Ser noia en temps de Facebook

Autors/ores

  • Iolanda Tortajada Universitat Rovira i Virgili
  • Núria Araüna Universitat Rovira i Virgili

Resum

Les xarxes socials han esdevingut un espai privilegiat per a les interaccions dels i les adolescents. Mitjançant la creació i la gestió d’espais d’intercanvi i intimitat, i en connexió amb els contextos offline, els nois i les noies construeixen les seves identitats de gènere. A través d’una recerca realitzada al llarg de quatre anys ens hem apropat a les pràctiques adolescents a les xarxes socials per explorar aquests processos identitaris. Emprant tècniques quantitatives i qualitatives, hem analitzat el contingut de 400 entrades de Fotolog, 18 àlbums complerts i hem recollit les veus de 32 adolescents (nois i noies) per a mostrar quines són les autopresentacions que fan les noies i com són interpretades i valorades per elles mateixes i pel seu grup d’iguals. Els resultats apunten a la importància del gènere com a eix vertebrador d'aquestes autopresentacions, que són interpretades i, fins i tot, acceptades o rebutjades atenent a codis basats en el gènere. Les noies, quan es mostren a elles mateixes en aquestes xarxes, acostumen a aparèixer soles i utilitzen el seu cos com a actiu. És possible identificar un seguit de patrons de representació que són fruit de l’adopció de models provinents d’altres mitjans i de l’apropiació creativa. Ara bé, com més presència i visibilitat assoleixen les noies en aquests espais, més hi arrisquen la seva pròpia reputació, sobretot perquè aquestes autopresentacions tendeixen a mostrar una forta erotització del propi cos. Quan això succeeix, les noies reben força més crítiques de caràcter sexual que no pas els nois.

Paraules clau

Adolescents, autorepresentació, xarxes socials, gènere, etiquetatge

Referències

ARANDA, D.; SÁNCHEZ, J.; TUBELLA, I. (2014). World Internet Project. Informe de resultados [a http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/31701]. Barcelona: IN3-UOC. [Data de consulta:10/06/14].

boyd, d. (2008). Why Youth ? Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life. A: D. BUCKINGHAM (ed.). Youth, Identity, and Digital Media. Cambridge, MA: The MIT Press, pàg. 112-149.

ELLISON, N. E.; STEINFIELD, C.; LAMPE, C. (2007). “The Bene?ts of Facebook ‘Friends’: Social Capital and College Students Use of Online Social Network Sites”. Journal of Computer-Mediated Communication. Vol. 12. Núm. 4, pàg. 1143-1168. http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00367.x

GANS, H. (1974). Popular Culture and High Culture: An Analysis and Evaluation of Taste. Nova York: Basic Books Inc.

GARCÍA, M.C.; ALONSO, J.; HOYO, M. del (2013). “La participación de los jóvenes en las redes sociales: finalidad, oportunidades y gratificaciones”. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura. Núm. 48, pàg. 95-110.

GOFFMAN, E. (1979). Gender Advertisements. Nova York: Harper and Row.

GOFFMAN, E. (1994). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

HARAWAY. D. (1991). Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. Nova York: Routledge.

HINDUJA, S.; PATCHIN, J.W. (2008). “Personal information of adolescents on the Internet: A quantitative content analysis of MySpace”. Journal of Adolescence. Vol. 31. Núm. 1, pàg. 125-146. http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2007.05.004

LENHART, A.; MADDEN, M. (2007). Teens and Social Media [en línia: http://www.pewinternet.org/files/old-media/Files/Reports/2007/PIP_Teens_Social_Media_Final.pdf.pdf] Washington: Pew Research Center. [Data de consulta: 10/06/14].

