/images/repository/events/park-city/2013/exploring_the_barriers.pdf [Fecha de consulta: 02/06/14].

SMITH, S. L. (Ed.) (2010). Gender oppression in cinematic content? A look at females on screen & behind-the-camera in top-grossing 2007 films. Los Ángeles: Annenberg School for Communication & Journalism.

Biografies de l'autor/a

Nuria Simelio, Universitat Autònoma de Barcelona

Professora agregada Interina

Departament de Periodisme de la UAB

Maria Forga, Universitat Autònoma de Barcelona Universitat de Vic

Maria Forga Martel

Professora Associada

Departament de Periodisme de la UAB

Universitat de Vic

Publicades

25-08-2014

Com citar

Simelio, N., & Forga, M. (2014). Dones darrere de les càmeres a la indústria espanyola de televisió. Anàlisi, (50), 69–84. https://doi.org/10.7238/a.v0i50.2252

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.