La creativitat en el mitjà exterior del sector de la telefonia mòbil: anàlisi a Espanya i Portugal
Resum
La publicitat exterior és un mitjà que requereix una creativitat específica, adaptada a les seves característiques i al moment en què el públic té contacte amb ell. Malgrat la revolució que el mitjà està vivint, gràcies a la digitalització d'alguns dels seus suports, no es poden oblidar les regles creatives bàsiques de creació per a aquest mitjà, ja que el paper encara és l'element que impera en els seus suports. Així doncs, l'objectiu d'aquesta investigació és, a partir del repàs dels estudis sobre el mitjà i una revisió creativa dels seus missatges, realitzar una anàlisi sobre la manera de treballar aquest mitjà el sector de la telefonia mòbil, com a sector de grans inversions en el mitjà exterior, a Espanya i Portugal. Per a això s'utilitzen els elements que es desprenen de la revisió bibliogràfica com a bàsics i necessaris en tot missatge publicitari al mitjà exterior. D'aquesta investigació es constata, que aquest sector, en línies generals, està aplicant correctament les normes creatives en la realització dels seus missatges a transmetre a través dels suports que formen part de la publicitat exterior en tots dos mercats analitzats, encara que s'albiren petits matisos en un i altre.
Paraules clau
publicitat exterior, creativitat, mobiliari urbà, marquesines, telefonia mòbilReferències
AEPE (1985). El Interior de la publicidad exterior. Valores comparativos, ventajas, consejos técnicos.Madrid
BARDIN, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
BERELSON, B. (1952). Content Analysis in Communication Researches. Glencoe III. Free Press.
BERNSTEIN, D. (2004). Advertising Outdoors. Watch this Space! London: Phaidon.
BERTOLA, A.; GARCÍA-CLAIRAC, S. (2004). El manual de diseño gráfico. Córdoba: Almuzara.
BHARGAVA, M.; DONTHU, N.; CARON, R. (1994)."Improving the effectiveness of outdoor advertising: Lessons from a study of 282 campaigns”. Journal of Advertising Research. Vol.34 Núm. 2, pág. 46-55.
BOUZA, F. (1983). Procedimientos retóricos del cartel. Madrid: Centro de Investigaciones sociológicas.
BREVA, E. (2008). La Publicidad exterior. Una mirada de 360º. Madrid: Ediciones Ciencias Sociales.
CARTER, R. (1984). Tipografía experimental. Barcelona: Index Books.
CURTO, V.; REY, J.; SABATÉ, J. (2008). Redacción publicitaria. Barcelona: Editorial UOC.
DONTHU, N.; CHERIAN, J.; BHARGAVA, M. (1993). "Factors influencing recall of outdoor advertising."Journal of Advertising Research. Vol.33. Núm. 3, pág. 64-72.
EL PERIÓDICO DE LA PUBLICIDAD. (2003). “Una imagen y una marca”. El Periódico de la Publicidad, 19 al 26 de diciembre. pág. 11.
ENEL, F. (1997). El Cartel, lenguaje/funciones/retòrica. Valencia: Fernando Torres Editor.
FISCHER L.; ESPEJO J. (2004). Mercadotecnia. Madrid: Mc Graw Hill.
GULMEZ M., KARACA S.; KITAPCI O. (2010). “The effects of outdoor advertisements on consumers: a case study”. Studies in Business and Economics. Vol. 5, Núm. 2, agosto, pág. 70-88.
HEPNER, H.W. (2000). “Escritos publicitarios”. En: J. BARNICOAT (ed.). Los carteles su historia y su lenguaje. Barcelona: ed. Gustavo Gili. 5ª ed. Pág.147.
INFOADEX (2013). Estudio Infoadex de la inversion Publicitaria en España 2012. Madrid: Infoadex
JEFKINS, F. (1985). Advertising. London: MacDonald and Evans. The M&Handbook Series Pitman Publishing.
LICHTENTHAL, D.; YADAV, V.; DONTHU, N. (2006)."Outdoor advertising for business markets”. Industrial Marketing Management. Vol. 35, Núm. 2, febrero, pág. 236-247. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2005.02.006
LOPES, P. (2012). La publicidad exterior en Portugal. Situación actual y perspectivas de evolución futuras. Badajoz: Universidad de Extremadura. Tesis doctoral.
LÓPEZ NOGUERO, F. (2002). “El anàlisis de contenido como método de investigación”. XXI Revista de Educación. Vol.4, pág. 167-179.
MARKTEST. (2012). Anuário de Media e Publicidade 2012. Portugal: Edição OberCom.
NAVARRO, C. (2006). Creatividad publicitaria eficaz. Madrid: Esic Editorial.
O´GUINN T.; ALLEN C.; SEMENIK R. (1999). Publicidad. México: International Thomson Editores.
OUTDOORMEDIA. (2005). Muestra estudio censo exclusivistas 2011, [en línea] [Fecha de consulta: 24/05/2013] <http://recursos.anuncios.com/files/477/04. pdf >
PACHECO, M. (2000). Cuatro décadas de publicidad exterior en España. Madrid: Ciencias Sociales.
REVISTA CONTROL. (2005). “Entrevista a Carlos Lozano”. Revista Control, Num.513. Mayo, pág.108.
REY, J. (1997). Palabras para vender, palabras para soñar. Barcelona: Paidós.
TAYLOR, C.; FRANKE, G.(2003). “Business perceptions of the role of billboards in the u.s. economy”. Journal of Advertising Research. Vol.43. Núm. 2, pág. 150-161.
TAYLOR, C.; FRANKE, G.; BANG, H. K. (2006). “Use and effectiveness of billboards: perspectives from selective-perception theory and retail-gravity models”. Journal of Advertising. Vol.35. Núm. 4, pág. 21-34. http://dx.doi.org/10.2753/JOA0091-3367350402
VAN MEURS, L.; ARISTOFF, M. (2009) “Split-Second Recognition: What Makes Outdoor Advertising Work?”. Journal of Advertising Research, Vol.49, Núm.1, pág. 82 – 92.
WOODSIDE, A.; DUBELAAR, C. (2003). “Increasing quality in measuring advertising effectiveness: a meta-analysis of question framing in conversion studies”. Journal of Advertising Research. Vol.43. Núm. 1, pág. 78-85.
WOODSIDE, A. (1990) “Outdoor advertising as experiments”. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 18. Núm. 3, pág. 229-237.