Uns museus encara poc digitals: la presència dels museus catalans a internet

Autors/ores

Resum

Catalunya disposa d’una xarxa de més de cinc-cents museus i col·leccions oberts al públic. Uns espais que van ser visitats físicament l’any 2013 per més de vint milions de persones. Ara bé, aquesta àmplia xarxa no sempre és visible a internet, on la presència d’aquestes institucions catalanes és desigual. L’article analitza l’ús que els diversos museus i col·leccions oberts al públic catalans fan d’internet com a instrument a través del qual interactuar amb el públic: s’analitzen des del correu electrònic fins a les xarxes socials, tot passant per les diverses pàgines webs. L’estudi inclou el conjunt de centres catalans, tot posant una especial atenció en aquells que tenen més rellevància. Els resultats mostren com la presència dels museus i col·leccions catalans a internet segueix sent desigual. Hi ha un bon nombre d’institucions sense presència directa a internet, al costat de centres molt actius. El correu electrònic és l’eina més habitual, tot i que no s’utilitza per a interactuar amb el públic. Les pàgines webs estan relativament difoses, mentre que la presència a les xarxes socials segueix sent molt limitada tant en nombre d’institucions presents com de continguts exposats. Un element que influeix directament en el nombre de seguidors que tenen els diversos centres, així com en les repercussions que es poden generar a través d’aquest mitjà.

Paraules clau

xarxes socials, museus, col·leccions, internet

Referències

Capriotti, P.; Gonzalez-Herrero, A. (2013). «Digital Heritage. Managing media relations in museums through the Internet: a model of analysis for online pressrooms in museus». Museum Management and Curatorship. Vol. 28,núm. 4, pàg. 413-429. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09647775.2013.831246.

Capriotti, P.; Pardo Kuklinski, H. (2012). «Assessing Dialogic Communication Through the Internet in Spanish Museums». Public Relations Review.Vol. 38, núm. 4, pàg. 619-626. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2012.05.005.

Celaya, J. (2009). La visibilidad de los museos en la web 2.0 [document en línia]. Dosdoce.[Data de consulta: novembre de 2014]. <http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3071/la-visibilidad-de-los-museos-en-la-web-2-0>

Club Innovation CulturE (2014). «Facebook: le réseau préféré des musées et lieux culturels» [document en línia]. [Data de consulta: novembre de 2014].<http://www.club-innovation-culture.fr/facebook-le-reseau-prefere-desmusees-et-lieux-culturels/>

Crenn, G.; Vidal, G. (2007). «Les Musé’es Français et leurs publics a l’âge du Web 2.0. Nouveaux usages du multime?dia et transformations des rapports entre institutions et usagers?». International Cultural Heritage Informatics Meeting[document en línia]. [Data de consulta: novembre de 2014]. <http://www.archimuse.com/ichim07/papers/crenn/crenn.html>

Donaire, J. A.; Galí, N. (2011). «La imagen turística de Barcelona en la comunidad de flickr». Cuadernos de Turismo. Núm. 27, pàg. 291-303.

Fletchera, A.; Lee a, M. J. (2012). «Current social media uses and evaluations in American museums». Museum Management and Curatorship. Vol. 27, núm. 5, pàg. 505-521. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09647775.2012.738136.

Generalitat De Catalunya (2014a). Estadístiques de museus [document en línia]. [Data de consulta: novembre de 2014]. <http://www20.gencat. cat/portal/site/CulturaDepartament/menuitem.9cf6e0ecb7825f175a2 a63a7b0c0e1a0/?vgnextoid=856e3dc9dffae110VgnVCM1000 08d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=856e3dc9dffae110VgnVCM1000008 0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default>

Generalitat De Catalunya (2014b). Estadístiques de col·leccions obertes al públic [document en línia]. [Data de consulta: novembre de 2014].<http://www20.gencat.cat/portal/site/CulturaDepartament/menuitem.9cf6e0ecb7825f175a2a63a7b0c0e1a0/?vgnextoid=0a513dc9dffae110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRDvgnextchannel=0a513dc9dffae110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default>

Hay, B. (2010). «Twitter twitter—but who is listening? A review of the current and potential use of twittering as a tourism marketing tool». 20th Annual Conference of the Council for Australian University Tourism and Hospitality Education[document en línia]. [Data de consulta: novembre de 2014]. <http://eresearch.qmu.ac.uk/1500/>

Martínez-Sanz, R. (2012). «Digital Communication Strategy in the Museum».El Profesional de la Información. Vol. 21, núm.4, pàg. 391-395. DOI: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.10

Monistrol, R.; Rovira, C.; Codina, L. (2006). «Sitios Web de museos de Cataluña:Análisis y propuesta de evaluación». Hipertext.net. [document en línia].[Data de consulta: novembre de 2014]. <http://www.upf.edu/hipertextnet/ numero-4/museos.html>

Rodà, C. (2010). «De 1.0 a 2.0: el viaje de los museos a la comunicación social». Mus-A: revista de los museos de Andalucía. Vol. VIII, núm. 12, pàg 22-33.

Vidal, G. (1998). «L’interactivité et les sites web de musée». Publics & Musées. Núm.13, pàg. 89-105.

Biografia de l'autor/a

Daniel Paül i Agustí, Universitat de Lleida

Daniel Paül Agustí és doctor en Geografia i imparteix classes al grau de Turisme de la Universitat de Lleida. Participa en diversos projectes de recerca competitius com el Grup de Recerca Consolidat “Territori i Societat” de la Generalitat de Catalunya (2014 SGR 973) o el projecte finançat pel Plan Nacional de I+D+i "Competitividad e innovacion en el desarrollo territorial: definiendo las bases de un nuevo modelo socio-economico para una España post-crisis" (CSO2012-39373-C04-02). Ha publicat diversos articles sobre el paper dels museus en la promoció de la ciutat, entre els que destaquen Paül i Agustí, Daniel. (2014) "Differences in the location of urban museums and their impact on urban areas", International Journal of Cultural Policy, 20(4), pàg. 471-495 i Paül i Agustí, Daniel. (2013) “Las políticas culturales y sus repercusiones en la imagen de la ciudad”. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. vol. XVII, nº 432. L’any 2014 ha participat en una estada de recerca finançada per la Fundación Banco Santander a la Universidad de Chile per analitzar les repercussions de les polítiques d’innovació cultural en l’estratègia de posicionament de les diverses comunes de l’àrea metropolitana de Santiago.

Publicades

15-06-2015

Com citar

Paül i Agustí, D. (2015). Uns museus encara poc digitals: la presència dels museus catalans a internet. Anàlisi, (52), 81–96. https://doi.org/10.7238/a.v0i52.2434

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.