La creativitat en el mitjà exterior del sector de la telefonia mòbil: anàlisi a Espanya i Portugal

Autors/ores

  • Eva Breva Franch Universitat Jaume I de Castelló
  • Paula Lopes Instituto Superior Novas Profissões, Lisboa
  • Consuelo Balado Albiol Universitat Jaume I, Castelló

Resum

La publicitat exterior és un mitjà que requereix una creativitat específica, adaptada a les seves característiques i al moment en què el públic té contacte amb ell. Malgrat la revolució que el mitjà està vivint, gràcies a la digitalització d'alguns dels seus suports, no es poden oblidar les regles creatives bàsiques de creació per a aquest mitjà, ja que el paper encara és l'element que impera en els seus suports. Així doncs, l'objectiu d'aquesta investigació és, a partir del repàs dels estudis sobre el mitjà i una revisió creativa dels seus missatges, realitzar una anàlisi sobre la manera de treballar aquest mitjà el sector de la telefonia mòbil, com a sector de grans inversions en el mitjà exterior, a Espanya i Portugal. Per a això s'utilitzen els elements que es desprenen de la revisió bibliogràfica com a bàsics i necessaris en tot missatge publicitari al mitjà exterior. D'aquesta investigació es constata, que aquest sector, en línies generals, està aplicant correctament les normes creatives en la realització dels seus missatges a transmetre a través dels suports que formen part de la publicitat exterior en tots dos mercats analitzats, encara que s'albiren petits matisos en un i altre.

Paraules clau

publicitat exterior, creativitat, mobiliari urbà, marquesines, telefonia mòbil

Referències

AEPE (1985). El Interior de la publicidad exterior. Valores comparativos, ventajas, consejos técnicos.Madrid

BARDIN, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.

BERELSON, B. (1952). Content Analysis in Communication Researches. Glencoe III. Free Press.

BERNSTEIN, D. (2004). Advertising Outdoors. Watch this Space! London: Phaidon.

BERTOLA, A.; GARCÍA-CLAIRAC, S. (2004). El manual de diseño gráfico. Córdoba: Almuzara.

BHARGAVA, M.; DONTHU, N.; CARON, R. (1994)."Improving the effectiveness of outdoor advertising: Lessons from a study of 282 campaigns”. Journal of Advertising Research. Vol.34 Núm. 2, pág. 46-55.

BOUZA, F. (1983). Procedimientos retóricos del cartel. Madrid: Centro de Investigaciones sociológicas.

BREVA, E. (2008). La Publicidad exterior. Una mirada de 360º. Madrid: Ediciones Ciencias Sociales.

CARTER, R. (1984). Tipografía experimental. Barcelona: Index Books.

CURTO, V.; REY, J.; SABATÉ, J. (2008). Redacción publicitaria. Barcelona: Editorial UOC.

DONTHU, N.; CHERIAN, J.; BHARGAVA, M. (1993). "Factors influencing recall of outdoor advertising."Journal of Advertising Research. Vol.33. Núm. 3, pág. 64-72.

EL PERIÓDICO DE LA PUBLICIDAD. (2003). “Una imagen y una marca”. El Periódico de la Publicidad, 19 al 26 de diciembre. pág. 11.

ENEL, F. (1997). El Cartel, lenguaje/funciones/retòrica. Valencia: Fernando Torres Editor.

FISCHER L.; ESPEJO J. (2004). Mercadotecnia. Madrid: Mc Graw Hill.

GULMEZ M., KARACA S.; KITAPCI O. (2010). “The effects of outdoor advertisements on consumers: a case study”. Studies in Business and Economics. Vol. 5, Núm. 2, agosto, pág. 70-88.

HEPNER, H.W. (2000). “Escritos publicitarios”. En: J. BARNICOAT (ed.). Los carteles su historia y su lenguaje. Barcelona: ed. Gustavo Gili. 5ª ed. Pág.147.

INFOADEX (2013). Estudio Infoadex de la inversion Publicitaria en España 2012. Madrid: Infoadex

JEFKINS, F. (1985). Advertising. London: MacDonald and Evans. The M&Handbook Series Pitman Publishing.

LICHTENTHAL, D.; YADAV, V.; DONTHU, N. (2006)."Outdoor advertising for business markets”. Industrial Marketing Management. Vol. 35, Núm. 2, febrero, pág. 236-247. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2005.02.006

LOPES, P. (2012). La publicidad exterior en Portugal. Situación actual y perspectivas de evolución futuras. Badajoz: Universidad de Extremadura. Tesis doctoral.

LÓPEZ NOGUERO, F. (2002). “El anàlisis de contenido como método de investigación”. XXI Revista de Educación. Vol.4, pág. 167-179.

MARKTEST. (2012). Anuário de Media e Publicidade 2012. Portugal: Edição OberCom.

NAVARRO, C. (2006). Creatividad publicitaria eficaz. Madrid: Esic Editorial.

O´GUINN T.; ALLEN C.; SEMENIK R. (1999). Publicidad. México: International Thomson Editores.