LIVINGSTONE, S.. (2008). “Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers use of social networking sites for intimacy, privacy and self-expression”. New Media & Society. Vol. 10, Núm. 3, pàg. 393-411. http://dx.doi.org/10.1177/1461444808089415

LIVINGSTONE, S.; BRAKE, D.R. (2010). “On the rapid rise of social networking sites: new findings and policy implications”. Children & Society. Vol. 24. Núm. 1, pàg. 75-83. http://dx.doi.org/10.1111/j.1099-0860.2009.00243.x

MANAGO, A.; GRAHAM, M.B.; GREENFIELD, P.M.; SALIMKHAN, G. (2008). “Selfpresentation and gender on MySpace”. Journal of Applied Developmental Psychology. Vol. 6. Núm. 29, pàg. 446–58. http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2008.07.001

OOLO, E.; SIIBAK, A. (2013). “Performing for one’s imagined audience: Social steganography and other privacy strategies of Estonian teens on networked publics”. Cyberpsychology. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. Vol.7. Núm. 1.

PEMPEK, T. A.; YERMOLAYEVA, Y. A.; & CALVERT, S. L. (2009). “College students' social networking experiences on Facebook”. Journal of Applied Developmental Psychology. Núm 30, pàg. 227-238. http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.010

PRENSKY, M. (2001). Digital Natives. Digital Immigrants. A New Way to Looking at Ourselves and Our Kids [en línia: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf]. [Data de consulta: 10/06/14].

RINGROSE, J.; ERIKSSON, K. (2011). “Gendered risks and opportunities? Exploring teen girls’ digitized sexual identities in postfeminist media contexts”. International Journal of Media and Cultural Politics, Vol. 7. Núm. 2, pàg. 121-138. http://dx.doi.org/10.1386/macp.7.2.121_1

STERN, S.R. (2004). “Expressions of Identity Online: Prominent Features and Gender Differences in Adolescents' World Wide Web Home Pages”. Journal of Broadcasting & Electronic Media. Vol. 48. Núm. 2, pàg. 218-243. http://dx.doi.org/10.1207/s15506878jobem4802_4

STERN, S. R. (2008). Producing Sites, Exploring Identities: Youth Online Autorship. A: D. BUCKINGHAM (ed.). Youth, Identity, and Digital Media. Cambridge, MA: The MIT Press, pàg. 95-118.

SVENINGSSON, M. (2008). “Young People's Gender and Identity Work in a Swedish Internet Community”. A: S. FISCHER-HÜBNER; P. DUQUENOY; A. ZUCCATO; L. MARTUCCI (eds.). The Future of Identity in the Information Society. Nova York: Springer, pàg. 113-128.

STEFFES, E. M.; BURGEE, L. E. (2009). “Social ties and online word of mouth”. Internet Research. Vol. 19. Núm. 1, pàg. 42-59. http://dx.doi.org/10.1108/10662240910927812

VALKENBURG, P. M.; SCHOUTEN, A. P.; JOCHEN, P. (2005). “Adolescents’ identity experiments on the internet”. New Media and Society. Vol. 3. Núm. 7, pàg. 383-402. http://dx.doi.org/10.1177/1461444805052282

WELLMAN, B.; HAASE, A. Q.; WITTE, J.; HAMPTON, K. (2001). “Does the Internet increase, decrease, or supplement social capital? Social networks, participation, and community commitment”. American behavioral scientist. Vol. 45. Núm. 3, pàg. 436-455. http://dx.doi.org/10.1177/00027640121957286

WEST, C.; ZIMMERMAN, D.H. (1987). “Doing gender”. Gender and Society. Vol. 1, Núm.2, pàg. 125-151.

http://dx.doi.org/10.1177/0891243287001002002

ZHAO, S.; GRASMUCK, S.; MARTIN, J. (2008). “Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships”. Computers in humans behavior. Núm. 24, pàg. 1816-1836. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2008.02.012

Biografies de l'autor/a

Iolanda Tortajada, Universitat Rovira i Virgili

Departament d'Estudis de Comunicació

Professora titular i actual directora del departament d'Estudis de Comunicació

Núria Araüna, Universitat Rovira i Virgili

Personal investigador d'accés al SECTI

Publicades

25-08-2014

Com citar

Tortajada, I., & Araüna, N. (2014). Ser noia en temps de Facebook. Anàlisi, (50), 117–129. https://doi.org/10.7238/a.v0i50.2233

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.