Dones darrere de les càmeres a la indústria espanyola de televisió
Resum
En aquest article s'analitza la feina les dones que treballen darrere de les càmeres a les sèries de ficció de producció espanyola emeses en horari de màxima audiència durant la temporada 2013-2014. Aquesta investigació és especialment nova ja que no existeixen estudis previs que hagin realitzat aquest diagnòstic en l'àmbit de la ficció televisiva espanyola. Es parteix de la base que l'equitat i la participació de les dones en les indústries creatives suposa una major diversitat i un enfocament diferent en els continguts. La mostra es compon de 14 sèries televisives emeses en obert i en horari de prime-time en què treballen 2156 professionals. La metodologia ha consistit en realitzar un cens quantitatiu a partir d'una distribució basada en categories professionals i càrrecs de responsabilitat i decisió.
Els resultats mostren que les dones suposen solament un 31,21% dels professionals de la indústria televisiva espanyola. En alguns sectors com el tècnic aquest percentatge es redueix a un 12,79%, mentre que altres àmbits tradicionalment considerats "femenins" com perruqueria, maquillatge i vestuari les dones ascendeixen al 86,66%. En els càrrecs de responsabilitat el percentatge de dones descendeix al 28,30%, destacant la direcció de fotografia on no s'ha trobat cap dona a la mostra analitzada.
Paraules clau
dones i televisió, indústria televisiva, sèries de ficció, perspectiva de gènereReferències
ABRAMOWITZ, R. (2000). Is that a gun in your pocket? Women’s experience of power in Hollywood. New York: Random House.
ARRANZ, F. (Coord.) (2007). La situación de las mujeres y hombres en el audiovisual español: Estudios sociológico y legislativo. Madrid: Universidad Complutense.
BELMONTE, J; GUILLAMÓN, S. (2007). “Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV” Comunicar, Núm. 31. V. XVI, pág. 115-120.
BRIDGES, M. (2013). Why Aren't There More Women Directors In The UK Film and TV Industry. Disponible en: http://www.britflicks.com/blog.aspx?blogid=394 [Fecha de consulta: 06/05/14].
CERRIDWEN, A.; SIMONTON, D.K. (2009). “Sex doesn’t sell—Nor impress! Content, box office, critics, and awards in main stream cinema”. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, Núm. 3 (4), pág. 200-210. http://dx.doi.org/10.1037/a0016492
CREATIVE SKILLSET (2012). Employment Census of the Creative Media Industries. UK: Creative Skillset. Disponible en: http://www.broadcastnow.co.uk/Journals/2013/07/12/q/n/a/Creative-Skillset-Census-2012-Full-Report.pdf [Fecha de consulta: 02/05/14].
GALÁN, Elena, (2007). “Construcción de género y ficción televisiva en España”, Comunicar, Núm. 28, pág. 229-236.
HARRIS, G (2006). Beyond Representation: Television Drama and the Politics and Aesthetics of Identity Manchester: Manchester University Press.
HUNT, D. (2013). TV Staffing Brief Los Angeles: Writers Wild of America, Guest. Diponible en: http://www.wga.org/subpage_whoweare.aspx?id=922 [Fecha de consulta: 02/05/14].
INSTITUTO DE LA MUJER, (2007). Tratamiento y representación de las mujeres en las teleseries emitidas por las cadenas de televisión de ámbito nacional. Madrid: Instituto de la Mujer
KRASILOVSKY, A. (1997). Women behind the camera. Westport, CT: Praiger Publishers.
LAUZEN, M. (2014). Independent Women: Behind the Scenes Employment on Festival Films in 2013-14. New York: New York Women in Film and Television.
LAUZEN, M. (2013). Boxed In: Employment of Behind-the-Scenes and On- Screen Women in 2012-13 Prime-time Television Disponible en: http://womenintvfilm.sdsu.edu/files/2012-13_Boxed_In_Report.pdf. [Fecha de consulta: 02/05/14].
LAUZEN, M.; DOZIER, M.D. (1999a). “Making a difference in prime time: Women on screen and behind the scenes in the 1995–96 Television season” Journal of Broadcasting & Electronic Media, V. 43, Núm. 1, pág. 1-19.
LAUZEN, M. DOZIER, M.D. (1999b) .“The Role of Women on Screen and behind the Scenes in the Television and Film Industries: Review of a Program of Research” Journal of Communication Inquiry October. V. 23 Núm. pág. 355-373.
MARTÍNEZ-COLLADO, A.; NAVARRETE, A. (2011). “Mujeres e industria audiovisual hoy. Involución, experimentación y nuevos modelos narrativos”, Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, V. 12, Núm. 2, pág. 8-23.
NEW YORK FILM ACADEMY (2013) Gender Inequality in Film. New York: New York Film. Disponible en: http://www.nyfa.edu/film-school-blog/gender-inequality-in-film/ [Fecha de consulta: 02/03/14].
NÚÑEZ, T. (2010) “Mujeres directoras de cine: un reto, una esperanza” Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, Núm. 37, pág. 121-137.
SIMELIO, N.; ORTEGA, M.; MEDINA, P (2013). “Análisis de la ficción iberoamericana de mayor audiencia en el mercado español” ZER, V. 18, Núm. 34, pág. 229-249.
SMITH, L.S.; PIEPER, K.; CHOUEITI, M. (2013) Exploring the Barriers and Opportunities for Independent Women Filmmakers Los Ángeles: Sundance Institute, WIF. Disponible en: http://wif.org/images/repository/events/park-city/2013/exploring_the_barriers.pdf [Fecha de consulta: 02/06/14].
SMITH, S. L. (Ed.) (2010). Gender oppression in cinematic content? A look at females on screen & behind-the-camera in top-grossing 2007 films. Los Ángeles: Annenberg School for Communication & Journalism.