OUTDOORMEDIA. (2005). Muestra estudio censo exclusivistas 2011, [en línea] [Fecha de consulta: 24/05/2013] <http://recursos.anuncios.com/files/477/04. pdf >

PACHECO, M. (2000). Cuatro décadas de publicidad exterior en España. Madrid: Ciencias Sociales.

REVISTA CONTROL. (2005). “Entrevista a Carlos Lozano”. Revista Control, Num.513. Mayo, pág.108.

REY, J. (1997). Palabras para vender, palabras para soñar. Barcelona: Paidós.

TAYLOR, C.; FRANKE, G.(2003). “Business perceptions of the role of billboards in the u.s. economy”. Journal of Advertising Research. Vol.43. Núm. 2, pág. 150-161.

TAYLOR, C.; FRANKE, G.; BANG, H. K. (2006). “Use and effectiveness of billboards: perspectives from selective-perception theory and retail-gravity models”. Journal of Advertising. Vol.35. Núm. 4, pág. 21-34. http://dx.doi.org/10.2753/JOA0091-3367350402

VAN MEURS, L.; ARISTOFF, M. (2009) “Split-Second Recognition: What Makes Outdoor Advertising Work?”. Journal of Advertising Research, Vol.49, Núm.1, pág. 82 – 92.

WOODSIDE, A.; DUBELAAR, C. (2003). “Increasing quality in measuring advertising effectiveness: a meta-analysis of question framing in conversion studies”. Journal of Advertising Research. Vol.43. Núm. 1, pág. 78-85.

WOODSIDE, A. (1990) “Outdoor advertising as experiments”. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 18. Núm. 3, pág. 229-237.

Biografies de l'autor/a

Eva Breva Franch, Universitat Jaume I de Castelló

Llicenciada en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona i Doctora en Publicitat per la Universitat Jaume I de Castelló. És en aquesta última universitat, on exerceix tasques docents i investigadores en el camp de la Publicitat Exterior i la Planificació de Mitjans, tant en el Grau de Publicitat i Relacions Públiques com en el Màster Oficial en noves tendències i processos d'innovació en comunicació. Té publicat un llibre sobre la Publicitat Exterior, La Publicidad Exterior. Una mirada de 360º. De la teoria a la acción. I diversos articles relacionats amb els mitjans a revistes especialitzades. Pertany als grups de recerca Reputation, Brand and Innovative Communication towards Competitiveness i Tendències Publicitàries en la Societat Digital (ADDISO).

Paula Lopes, Instituto Superior Novas Profissões, Lisboa

Llicenciada en Ciències de la Comunicació, especialitat Relacions Públiques i Publicitat, per la Universidade Autònoma de Lisboa i Doctora en Comunicació Audiovisual i Publicitat per la Universidad de Extremadura a Badajoz. Actualment és docent a Instituto Superior Novas Profissões, en els graus de Relacions Publiques i Publicitat (Especialitats de Relacions Publiques I) com en el grau de Gestió Comercial i Benes (Tècniques de Comunicació de Màrqueting). Realitza una col·laboració en Màster en Comunicació Integrada (Comunicació de Màrqueting).
El seu treball com a docent es va iniciar el 1999 i també el seu treball com a Consultora en Comunicación en una de les majors empreses de comunicació. Ara divideix el seu treball entre la docència i la investigació. Té publicat diversos articles relacionats amb la Publicitat Exterior. Va treballar en CIGEST (Centro de investigación y Gestión) on va exercir la Coordinació de la revista IBER de 2010 a 2012.

Consuelo Balado Albiol, Universitat Jaume I, Castelló

Llicenciada en Ciències de la Informació. Especialitat Publicitat i Relacions Públiques (CEU San Pablo, València) i doctora en Ciències de la Comunicació per la Universitat Jaume I de Castelló.
El seu treball en el món de la comunicació es va iniciar en l'apartat del disseny gràfic, en què ha treballat més de 7 anys. També ha viscut la comunicació des del punt de vista de l'anunciant durant prop de 2 anys.
Ha col·laborat més de 4 anys amb l'Associació d'Agències de Publicitat de la Comunitat Valenciana en diferents projectes, entre els quals es troben l'organització dels grans esdeveniments d'aquesta associació: La Cumbre Empresa, Marca y Comunicación (edicions I, II i III ), International Advertising Summit and Intercontinental Advertising Cup i la Lluna, Nit de la Publicitat Valenciana (edicions i, II, III i IV). També ha col·laborat en el projecte del VIAM (València Internacional Advertising Museum).
Actualment compagina la seva tasca docent a l'UJI amb la coordinació de l'Associación para el  Desarrollo de la Comunicación (adComunica), l'assessoria en comunicació a diferents empreses.

Publicades

15-12-2014

Com citar

Breva Franch, E., Lopes, P., & Balado Albiol, C. (2014). La creativitat en el mitjà exterior del sector de la telefonia mòbil: anàlisi a Espanya i Portugal. Anàlisi, (51), 17–34. https://doi.org/10.7238/a.v0i51.2006

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.