Pràctiques de co-creació en vídeos musicals: el cas d'Evolution of Get Lucky.
Resum
Aquest article se centra en l'anàlisi d'iniciatives de creació col·lectiva de caràcter audiovisual, en què la música i la imatge tenen un paper clau. Partint d'una revisió de les formes emergents d'implicació dels públics en relació amb la música popular, ens centrarem en l'estudi de cas de Evolution of Get Lucky, un experiment del músic francès i celebritat de Youtube, PV Nova, que va consistir a prendre una de les cançons més populars de l'any 2013, Get Lucky de Daft Punk, i la va reinterpretar a partir de les convencions musicals de diferents dècades. A partir d'aquest remix musical, va convidar el públic a construir peces audiovisuals que formarien part d'un videoclip -o vídeo musical-, elaborat sota la fórmula participativa més comunament coneguda com "crowdsourcing". D'aquesta manera, Evolution of Get Lucky suposa una oportunitat per reflexionar sobre els processos de reapropiació de la cultura popular, la construcció social de la memòria cultural i de la noció de nostàlgia. La nostra aproximació teòrico-metodològica a aquest cas d'estudi està vinculada al nostre treball previ en cultura participativa i pràctiques de co-creació, fonamentada en les teories sobre les pràctiques i una aproximació crítica, des dels Estudis Culturals, als fenòmens participatius.Paraules clau
remix, participació, reapropiació, nostàlgia, música popReferències
Bull, M. (2007). "Bergson's iPod? The Cognitive Management of Everyday Life'". En: M. BULL, Sound Moves: iPod Culture and Urban Experience. London: Routledge
Hellekson, K.; Busse, K. (2006) Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet. Jefferson (North Carolina): McFarland.
BUSTINZA, O. F; VENDRELL-HERRERO, F.; GLENN, V.M. (2013). "Music business models and piracy. Industrial Management and Data Systems". Industrial Management & Data Systems, Vol. 113, Núm. 1, pág. 4-22.
http://dx.doi.org/10.1108/02635571311289638
Cartwright, P. A., Besson, E., & Maubisson, L. (2013). "Nostalgia and technology innovation driving retro music consumption". European Journal of Innovation Management, Vol 16, Núm. 4, pág 5-5.
Denzin, N. K. (1991). Images of postmodern society: Social theory and contemporary cinema. London: Sage, vol. 11.
Diaz, A. (2013). "Dígitos que sue-an con pureza analógica. Fans del sonido ante las nuevas técnicas de producción musical". Unpublished working paper. Barcelona: Interdisciplinary Internet Institute.
Guffey, E. (2006). Retro: The Culture of Revival. London: Reaktion Books.
Jameson, F. (1990). Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press,
Lessig, L. (2005). Por una cultura libre: cómo los grandes grupos de comunicación utilizan la tecnología y la ley para clausurar la cultura y controlar la creatividad. Barcelona: Traficantes de sue-os.
MAGAUDDA, P. (2011). "When materiality 'bites back': digital music consumption practices in the age of dematerialization". Journal of Consumer Culture Vol 11, Núm. 1, pág. 15-36.
http://dx.doi.org/10.1177/1469540510390499
Manovich, L. (2005). "Remix and remixability" [en línea] Rhizome. [Fecha de consulta: 15/07/2013] < http://rhizome.org/discuss/view/19303/> ROIG et al. (2012) Cine en abierto: formas y estrategias de producción basadas en la participación. L'Atalante: revista de estudios cinematográficos, (13), 20-27.
ROIG, A. et al (2014). The fruits of my own labour: A case study on clashing models of co-creativity in the new media landscape. International Journal of Cultural Studies, Vol. 17, Num. 6, pág. 637–653
http://dx.doi.org/10.1177/1367877913503828
Reynolds, S. (2011) Retromania: Pop-rock Culture's Addiction to its Own Past. London: Faber&Faber.
Rushton, K. (2013). "Music industry stages a comeback as returns to growth for first time since 1999" [en línea] The Telegraph. . [Fecha de consulta: 15/07/2013] <http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/9894851/Music-industry-stages-a-comeback-as-returns-to-growth-for-first-time-since-1999.html>
Vernallis, C. (2010). "Music Video and YouTube: New Aesthetics and Generic Transformations Case Study — Beyoncé' s and Lady Gaga' s Video Phone". En: H. Keazor; T. Wübbena (eds.), Rewind, Play, Fast Forward: The Past, Present and Future of the Music Video. Bielefeld: Transcript Berlag.